ایرنا نوشت:

وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود اقدامات خوبی که در سطح وزارتخانه انجام شده، اما هنوز یک سوم مدارس کشور، استانداردهای لازم را ندارند و نیاز به بازسازی و تعمیر و برخی نیز نیاز به تخریب دارند.

دکتر علی اصغر فانی روز شنبه در حاشیه سفر به استان گلستان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای تأمین بودجه این بخش از کار باید مجلس و دولت دست به دست هم دهند و بخشی نیز از محل کمک‌های مردمی و خیرین مدرسه‌ساز تأمین شود.

وی با اشاره به این که توسعه همه جانبه در سال آتی و برنامه ششم توسعه، از اولویت‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی بتوانیم دو هدف اصلی آموزش و پرورش که همانا «انتقال فرهنگ» و «تربیت نسل‌های آینده» است را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.

به گفته فانی، امسال ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز به همراه یک میلیون فرهنگی سال تحصیلی را در ۱۲۲ هزار مدرسه در سراسر کشور آغاز کردند و در مجموع ۱۲۵ میلیون جلد کتب درسی بین دانش آموزان توزیع شد.

وی ادامه داد: در حوزه کیفیت‌بخشی به کارها و برنامه‌های آموزشی، ۹۹ برنامه داریم که از برنامه‌های اتخاذ شده از ۴۰ راهکار از مجموع ۱۳۰ راهکار سند چشم‌انداز آموزشی کشور است که این برنامه‌ها نشان می‌دهد در حال ورود به اجرای راهکارهای اساسی در وزارتخانه هستیم.

فانی در باره ساماندهی معلمان گفت: یکی از سیاست‌های ما که از سال قبل در دستور کار قرار گرفت، مسئله ساماندهی نیروی انسانی است که امسال در گام اول آن را تجربه کردیم که در ادامه در بحث توانمندسازی نیروی انسانی اعم از بخش‌های اطلاعات و به روز شدن و آموزش و در بحث معیشتی، گام‌هایی برداشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به لایحه رتبه‌بندی معلمین در همین راستا اشاره کرد و یادآور شد: این لایحه بزودی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود و ما با شناختی که از نمایندگان داریم، امید داریم این لایحه هر چه سریعتر به تصویب نمایندگان برسد تا اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم.

وی در باره مهارت‌آموزی دانش آموزان اظهار کرد: در این مورد که بیشتر به هنرستان‌ها و دبیرستان‌های کار و دانش مربوط می‌شود، بودجه و اعتبارات خوبی پیش‌بینی شده و از سوی دیگر در راستای تجهیزات و آموزش، تفاهم‌نامه همکاری مناسب با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده تا در ارتقاء مهارت آموزی مؤثر باشد.

فانی خاطرنشان کرد: در این راستا امسال ۱۰۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور تأسیس خواهد شد و با وجود ۳۰۰ مرکز، تعداد این پژوهش‌سراها به ۴۰۱ باب خواهد رسید که دانش‌آموزان در این مکان‌ها به کارهای علمی می‌پردازند و در واقع از همین پژوهش‌سراها، دانشمندان، نخبگان و آینده‌سازان زبده کشور، کشف و شناسایی خواهند شد.

 

45503

منبع: ایرنا