حمید سوریان دارنده 7 مدال طلای قهرمانی المپیک و جهان شب گذشته مهمان برنامه «بعضیا» بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی بعضیا، سوریان در این برنامه درباره حضور در مسابقات آسیایی گفت: اینچئون کره جنوبی اولین تجربه حضور من بود که بدون استرس و مشکلات ورزشی سپری شد. البته استرس گروه را داشتم. کمیته ملی المپیک شرایطی را به وجود آورد که در کنار بچه‌ها باشم؛ افرادی که بعد از 15 سال جزو خانواده من محسوب می‌شوند.
از بچگی‌ می‌خواستم مثل دبیر شوم
وی درباره علیرضا دبیر اظهار کرد: او دارای شخصیتی دوست داشتنی است و همیشه نهایت لطف را به من دارد حتی وقتی از ورزش دلسرد شدم او به من کمک کرده است. من همیشه او را به عنوان برادر بزرگ‌تر خود دوست داشتم و یکی از دلایل علایقم به ورزش، حضور او در کشتی بود. او بچه محل من است و مشوق من محسوب می‌شود. همیشه در ذهنم بود مثل او باشم.
این ورزشکار درباره حضور در شورای شهر توضیح داد: ورزشکارانی که در شورای شهر حضور دارند، همچون دوران قهرمانی برای خدمت به مردم از صبح زود فعال هستند و من وقتی از نزدیک شاهد این حضور بودم تصمیم گرفتم به این عرصه ورود کنم اما پس از گذشت مدتی با مشاوره عزیزان به این جمع بندی رسیدم که در عرصه ورزش می‌توانم مثمرثمرتر باشم و به ورزش برگشتم.
سوریان درباره زنده‌یاد تختی گفت: او از همه جهات الگو، زبانزد و بزرگ است. 40 سال از فوت او می‌گذرد اما به واسطه بزرگی‌اش هنوز از او حرف به میان می‌آید.
دبیر و بنا مرا به کشتی برگرداندند
وی درباره حضورش در ورزش کشتی توضیح داد: از پدر تا برادرهای من همه کشتی‌گیر بودند و از زمانی که همراه برادران بزرگترم به ورزش آمدم، این انگیزه در من ایجاد شد که روزی بتوانم ورزش را به عنوان حرفه اصلی خودم انتخاب کنم. جالب است کشتی دنیای پر رمز و راز و پر فراز و فرودی دارد. کسانی که لیاقت بیشتری از حمید سوریان‌ها دارند به دلیل اتفاقات مجبور به ترک عرصه می‌شوند. برای من فقط لطف خدا بوده گرچه من هم در مقاطعی زمانی که هیچ امکانی برای بازگشت نبود افرادی چون دبیر و بنا با صحبت‌هایشان باعث بازگشت من شدند.
نابغه کشتی ایران و جهان تصریح کرد: زمانی من روزهای سختی را در 2008 پکن گذراندم. تجربه سه رویداد بزرگ ورزشی جهان راداشتم که با موفقیت سپری شده بود اما در المپیک که فضای متفاوتی دارد اولین بار بود حاضر می‌شدم. شرایط حاکم بر المپیک بسیار متفاوت بود و شرایطی به وجود آمد که مقصر آن خودم بودم.
بنا گفت تو به کشتی برمی‌گردی
وی ادامه داد: بعد از شکست در این مسابقات چند وقت خانه بودم و در سالن‌های ورزشی حضور پیدا نمی‌کردم. وقتی بنا پس از بازگشتش به فدراسیون به خانه ما آمد و با من حرف زدن، دم در خانه موقع رفتن بود که به من گفت: «تو توی دلت گفتی به هیچ وجه برنمی‌گردی اما تو برمی‌گردی و در 2012 کاری که باید را انجام می‌دهی»
سوریان تأکید کرد: یکی از مشکلات من بعد از رفتن بنا از فدراسیون، فاصله بین مسابقات جام جهانی و مسابقات انتخابی 30 روز بود و همه ترجیح می‌دادیم در مسابقات انتخابی شرکت کنیم.
وی تصریح کرد: اگر هر کسی چه سوریان چه دیگران که به عنوان سرباز مملکت اعزام می‌شوند باید با بهترین شرایط باشد. اگر کسی احساس می‌کرد شرایطش را ندارد، باید جای خود را به دیگری بدهد. مثل مسابقات جام جهانی که در تهران بود و من پنج دقیقه مانده به مسابقه احساس کردم قادر به کار نیستم اما به خاطر مردم احساس کردم هنوز می‌توانم فعالیت کنم و خداراشکر موفق شدم.
خادم از بدنه کشتی و حضورش مثبت است
این کشتی‌گیر ادامه داد: من علاقمند به شرکت در مسابقات انتخابی هستم به شرطی که شرایط مشخصی وجود داشته باشد اما هیچ وقت در کشور ما هیچوقت شرایط مشخصی حاکم نبوده است. امروز که در فدراسیون کشتی فردی مثل خادم که خودش از بدنه کشتی بوده حضور دارد شرایط خوبی داریم.
سوریان در پاسخ به ضیاء که آیا درست است 9 ماه استراحت می‌کنی و سه ماه تمرین می‌کنی و طلا می‌گیری، اظهار کرد: نه ورزش کشتی بسیار سخت‌تر از 6 دقیقه‌ای است که مردم مسابقه را تماشا می‌کنند. من 11 ماه شبانه‌روزی تمرین کردم.
بنا گفت وظیفه شما فقط کشتی گرفتن است
وی با اشاره به محمد بنا یادآور شد: در جلسه‌ای که از طرف بچه‌ها پیش بنا رفتم او یک خواهش و خواسته داشت. او از من خواهش کرد و گفت وظیفه شما فقط کشتی گرفتن است و برای ما تکلیف کرد امروز که روس‌ها با تمام ظرفیت به ایران می‌آیند همگی باید تلاش کنید کاپ قهرمانی در تهران بماند. همه هم واقعا تلاش کردند.
این نابغه کشتی در پاسخ به اینکه چرا بنا با هیج رییس فدراسیونی نمی‌سازد، توضیح داد: این موضوع ابعاد مختلفی دارد که صحبت درباره آن در زمان این برنامه نمی‌گنجد، شرایط به نحوی پیش رفت که بنا تصمیم گرفت همکاری خود را ادامه ندهد. وگرنه او در مقاطع زمانی مختلف با فدراسیون‌های مختلف کار کرده و اگر امکانات اولیه وجود داشته او با جان و دل کار کرده است.
سوریان تصریح کرد: بنا جدا از اینکه همه به عنوان مربی و استاد برای او احترام قائلیم همه به عنوان پدر به او نگاه می‌کنیم کسی که همه زندگی‌اش را وقف ورزش کرده است.
درباره نامهربانی‌ها سکوت می‌کنم
وی در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا درست است همه امکانات به سوریان تعلق دارد، گفت: ای کاش امید نوروزی یا قاسم رضایی پشت خط می‌آمد و درباره این موضوع صحبت می‌کرد. من همیشه درباره نامهربانی‌ها و کم لطفی‌هایی که درباره‌ام شده سکوت کرده‌ام.
این کشتی‌گیر ادامه داد: درصد آسیب‌های کشتی بسیار زیاد است و باید با شرایط کامل در میادین کشتی حاضر شد. می‌توانم به شما ومردم قول دهم با همه وجودم انرژی بگذارم و تلاش کنم در شرایط آمادگی کامل به حضورم ادامه داشته باشم.
تا برادرانم ازدواج نکنند به این موضوع فکر نمی‌کنم
سوریان در پاسخ به اینکه چه زمانی داماد می‌شوی؟ گفت: من سه برادر بزرگ‌تر از خودم دارم و هر وقت آنها ازدواج کردند، می‌توانم به این موضوع فکر کنم. گرچه اکنون تمام فکر و ذکرم کشتی است.
وی درباره سیاستمداران گفت: عزیزانی که در عرصه سیاست کار می‌کنند و شبانه‌روز زندگی‌شان را می‌گذارند قابل احترام هستند.
وی در پاسخ به این سوال ضیاء که وقتی این المپیک طلا گرفتی به چه کسی تقدیم می‌کنی؟ گفت: سوال سختی است قطعا اگر دست خودم باشد و بخواهم تصمیم بگیرم، در آن لحظه‌ای که سختی‌هایی که متحمل شده‌ام به بار نشسته است، به کسی که احساس می‌کنم بیشترین نقش را داشته باشد مدالم را اهدا می‌کنم. اگر من در المپیک لندن مدالم را به مادرم اهدا کردم به این خاطر بود که همه زندگی‌ام و آنچه امروز هستم را مدیون او هستم.
از اهدای مدالم به احمدی‌نژاد پشیمان نیستم
سوریان درباره اهدای مدالش به محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: آن موضوعی بود که اتفاق افتاد و حمید سوریان درباره آن موضوع تصمیم‌گیرنده نبود و نهایتا فکر می‌کنم اتفاقی بود که افتاد. امروز از آن اتفاق ناراحت نیستم به واسطه اینکه من را در حوزه‌های مختلف زندگی‌ام قوی‌تر از گذشته کرده است و اگر امروز شما هم مرا در مراسمی دعوت کنید، درباره آن کسب اطلاع می‌کنم بعد در آن مراسم حضور پیدا می‌کنم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت غیر از کشتی انجام می‌دهد، تأکید کرد: بله حتما همینطور است. در کنار خانواده فعالیت اقتصادی انجام می‌دهم. در کشور ما بسیاری از مسائل در حوزه ورزش تعریف شده نیست و درباره ورزش‌های قهرمانی و انفرادی، ورزشکاران باید زندگی اقتصادی‌شان را هم انجام دهند و برخی به دلیل مشکلات اقتصادی از ورزش کنار می‌روند.
این نابغه کشتی ایران و جهان در پایان گفت: در تمام طول فعالیتم در کشتی به اندازه یک فصل کار فوتبالیست‌ها درآمد نداشته‌ام. با همه وجود تن به تمرینات سخت می‌دهم و امیدوارم شرمنده مردمم نشوم.
43 43

"