از وقتی مدرک دیپلم پایان دوره دبیرستان پس از یازده سال تحصیل موفقیت آمیز صدر می شود، برخی از کشورهای توسعه یافته، دیپلم دبیرستان های ایران را به رسمیت نمی شناسند. این موضوعی است که مسوولان وزارت آموزش و پرورش نیز به آن اعتراف دارند.
مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی کشورها دیپلم 11 ساله ایران را به رسمیت نمیشناسند، می گوید: در ساختار جدید، طول مدت تحصیل 12 سال خواهد بود و همه دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل در پایههای مختلف ، دیپلم خواهند گرفت.
طرح تحول ساختار آموزشی، موضوعی است که از 11 سال پیش در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است اما هنوز ویرایش نهایی آن تهیه نشده است. ویرایش ششم این طرح نیز به دلیل غیر قطعی بودن، هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. با این حال مسوولان وزارت آموزش و پرورش برای غلبه بر بحران هایی همچون از بین رفتن اعتبار جهانی دیپلم متوسطه ایران، تصمیم گرفتند تا تصمیم های فوری تری اتخاذ کنند.
تصحیح یک اشتباه
یکی از این تصمیم ها، بازگرداندن دوره پیش دانشگاهی به سال های تحصیل در دبیرستان است.
نوید ادهم در این خصوص می گوید: تغییر ساختار نظام آموزشی کشور یکی از اجزایی است که مقرر شده است در سند ملی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد؛ آموزش و پرورش امروز ما، با ناکارآمدیهایی رو به روست که یکی از ابعاد آن موضوع ساختار است.
نویدادهم می افزاید: برای به ساماندهی کردن آموزش و پرورش طرحهای مختلفی را پیشبینی کردهایم که یکی از آنها موضوع تغییر ساختار است؛ ساختار فعلی دارای چند مشکل است که با این تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش امیدواریم این مشکلات نیز مرتفع شود. نخستین مشکل، ناکارآمدی دوره پیشدانشگاهی است.
این دوره با هدف و فلسفه خاصی طراحی شد که در حال حاضر فلسفه وجودی خود را از دست داده است بنابراین امروزه وجود دوره پیش دانشگاهی در آموزش و پرورش هیچ توصیه علمی و کارشناسی ندارد و سالهاست که کارشناسان و مدیران مختلف تأکید میکردند که این دوره باید حذف شود.
تشتت در مدارک دبیرستانی
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین می گوید: مشکل دوم، مشکل تفاوت دیپلم در دوره تحصیلی بود. برخی دانشآموزان با 11 سال تحصیل، دیپلم گرفته و برخی با 12 سال تحصیل که این مشکل نیز خوشبختانه برطرف میشود. در ساختار جدید طول مدت تحصیل 12 سال است و همه دانشآموزان در طول 12 ساله دیپلم خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه این موضوع در معادلسازی بینالمللی دیپلم تأثیر خواهد داشت، ادامه می دهد: تأثیر منفی این موضوع در این است که ما دارای 2 نوع دیپلم هستیم؛ در برخی کشورها دیپلم 11 ساله ما را به رسمیت نمیشناسند برای ما ارسال میکنند تا ما در شورای عالی آموزش و پرورش آن را تأیید کنیم که با این تصمیم این مشکل را نیز برطرف کردهایم.