رییس جمهوری گفت: قفقاز پل ایران به اروپا و ایران نیز پل ارتباطی برای قفقاز به آب‌های جنوب، خلیج فارس و دریای عمان است و باید این پل و روابط چند جانبه با قفقاز و آسیای میانه را مستحکم کنیم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه پیش از عزیمت به باکو در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران، افزود: جمهوری آذربایجان کشور همسایه و دارای فرهنگ، تاریخ و مذهب مشترک با ایران است، بنابراین روابط نزدیکتر با این کشور دوست برای ما اهمیت دارد.

روحانی با بیان این که سال گذشته نخستین ملاقات من با رییس جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس انجام شد، ادامه داد: این چهارمین دیدار است و در سه دیدار قبلی راجع به روابط دو کشور، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت و گو کرده‌ایم که در این سفر این بحث ادامه می‌یابد.

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: انرژی، دریای خزر، محیط زیست، شیلات، منابع زیربستر دریای خزر، همکاری حقوقی دریای خزر، مسایل مرزی و استفاده از رودخانه ارس، توریسم و تجارت موضوعاتی است که می توان در این زمینه ها همکاری های خوبی داشت.

روحانی با اشاره به اجلاس تجار ایرانی و جمهوری آذربایجان که قرار است فردا برگزار شود، گفت: موارد متعددی وجود دارد که تفاهم‌نامه‌های آن در این سفر امضا می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به این که علاوه بر این موارد در خصوص مسایل منطقه‌ای بحث مفصلی خواهیم داشت، ادامه داد: در مورد تروریسم در منطقه، معضلات اروپا از جمله اوکراین، مسایل بین‌المللی و قیمت نفت نیز با رییس جمهوری آذربایجان مذاکره می‌کنیم.

روحانی اظهار امیدواری کرد این سفر زمینه‌ای برای روابط بهتر دو ملت خوب هم دین و هم مذهب شود.

 

45503

منبع: ایرنا