وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بر توسعه و غنیسازی اطلاعات و منابع آموزشی در مدارس تاکید شده است گفت: مطالعه و تحقیق باید به عنوان یک فرهنگ در وجود دانش آموزان نهادینه شود.
علیاصغر فانی در مراسم بزرگداشت بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در سند تحول نظام آموزشی کشور در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی آنجا که ساحتهای تربیتی نام برده میشود اشاره دارد که ما در ۶ ساحت باید به امر تعلیم و تربیت بپردازیم.
وی با بیان اینکه ما به هیچ وجه به دنبال تربیت دانشآموز تکبعدی نیستیم اظهار داشت: ساحتهای تربیتی شامل اعتقادی، علمی، اخلاقی، زیباشناختی، اقتصادی - حرفهای، سیاسی-اجتماعی، و تربیت بدنی و زیستی است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وجود کتابخانه در مدارس لازم است اما مهمتر از کتاب استفاده از کتابخانهها است.
فانی با بیان اینکه از سالها قبل توجه به کتاب و کتابخوانی در مدارس آغاز شده تصریح کرد: امسال تاسیس کتابخانههای کلاسی را به ویژه در مدارس ابتدایی دنبال میکنیم.
فانی افزود: لازمه اینکه دانش آموزان از منابع و کتابخانهها استفاده کنند همکاری معلمان است زیرا معلمان میتوانند فرهنگ کتابخوانی را در بین دانش آموزان تقویت کنند تا سرانه مطالعه افزایش یابد.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم امر کتاب و کتابخوانی در وجود دانشآموزان نهادینه شود نیاز به ساز و کارهای اجرایی و امکانات لازم داریم تا نسلی را تقدیم جامعه کنیم که با کتاب و کتابخوانی مانوس باشند.
فانی با بیان اینکه بحث کتابخوانی، از توصیههای رییس جمهوری در آغاز سال تحصیلی گذشته بود اظهار داشت: تلاشهای خوبی در سطح استانها در ارتباط با توصیههای رییس جمهوری صورت گرفت اما کافی نیست.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم مشارکتپذیری را به عنوان یکی از سیاستهای اصلی خود عنوان کرده و ما خرسندیم و ما اعلام میکنیم در این ارتباط با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تجهیز کتابخانهها و غنیسازی امور فرهنگی مدارس بیش از گذشته برسیم.
در این مراسم از سه اثر شامل کتاب چهارده جلدی مصباح الهدی، آشنایی با سبک زندگی ائمه، مجموعه نورباران و کتابنامه درس نامه حفظ موضوعی قرآن و قرآن حکیم دانشآموزی رونمایی و از ۳۵ فرهیخته و دانش آموز فعال عرصه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.
45503