پیش از اصلاح اطلاعات خانوار، هدفمند کردن یارانه ها اجرا نمی شود و این کار زودتر از نیمه دوم سال 89 ممکن نیست.

در حالی که رئیس مرکز آمار از عدم به روز رسانی اطلاعات خانوار و غیر قابل استناد بودن سطوح درآمدی استخراج شده از طرح جمع آوری اطلاعات خانوار خبر داده است محمدرضا فرزین مهلت دولت برای اجرای طرح را سه ماه ذکر کرد و گفت: چند روز قبل این قانون به دولت ابلاغ شد، از این رو تا اردیبهشت فرصت هست و مردم هم مطمئن باشند که با تنخواه پیش بینی شده برای دولت، پیش از آغاز طرح منابع به حساب بانکی افراد واریز خواهد شد.

وی در ادامه همین گفتگو با واحد مرکزی خبر می افزاید: ما از ابتدا می دانستیم که مانند بسیاری کشورها در ایران هم نمی شود درآمد مردم را تشخیص داد به همین جهت معمولا از متغیرهای غیردرآمدی برای این کار استفاده می شود و در مرکز آمار نیز از 5 متغیر غیردرآمدی استفاده و اطلاعات داده شده با پایگاه های اطلاعاتی موجود راستی آزمایی شد.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت بروز برخی شبهات را ناشی از این پنج متغیر ذکر کرد و افزود: اطلاعات جمع آوری شده به دو سال قبل مربوط می شد و همچنین مرکز آمار از روشهایی استفاده کرده بود که اطلاعات را به متغیرهای درآمدی تبدیل کند ولی این مدل باید ابتدا وارد کارگروه شده و بعد از تصویب اعلام شود.

با توجه به این اظهارات می توان گفت فرایند ورود و به روز رسانی اطلاعات در بهترین حالت در نیمه فصل تابستان ممکن خواهد شد کما اینکه محمد مدد در گفتگویی رادیویی با مسئله اشاره کرده است.

در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت همانطور که محمد رضا فرزین اشاره کرده قبل از پایان گرفتن انتقال وجه به حساب50 میلیون نفر (یا همان 11 میلیون خانوار تشکیل دهنده جامعه هدف یارانه های نقدی ) اجرای فرایند هدفمند سازی آغاز شود؛ با در نظر گرفتن آنکه به رغم صدور 10 میلیون کارت بانک عدالت و کمبود یک میلیون کارت برای پوشش کامل جامعه هدف از یکسو و زمان لازم برای اجرایی شدن فرایند های مربوط به سازمان هدفمند سازی یارانه ها نمی توان اجرای هدفمند سازی را در نیمه اول سال 89 شاهد بود.

کما اینکه به نظر می رسد هنوز برای تشکیل آن زیر نظر وزارت بازرگانی یا وزارت رفاه توافقی صورت نگرفته است و در میان مجریان نیز هیچ نوع هماهنگی حتی در سطح ازاطلاعات مادر وجود ندارد.

منبع: خبرآنلاین