حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور می گوید:«هزینه‌ای که صدا و سیما بابت پخش زنده‌ بازی‌های اروپایی پرداخت می‌کند بسیار کلان‌تر از بودجه وزارت ورزش است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در نشست مدیران کل ستادی و استان‌های کشور گفت:«باید بگویم که امروز مربیان پیامبران دنیای مدرن هستند.ورزشکاران هم مثل سرداران جنگ های صلیبی حرکت می کنند.ورزش ها امروز هویت ساز هستند.پرسپولیسی بودن،استقلالی بودن،سپاهانی و تراکتوری بودن به شهرها و قومیت ها معنا می دهد.سیاست هویتی در ورزش یعنی به ورزش اجازه داده نشود به جای هویت‌های اصلی بنشیند بلکه باید جایگاهش را شناخته و در اختیار هویت‌های بنیادی باشد.»

آشنا در بخش دیگری از حرف هایش اشاره به سیاست های فرهنگی کرد و ادامه داد:«دومین حوزه حیات فرهنگی است یعنی این عنصر فرهنگی در زندگی روزمره ما چقدر تاثیر دارد. ما در ورزش از رونق ورزشی صحبت می‌کنیم که در آن اقتصاد ورزشی مطرح می‌شود. حالا سوال این است آیا ورزش آن چیزی است که باید در آن هزینه کنیم؟ آیا نگاه به ورزش می‌تواند عدالتی باشد؟ آیا می‌توان تعادلی بین بخش هزینه‌ای و درآمدی ورزش به وجود آورد؟ نقش دولت چیست؟»

مشاور رییس جمهور به باشگاه هایی که از منابع عمومی استفاده می کنند اشاره کرد و گفت:«این حالت دوگانه‌سوزی که در میان رفتار برخی از مربیان، ورزشکاران، باشگاه‌ها و رسانه‌ها می‌بینید باید خاتمه یابد. بحث دسترسی عادلانه به ورزش بحث کمی نیست. سوال بعدی من این است اینکه وزارت ورزش را تبدیل به وزارت مسکن و شهرسازی دوم بکنیم هنر است؟ صدها کلنگ زده شده در حالی که ورزشگاهی ساخته نشده. آیا این به معنای خلق فرصت‌های برابر در دسترسی به ورزش است؟»

ورزش عامل نفوذ فرهنگی در کشورهای دیگر است.آشنا این را گفت وادامه داد:«اگر ما در حوزه ورزش بانوان فعالیت می‌کنیم یا به ورزش معلولان توجه ویژه‌ای داریم اینها جزوی از سیاست‌های ملی است که وجهه بین‌المللی دارد. وقتی جهان، بانوان ورزش ایران را می‌بیند آنها را با رفتار داعش با زنان مقایسه می‌کند. جهان باید تصمیم بگیرد کدام اسلام را ترجیح می‌دهد. اسلام شیعه ایران یا اسلام متحجر دیگران.اگر مساله شرعی حضور بانوان در عرصه جهانی را حل کرده‌ایم آیا نمی‌توانیم مساله حضور بانوان در صندلی ورزشگاه‌ها را حل کنیم؟ »

حق پخش تلویزیونی بخش دیگری از حرف های مشاور فرهنگی رییس جمهور بود.او در این باره گفت:«امروز صدا و سیما به دلیل سیاست‌هایی که دنبال می‌کند حق پخش‌های کلانی را برای پخش زنده‌های اروپایی پرداخت می‌کند درحالی که این پول‌ها موجب رونق اقتصادی اروپا می‌شود اما به فوتبال داخلی که می‌رسند صدا و سیما خود را مالک این فوتبال می‌داند.اگر صدا و سیما می‌تواند در میان دو نیمه فوتبال خارجی آگهی‌هایی به نرخ کهکشانی دریافت کند در مسابقات فوتبال ایرانی هم می‌تواند مبالغ این آگهی‌ها را به فدراسیون‌های داخلی بدهد.هزینه‌ای که صدا و سیما بابت پخش زنده‌ بازی‌های اروپایی پرداخت می‌کند بسیار کلان تر از بودجه وزارت ورزش است.»

 

 

251 41

منبع: خبرآنلاین