با توجه به اهمیت مصرف کالاهای ایرانی و تاثیر آن بر رشد اقتصاد چه اقداماتی باید در جهت تولید با کیفیت کالای ایرانی صورت گیرد تا مورد توجه مصرف کنندگان داخلی قرار گیرد.

یکی از دغدغه های اقتصادی فعالان و تولید کنندگان ایرانی توجه خاص مصرف کنندگان داخلی به کالاهای وارداتی است.  این کم توجهی مصرف کنندگان تبعات منفی متعدی در بر خواهد داشت.

از بارزترین آثار عدم خرید کالای داخلی می توان به کوچک شدن بازار و در نتیجه کم فعال یا غیر فعال شدن واحدهای تولیدی اشاره کرد. این موضوع خود باعث افزایش آمار بیکاری و در نتیجه آثار منفی ناشی از افزایش بیکاران بالا رفتن میزان ناهنجاری های اجتماعی همچون اعتیاد، دزدی، طلاق و ... را به دنبال خواهد داشت.

از دیگر آثار کم توجهی مصرف کنندگان داخلی می توان روی آوردن تولید کنندگان به استفاده از برندهای خارجی نام برد. برخی تولید کنندگان با استفاده از برند خارجی اقدام به فروش محصولات تولید داخل می کنندکه این اقدام در کاهش اعتماد عمومی نسبت به این کالاها نقش پررنگی داشته است.کاهش صادرات غیر نفتی نیز از دیگر آثار این معضل است که تنها نتیجه آن هم فروش بیشتر نفت برای متعادل نگاه داشتن درآمدهای کشور است.

از طرفی افزایش تقاضای کالاهای وارادتی در شرایطی که دولت با کاهش درآمدهای نفتی مواجه است ،باعث خروج ارز و در نتیجه گران شدن قیمت این کالاها و تبعات ناشی از این گرانی است. فارغ از خروج ارز در نتیجه کاهش خرید تولیدات داخلی، کالاهای خارجی بی کیفیت نیز راهی بازارهای ایران شده و بر هم خوردن تعادل بازار و تغییر ذائقه مصرف کنندگان را در پی خواهد داشت.

با توجه به عزم دولت بر تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات غیر نفتی چه اقداماتی باید انجام شود تا کالاهای ایرانی مورد استقبال خریداران داخلی قرار گیرد؟

شما کاربران خبرآنلاین می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با راه های جلب توجه و استقبال مصرف کنندگان داخلی از کالاهای تولید داخل با درج نظر در انتهای همین خبر عنوان کنید.

 

22339

منبع: خبرآنلاین
"