پس از تصویب سقف تسهیلات مسکن در جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار امروز مسئولان بانک مرکزی به تشریح شرایط دریافت این وام پرداختند.

در جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار که با دستور تعیین سقف تسهیلات مسکن تشکیل شد، پرداخت تسهیلات مسکن 40 و 60 و 80 میلیون تومانی توسط بانک ها مصوب شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این جلسه مصوب شد متقاضیان وام مسکن که تابحال خانه ای به نام خود نداشتند می توانند با سپرده گذاری در بانک مسکن و طی دوره انتظار یک ساله از وام 80 میلیون تومانی استفاده کنند. اما با فرض اینکه در این دوره یک ساله سود 20 درصد به سپرده های متقاضیان خانه اولی تعلق گیرد باید دید پس از اتمام این یک سال قیمت مسکن چند درصد افزایش داشته و آیا با 80 میلیون تومان می توان ملک مسکونی را که قبل از سپرده گذاری مد نظر داشت خریداری کرد یا خیر؟

از طرف دیگر اثرات روانی پرداخت تسهیلات مسکن بر بازار مسکن را نمی توان در این افزایش قیمت نادیده گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با ایلنا از عدم افزایش قیمت مسکن در طی دوره یکساله انتظار دریافت تسهیلات گفته و اظهار داشته است: « ممکن است در طول یک سال سپرده‌گذاری متقاضیان قیمت مسکن افزایش یابد بنابراین به متقاضیان توصیه می‌کنیم همزمان با افتتاح حساب و سپرده‌گذاری برای دریافت وام نسبت به پیش‌خرید مسکن اقدام کنند که خوشبختانه قانون پیش خرید مسکن هم چندی پیش به تصویب رسید.

سلامی با تاکید بر اینکه افزایش وام خرید نمی‌تواند به تنهایی عامل افزایش قیمت مسکن شود افزود: این وام‌های 80 میلیون تومانی و 60 میلیون تومانی به تنهایی به افزایش قیمت دامن نمی‌زند اما در زمان رونق مسکن افزایش قیمت سرعت بالایی دارد و در این صورت وام 80 میلیون تومانی اثربخشی خود را از دست می دهد.»

از سوی دیگر معاون اقتصادی بانک مرکزی ، پیمان قربانی در گفتگو با ایرنا در خصوص میزان وریعه این وام گفته است: «خانه اولی ها برای دریافت تسهیلات 40، 60 و 80 میلیون تومانی خرید مسکن باید سپرده گذاری 20، 30 و 40میلیون تومانی انجام دهند.»

پیمان قربانی، با تشریح مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام خرید مسکن، افزود: «تسهیلات 80 میلیون تومانی پس از طی دو دوره سپرده گذاری شش ماهه و بعد از یک سال پرداخت خواهد شد.»

به گفته وی، این تسهیلات در قالب حساب صندوق پس انداز مسکن یکم (خانه اولی ها) و از محل سپرده گذاری واجدین شرایط با حداقل دوره انتظار یکسال و با سود 14 درصد جهت خرید مسکن پرداخت می شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رفع منع بانک های تجاری در ارایه تسهیلات مسکن براساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار، اظهار داشت: «بانک های تجاری از سال 87 تاکنون از ارایه تسهیلات خرید و ساخت مسکن منع شده بودند اما این ممنوعیت بامصوبه شب گذشته شورای پول واعتبار رفع شد.»

قربانی گفت: «متقاضیان بر این اساس می توانند با مراجعه به بانک های تجاری تقاضای خود را برای دریافت این تسهیلات ارایه دهند.»

وی در ادامه با بیان آنکه نرخ سود تسهیلات مسکن در بانک های تجاری براساس نرخ عقود مبادله ای و 21 درصد است، گفت: نرخ سود تسهیلات ساخت نیز بر اساس عقود مشارکتی 24 درصد خواهد بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی متذکر شد: «ریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک های تجاری نیاز به سپرده گذاری ندارد و بانک های تجاری می توانند براساس مقدورات و منابع و مصارف خود این تسهیلات را ارایه کنند. تمام جزییات و توضیحات لازم در خصوص این تسهیلات و مصوبه شورای پول و اعتبار بزودی توسط مدیریت اعتبارات بانک مرکزی ارایه خواهد شد.  »

 

 

22339

منبع: خبرآنلاین