شادی مدرس *

سیرک پرشین که دو ماه پیش تحت عنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور افتتاح شد، امروز در حیاط آموزش و پرورش اسلامشهر بدون مجوز حیوان آزاری می کند.

پس از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوزاجرا با حیوانات برای سیرک پرشین را تکذیب کرد و از سوی دیگر همچنان تبلیغات این سیرک در اسلامشهر حاکی از اجرای برنامه با حیوانات بود، نمایندگان کارگروه مردمی حذف حیوانات از سیرکها، عازم محل این سیرک واقع در خیابان امام حسن عسکری اسلامشهر شدند.

چادر سیرک پرشین در حیاط اداره آموزش و پرورش اسلامشهر برپا شده و تماشاچیان اتومبیلهایشان را در پارکینگ اداره آموزش و پرورش اسلامشهر پارک می کنند. چرا که کمپینی تحت عنوان کمپین سیرک نه تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست دو ماه پیش به بهانه اجرای برنامه های فرهنگی و بدون حیوان در سیرک پرشین، از وزیر آموزش و پرورش خواستار حمایت از این سیرک شده بود. سیرکی که بعنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور افتتاح شده بود.

غلیرغم اینکه طی تماسهای مکرر با سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای نمایش با حیوانات در سیرک پرشین را انکار می کردند می دانستیم سیرکی که بعنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور افتتاح شده و در تابستان سال گذشته به دلیل شرایط بد نگهداری، 5 قلاده شیر در آن از بین رفتند هنوز هم با حیوانات برنامه اجرا می کند. به همین دلیل برای تهیه عکس و فیلم عازم اسلامشهر شدیم.

مردمی که صرفا برای تماشای شیر و خرس و میمون به سیرک آمده بودند روی صندلی هایی که در فضای آلوده و متعفن زیر چادر سیرک چیده شده بود مستقر شدند. چند نفر از کودکان زیر 10 سال که چند روز قبل از طرف مدرسه برای دیدن نمایش سیرک آمده بودند و این بار با خانواده هایشان به پا به سیرک گذاشته بودند، از تجربه دیدن میمونی که با زنجیر کشده می شد و شیری که روی تخته چوب راه می رفت می گفتند.

میمون با زنجیری کوتاه به گردنش روی صحنه آمد تا با معلق زدنهایی که حاصل از کشیدن زنجیر توسط صاحبش بود تماشاچیان را سرگرم کنند. به محضی که برای عکس گرفتن آماده شدیم تذکر گرفتیم. صاحب مار بوآ، سر مارش را در دهان خود فرو برد. باز هم برای عکاسی تذکر گرفتیم. عکاسی ممنوع بود. عکاسی فقط از حیوانات ممنوع بود.

با امیرحسین داداشی رییس ساماندهی امور مناطق سازمان محیط زیست تماس گرفتیم. گفتیم سیرک پرشین علیرغم تعهدش با حیوان برنامه اجرا میکند. فیلم داریم. مدرک داریم. تماشاچیان شاهد هستند. آقای داداشی طی تماسی دو بازرس از محیط زیست اسلامشهر که در همسایگی سیرک واقع شده به سیرک اعزام کردند تا حیواناتی که بدون مجوز در نمایشها از آنها استفاده شده را طبق قانون ضبط کنند.

پس از ورود دو بازرس از محیط زیست اسلامشهر، مجری سیرک اعلام کرد نمایش شیر به دلایلی کنسل شده. تماشاچیان معترض بودند و حاضر به ترک سیرک نمی‌شدند. مصطفی کرمی اسپانسر سیرک ابتدا تاکید می‌کرد از آقای علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان مجوز اجرا با حیوانات را گرفته. به بازرسان می‌گفت مثل گذشته با شما همکاری می‌کنم اما این خانم باید از اینجا برود.

بازرس ها از ما خواستند ثابت کنیم سیرکی که در همسایگی محیط زیست اسلامشهر برنامه اجرا می کرده از حیوانات در نمایش ها استفاده کرده. چون مسئولین سیرک منکر استفاده از حیوانات در نمایش شدند. فیلم نشان دادیم. ثابت کردیم. مردم هم شهادت دادند. بازرسان گفتند می روند و با وسیله نقلیه مناسب برای انتقال حیوانات به پردیسان بازمی گردند. یک ساعت منتظر شدیم نیامدند. سیرک‌داران با خشونت و بی احترامی ما را وادر به ترک محل کردند.

با آقای داداشی تماس گرفتیم گفتند حیوانات سیرک پرشین شنبه ضبط می شوند.

* نماینده کارگروه مردمی حذف حیوانات از سیرکها

 

منبع: خبرآنلاین