ایسنا نوشت:
متخصصان دانشگاه علم و صنعت ایران باوجود محقق نشدن بخش عمدهای از بودجه طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B در تلاشاند تا سال ۹۵ کار طراحی اولین پلتفرم ملی خودروی ایرانی را به اتمام برسانند تا برای نمونهسازی و تولید صنعتی به صنایع خودروسازی ارجاع شود.
این پلتفرم شامل چهار نوع خودروی مختلف خواهد بود که محصول اصلی آن قیمتی در حدود ۳۶ میلیون تومان خواهند داشت.
طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B گام بلندی در صنعت خودروسازی ایران خواهد بود که ایران را به جمع تولیدکنندگان جهانی خودرو وارد خواهد کرد. بهموجب این طرح ایران به توانمندی طراحی یک خانواده محصولات خودرویی دست پیدا میکند که چنین توانمندی میتواند صنعت خودروی ایران را در ابعاد اقتصادی و فناوری وارد مرحله جدیدی کند.
دکتر ابوالفضل خلخالی، دبیر کمیتهٔ راهبری طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B با تأکید بر اهمیت در اختیار داشتن پلتفرم در صنعت خودروسازی اظهار داشت: «طراحی پلتفرم درواقع طراحی یک خانواده محصول است که در بسیاری از قطعات مشترکاند. این مفهوم با تغییر شکل ظاهری یک محصول خاص که هماکنون مرسوم است تفاوتهای اساسی دارد و در طراحی پلتفرم به زنجیره تأمین توجه جدی میشود.»
وی افزود: «وقتی قطعات و زیرسیستمهای مشترک در طراحی یک خانواده محصول دیده شوند که با توجه به توانمندی قطعهسازان داخلی طراحی شدهاند، تیراژ تولید هر یک از این قطعات بالا رفته و درنتیجه هزینه تولید کل خانواده محصولات پایین خواهد آمد.»
خلخالی همچنین اعلام کرد: «برای پلتفرم ملی، چهار نوع محصول مختلف در نظر گرفته شده است، یک محصول صندوقدار، یک محصول هاچبک، یک محصول وانت و یک محصول SUV (شاسیبلند) که هرکدام از این محصولات میتواند بهتنهایی چند نوع مختلف داشته باشند.»
وی طراحی این پلتفرم را متناسب با سلیقه و بودجهٔ خانواده ایرانی، شرایط اقلیمی کشور و بر اساس فناوریهای بهروز جهانی دانست و وعده داد که محصول اصلی پلتفرم ملی با قیمتی در حدود ۳۶ میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار گیرد.
مسئول تیم طراحی سازه و بدنه پلتفرم خودوری ملی اعلام کرد پس از انجام طراحی مفهومی و در نظر گرفتن ۵۰ زیرسامانه برای خودرو در حال حاضر، استایل بدنه محصول اصلی کاملاً مشخص شده و بر اساس آن طراحی بدنه بهطور کامل انجام شده است. علاوه بر این با بهینهکاوی ۲۷۰ خودروی روز دنیا، ۳۰۰ ویژگی برای بهکارگیری در پلتفرم خودروی ملی تعیین شده است.
خلخالی درباره ویژگیهای این پلتفرم توضیح داد: «۱۵ ویژگی را برای خودرو در نظر گرفتیم که ازاینبین سه ویژگی فضای راحت برای نشستن سرنشینها، عملکرد خوب قوای محرکه و قیمت پایین را بهعنوان ویژگی کلیدی انتخاب کردیم.»
دبیر کمیته راهبری طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B با گلایه از تخصیص نیافتن بودجه مصوب در سال ۹۳ اظهار داشت: «باوجود پیشرفتهای حاصله بودجه سال ۹۲ بهطور ناقص پرداخت شد و بودجه سال ۹۳ اصلاً محقق نشد اما بعدازاینکه به این نتیجه رسیدیم که ممکن است بودجهها محقق نشود جلساتی تشکیل دادیم و در آن همکاران تصمیم به انجام پروژه بهعنوان وظیفهٔ ملی و کاری که کمبود آن در صنعت خودروسازی ما معلوم است گرفتند.»
وی افزود: «اگر امروز صنعت خودروسازی ما دچار مشکلات فراوانی است، یکی از اشکالات بزرگ تنوع کم محصولاتی است که در بازار ارائه میشود. ما این معضل را در صنعت خودروسازی شناسایی کردیم و بهعنوان وظیفهٔ ملی وارد شدیم بهنحویکه زمانی را که اساتید و همکاران ما در دانشکده و پژوهشکدهٔ مهندسی خودرو برای انجام پروژه صرف میکنند متناسب با حقالزحمههایی که به آنها پرداخت میشود نیست و همکاران ما بهصورت جهادی کار میکنند و رمز پیشرفت پروژه و اینکه طرح همچنان سر پا است این است که یک عده اساتید خوب کشور با دغدغه روی این موضوع کار میکنند لذا ناملایماتی که در تأمین بودجه است روی روند کاری آنها تأثیر نگذاشته است.»
5353