تحلیل نادرست
به گزارش خبرآنلاین دکتر تاجیک سخنان خود را با این مقدمه آغاز کرد که تجربه تاریخی ما نشان میدهد هرگاه جامعه ما از حرکت بازایستاده و یا به تعبیری قفل کرده دستی از درون و دستی از بیرون در این امر نقشآفرینی کردهاند.
تاجیک توضیح داد دستی که از درون عمل کرده همانا تحلیل نادرست، تخین غلط، تصمیم نابهمنگام و تدبیر معیوب بوده، و دستی که از بیرون عمل کرده دست استکبار، ابررسانههای مجازی و حقیقی، عوامل خارجی و اپوزسیون خارجنشین بودهاست.
جنبش مشروطه
دکتر تاجیک با نگاهی گذرا به تاریخ معاصر، روشنفکران در جنبش مشروطه را به درک ناصواب شرایط اجتماعی متهم کرده و گفت در جریان مشروطیت، روشنفکرها با تحلیلی غلط در ذهن خود، تصور میکردند جامعه از سنتهای خود خسته و ملول است و و دین و سنتها را عامل عامل عقبماندگیش می داند و باید جامهی سنت از تن بدرآورد و جامه مدرن بپوشد تا به پیشرفت برسد.
در نتیجه چنین تحلیل غلطی روشنفکران پژواک صدای انسان غربی در جامعه خود شدند و به دنبال غربی کردن جامعه و وارد کردن ارزشهای مدرن رفتند، با این خیال که مردم استقبال خواهند کرد؛ غافل از اینکه این ارزشهای وارداتی با ذهن و فرهنگ و ارزشهای حقیقی مردم ایران در تضاد است.
این تدبیر معیوب منورالفکرها باعث شد تا آزادیخواهان واقعی حذف و ترد شوند. آنها با سوء تدبیر آنارشی را به جای آزادی نشاندند و کار به جایی رسید که نه تنها زمینه برای حضور خارجی فراهم کردند، بلکه فراتر از این مردم به ستوه آمده از آنارشی به استبداد پناه بردند و در آرزوی ظهور دیکتاتوری بودند که بتواند بر اوضاع نابهسامان فائق آید.
تجارب بعدی
تاجیک ادامه داد این تجربه تلخ باز هم در تاریخ ما تکرار شده و تحلیل نادرست جامعه ما را به یک مقطع تاریخی قفل کرد، یعنی در کودتای 1320 و 1332 . آنجا هم باز این تحلیلهای غلط و سوء تدبیرهای فاشیستها و مارکسیستها بود که زمینهساز بازگشت استبداد و حضور خارجی شد، تنها در سال 1342 شاهد شروع حرکت جدیدی بودیم. در آن سالها امام با شناختی عمیق از فرهنگ دینی مردم خود، انقلابی شکوهمند را در فضا و عصر سکولاریزم بنیان نهاد.
تحلیل پس از انتخابات
دکتر تاجیک با ذکر این مقدمه وارد بحث تحلیلی درباره فضای امروز جامعه، به ویژه مسائل پس از انتخابات شد.
این استاد علوم سیاسی گفت امروز هم عدهای با تحلیلی غلط که ناشی از عدم درک صحیح از عمق جامعه بود و با این تصور که تمام مردم همانهایی هستند که دور آنها را گرفتهاند، دردسر ایجاد کردند.
تاجیک افزود آنها تصور میکردند مردم از وضع موجود خستهاند و به دنبال منجی میگردند، شخصیتی که فراتر از اصلاح طلبی و اصولگرایی باشد، چرا که مردم خسته از اصول و ملول از اصلاح هستند. آنها فکر میکردند اگر چنین کسی وارد میدان شود، قشر خاکستری جامعه به حمایت از او بر میخیزند و پیروزی قطعی را نصیب او میکنند؛ چرا که مردم از خیال میکردند چنین کاندیدایی با شعار تغییر رای بخش قابل توجهی از اصولگرایان و همینطور بخش قابل توجهی ازاصلاحطلبان را جلب وکار را یکسره خواهد کرد. البته برخی نظرسازیها و نظرسنجیهای ناقص هم به این ذهنیت دامن زدند.
توهم پیروزی همزاد توهم تقلب
مشاور سابق دولت اصلاحات نتیجهگیری کرد توهم به همین جا ختم نشد و توهم پیروزی یک همزاد هم دارد که همان توهم تقلب است، توهم تقلب وسیع میآید تا پیروزی حاصل نشده را که قبلا قطعی تصور میشد، توجیه کند.
این جریان توهمزده سه خطای بزرگ مرتکب شد؛ عبور از حریم ولایت، عبور از قانون ودر نتیجه هرج ومرج و در آخر بسترسازی برای دخالت بیگانگان تا چه در قالب کار رسانهای و چه سرویسهای جاسوسی آنها وارد مسائل داخلی ایران شوند.
حکومت درون حاکمیت
کارشناس مسائل استراتژیک در پاسخ به این سوال مجری که اساسا در کشور ما رئیسجمهور چقدر برای ایجاد تغییر در قانون اساسی قدرت دارد؟ گفت حکومت درون حاکمیت است، اختیارات رئیسجمهور در سطح حاکمیت نیست، بلکه درون حکومت است و هویت و مشروعیت خود را از حاکمیت میگیرد.
نقش اپوزیسیون
این کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که مساله دخالت منافقین واپوزسیون خارج از کشور تا چه حد واقعی است و آنها چگونه برای دخالت و بحرانسازی راه ورود مییابند؟ گفت خارجیها در وقایع مهم یکی دو صده اخیر ایران همیشه نقش داشتهاند؛ البته باید بگویم به دلیل ساختار اجتماعی و مذهبی جامعه ما، منافقین یا اپوزسیون خارج از کشور قادر نیستند خودشان موج ایجاد کنند وتنها در کمین و برای شکار لحظهها مینشینند و موجهای ایجاد شده را در جهت منافع خود مصادره میکنند. والبته دول بیگانه برای بسترسازی این امواج، بودجههای کلان هم تخصیص میدهند.
فقدان توجیه
دکتر تاجیک در تشریح مسائل پس از انتخابات گفت حجم حمله رسانهای در این مقطع بینظیر بود و با چنین ابزاری این افراد سعی کردند انتخابات را بدل به اغتشاشات کنند و در این جریان رفته رفته حریم حرمتهای این مردم و نظام را شکستند.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی این حوادث را بدون هرگونه توجیه توصیف کرد. او گفت این جریانات فاقد توجیه شرعی و دینی بود چرا که در نظام ولایی باید همه تسلیم ولایتامر باشند و سیره و سنت نیز مجوز چنین حرکاتی را صادر نکرده است؛ فاقد توجیه قانونی است چرا که فصلالخطاب در قانون اساسی ولایت فقیه است و اگر ایشان امر کردند همه باید بپذیرند و برای تحقق خواستهها نیز نباید فراتر از قانون رفت؛ فاقد توجیه عقلی است چون در مسیری گام میگذاریم که دشمن در آن در کمین است و چنین مسیری خلاف منافع ملی است؛ فاقد توجیه مدنی است چون مدنیت و خشونت و تخریب اموال عمومی نسبتی ندارد.