به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از مودیان مالیاتی که از روش جدید تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی گلایه دارند در سرویس مشکلات مردم، کامنت گذاشته اند که با انعکاس نظرات آنها به روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور، پاسخ این سازمان را دریافت کردیم.
در یکی از کامنتها، مخاطب خبرآنلاین نوشته است: روش جدید ارائهٔ اینترنتی اظهار نامهٔ مالیاتی برای رفاه مودیان است یا برای آزار دادن آنها؟ اولا با هر سیستم و خط اینترنتی فقط میشود ۳ اظهارنامه ارسال کرد و برای برای ثبت اظهار نامههای بیشتر باید به کافی نتهای مستقر در ادارات مالیاتی مراجعه نمود که صدها نفر در صف هستند. مثلا قرار بود مراجعات حضوري كم شود تلفن ۳۵۰۸۷ مطلقاً پاسخگوي مسائل فني و توضيح دادن خظاها نیست. اگر کسی هم موفق شود خودش اظهارنامه ای را ارسال کند برای گرفتن فیش پرداخت دوباره باید به حوزه مالیاتی برود. ممیزین هم از این وضع ناراضی هستند و كارهمه چند برابر شده است
توضیح روابط عمومی سازمان مالیاتی کشور:
درباره پرسش بالا، نادر آريا رئيس مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان امور مالياتي کشور توضیح داده که به شرح زیر است:
کليه تعاملات موديان با اين سازمان به سمت رويههاي غيرحضوري الکترونيکي، از طريق شبکه اينترنت پيش ميرود. تاکنون 8 فرآيند الکترونيکي از طريق پايگاه اينترنتي عمليات الکترونيکي موديان به نشاني www.TAX.gov.ir، عملياتي شده، ثبت نام و تشکيل پرونده الکترونيک، تسليم اظهارنامه الکترونيکي در کليه منابع مالياتي، پرداخت الکترونيکي ماليات، تسليم الکترونيکي فهرست هاي ماليات حقوق کارکنان، تسليم الکترونيکي صورت معاملات (خريد، فروش و قراردادها) فصلي، انجام الکترونيکي کليه فرآيندهاي مالياتي مشاغل خودرو، دسترسي الکترونيکي به خلاصه پرونده مالياتي موديان و ثبت الکترونيکي نصب و بهره برداري از صندوق ها و نرم افزارهاي فروش، 8 فرآيند الکترونيکي شده مالياتي هستند.
تلاش و برنامه اين سازمان استفاده مستقيم موديان از خدمات الکترونيکي رايگان اين سازمان است. توصيه موکد اين سازمان به کليه موديان محترم مالياتي، مراجعه مستقيم به درگاه خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان است؛ ليکن به هر جهت برخي از موديان تمايل به استفاده مستقيم از خدمات الکترونيکي سازمان ندارند يا مشکلاتي در بهره برداري مستقيم از خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان دارند، مي توانند از خدمات الکترونيکي اشخاص ثالث براي انجام امور مالياتي خود استفاده کنند.
در سنوات گذشته ارائه خدمات الکترونيکي توسط اشخاص ثالث تابع ضوابط و نظام مندي خاصي نبود ودر نتيجه برخي از ارائه دهندگان اين خدمات، با ناآگاهي و به دليل عدم مسئوليت، عملياتي مالياتي مودي را نادرست به انجام مي رسانديدند و در نتيجه در موارد متعددي موديان گرامي دچار ضرر و زيان ناشي از اعتماد به اين دسته از ارائه دهندگان خدمات مي گرديدند.
در سال جاري سازمان امور مالياتي کشور تصميم به اجراي اولين مرحله از ساماندهي امور ارائه خدمات الکترونيک به موديان خود را نمود و در اين چارچوب مقرر گرديد ادارات پستي، واحدهاي پيشخوان خدمات الکترونيکي دولت و واحدهاي مجاز کافي نت صرفاً پس از پشت سرگذاشتن دوره هاي آموزشي لازم و از طريق ايستگاههاي کاري و افرادي که در سامانه هاي الکترونيکي سازمان امور مالياتي کشور به ثبت مي رسند، اقدام به ارائه خدمات الکترونيکي به موديان کنند.
کليه واحدهاي مجاز ادارات پست، دفاتر پيشخوان خدمات الکترونيکي دولت و کافي نت ها مي توانند با مراجعه به ستاد، کانون و اتحاديه مرکزي خود نسبت به ثبت نام اپراتورهاي عملياتي خود و شرکت آنها در دوره هاي آموزشي مربوطه اقدام و نهايتاً با ثبت اطلاعات افراد شاغل و ايستگاههاي کاري خود، نسبت به تکميل پرونده اقدام نمايند و نهايتاً کليه افراد آموزش ديده و مسئوليت پذيرفته، نسبت به ارائه خدمات با کيفيت تر و موثرتر به موديان گرامي اقدام کنند.
هر واحد پست، پيشخوان و کافي نت مي تواند از تسهيلات آموزش برخوردار و هر تعداد افراد و ايستگاههاي کاري خود را به سازمان امور مالياتي کشور معرفي نمايد. در صورت بروز مشکل براي واحدهاي مذکور اين واحدها مي توانند حسب مورد به ستاد، کانون و اتحاديه مرکزي خود مراجعه ودر صورت عدم حل مشکل از طريق اداره کل امور مالياتي استان مربوطه (در شهر و استان تهران، امور مالياتي شهر و استان تهران) نسبت به اعلام و رفع مشکل اقدام نمايند. بديهي است که صرفاً واحدهاي داراي جواز رسمي فعاليت در رسته خود باشند و کارکنان ايشان آموزش ديده و در سامانه سازمان ثبت گرديده باشند، از مجوز ارائه خدمات الکترونيکي مالياتي به موديان برخوردار خواهند بود.
پرسش دوم: چه کنیم تا کارمان سریع انجام شود؟
در کامنت دیگری مخاطب دیگری، اینطور از سازمان امور مالیاتی گلایه کرده: سلام. براى ماليات مغازه و برگ تشخيص سال ٩٢ از بهمن٩٣ به اداره ماليات خيابان قائم مقام ميدان شعاع مراجعه ميكنم و بعداز ٦ماه با لحنى طلبكارانه به من اعلام كردن پرونده رسيدگى نشده و هر روز شماها ارباب رجوع استرس به ما وارد ميكنين، برويد و ٢٦تيرعيدفطر مراجعه كنيد لطف كنيد از مسئولان سؤال بفرماييد در طول سال چه كارى انجام ميدن؟ من در فاصله ٤روز و با توجه به مشكلات وحشتناك ثبت اظهارنامه الكترونيكى كه به هيچ عنوان بطور شخصى به دليل عدم شفافيت و فقط مراجعه به دفاتر بايد ثبت گردد چيكار كنم؟؟
توضیح درباره این سئوال
درباره پرسش بالا، نیز نادر آريا رئيس مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان امور مالياتي کشور توضیح داده که به شرح زیر است:
با تصويب شوراي معاونين سازمان امور مالياتي کشور و دستور رئيس کل سازمان، ارائه خدمات الکترونيکي مالياتي از طريق اعضاي جامعه مشاورين رسمي مالياتي آغاز شده و پس از ساماندهي و آموزش دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي، ادارات پستي شرکت پست جمهوري اسلامي ايران و واحدهاي صنفي عضو اتحاديه فناوران رايانه تهران (رسته کافينت) به عنوان اشخاص ثالث براي انجام امور الکترونيکي موديان، با تصويب شوراي معاونين سازمان امور مالياتي کشور، ارائه خدمات الکترونيکي مالياتي از طريق اعضاي جامعه مشاورين رسمي مالياتي شروع شده است.
توصيه موکد اين سازمان به کليه موديان محترم مالياتي، مراجعه مستقيم به درگاه خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان است، ليکن به هر جهت برخي از موديان تمايل به استفاده مستقيم از خدمات الکترونيکي سازمان ندارند يا مشکلاتي در بهره برداري مستقيم از خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان دارند، مي توانند از خدمات الکترونيکي ادارات پستي، واحدهاي پيشخوان خدمات الکترونيکي دولت، واحدهاي مجاز کافي نت و مشاورين رسمي مالياتي براي انجام امور مالياتي خود استفاده کنند.
17231