سخنگوی قوه قضاییه در جلسه امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی از جمله بازداشت حمید بقایی، سعید مرتضوی، احضار فرماندهان سابق پلیس به دادگاه سعید مرتضوی، صدور حکم برای برخی از متهمان فتنه 88 و بورسیه های غیرقانونی سخن گفت.

امید سلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای درباره اظهارات اشرفی اصفهانی، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات اداری درباره خروج پولهای کشور و سرمایه گذاری در چند شرکت خارجی واکنش نشان داد.

او در پاسخ به خبرآنلاین درباره اینکه آیا اسامی اشخاص دیگری مانند محمود احمدی نژاد یا وزرای دولت سابق به عنوان متهم در این پرونده مطرح شده، گفت: اگر کسی محتویات پرونده قضایی را طرح کند، خلاف است. آقایی که اسم بردید نمی دانم از کجاگفته و چه گفته. مگر این که ایشان به عنوان مسئول رسیدگی به تخلفات اداری دولت چیزی گفته اند، باید دید طبق وظیفه گفته اند. اگر او از محتویات بازجویی متهم چیزی گفته باشند، صحیح نیست. البته من این را ندیده ام. درباره اینکه چه کسانی متهم هستند، این را قانون به هیچ وجه امکان اظهار نظر تا مراحل نهایی یا نیمعه نهایی پرونده نمی دهد و موضوع قابل طرح نیست. برای اینکه ممکن است بحثهایی مطرح شود یا نامی از اشخاص برده شود که بعدا این بحثها شکل دیگری بیابد.

او در ادامه توضیح داد: ممکن است کسانی را متهم به بازپرس نامی را به عنوان مطلع یا شاهد یا سایر عناوین بگوید و بعدا پرونده شکل دیگری پیدا کند.

اژه ای در پاسخ به اینکه پس چرا نام متهم بیان شده، ولی از سایر متهمان اسمی برده نمی شود؟ گفت: اسم متهم اصلی بیان شده، ولی وقتی بازداشت شد، فقط گفتیم فلانی بازداشت شد. اگر کسی بازداشت شود، این با این موضوع که اسم کسی مطرح است یا نیست، فرق می کند.

اژه ای همچنین توضیح داد: امروز دادگاه پرونده آقای جیسون رضاییان تشکیل شد و جلسات بعدی ادامه دارد. اگر حکم صادر شد به اطلاع مردم می رسد. در فاصله زمانی از نشست قبلی تا این نشست خبری، به دنبال اولویت ما در مبارزه با فساد چه در داخل قوه قضاییه و چه خارج از آن، در این فاصله زمانی 4 وکیل متخلف دستگیر شدند که یا رشوه پرداخت کرده بودند یا تخلفات دیگر داشتند. 4 کارمند قضایی بازداشت شدند و 7 نفر دلایل که با جعل نامه و عنوان سر مردم را کلاه گذاشته بودند، بازداشت شدند. برخی از آنها نیز با وکلا یا کارمندان مختلف مرتبط بودند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در این فاصله زمانی ساماندهی موسسات اعتباری و شرکتهای تعاونی اعتباری در دستور کار دولت، قوه قضاییه و بانک مرکزی است و مجددا به همه گفته شده باید بیایید و تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کنید. چنانچه در فرصت زمانی که قائل شدند، این اقدامات را صورت ندهند، با مشکلات مواجه می شوند. برای همین درخواست می کنیم شرایط قانونی را هر چه سریعتر اقدام کنند. موسسه یا شرکت توسعه میزان قرار شده بود در بانک صادرات ادغام شوند و کار کنند. اعضای هیات مدیره این موسسه این مطلب را قبول نکردند و اقدامات را انجام ندادند. تعدادی بازداشت هستند. بعضا در حال بازداشت هستند. برای این شرکت مدیر تصفیه انتخاب شد و در حال اقدامات قانونی برای پس دادن پول مردم بدهند. به اتهامات بازداشتی ها نیز رسیدگی می شود. بانک مرکزی اعلام جرم به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور کرده و شاکیان خصوصی به عنوان خیانت در امانت نیز دارند.

او گفت: در این فاصله زمانی، 5 نفر از کسانی که در فتنه 88 فعالیت داشتند و برخی در خارج از کشور بودند و برگشتند یا در داخل بودند، پرونده شان در دادگاه بدوی محکوم شدند و این حکم قابل تجدید نظر است. 3 نفر دیگر نیز ممنوع الخروج شدند و افرادی نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و برخی در خارج از کشور هستند و به آنها قانونی ابلاغ می شوند. اگر نیایند، غیابی و اگر آمدند حضوری محاکمه می شوند. اجمالا محکوم به حبس هستند ولی اسامی و جزئیات را نمی توان گفت.برای دو نفر از آنها نیز کیفرخواست صادر شده.

او ادامه داد: افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و توهین به افراد و مقدسات و نهادها می کردند، توسط پلیس فتا بازداشت شدند و کسانی که تصور می کنند در فضای مجازی قابل پیگیری و شناسایی و تعقیب نیستند، اشتباه می کنند. به آنها نصیحت می کنیم و هشدار می دهیم از طریق فضای مجازی اقدام کردند، دیر یا زود شناسایی می شوند. اگر کسانی دستگیر نشده اند، به معنی شناسایی نشدن نیست. هر کدام لازم باشد بازداشت می شوند. در خصوص مواد مخدر نیز در این مدت، اجرای حکم و دستگیریهای جدید داشتیم. اقدامات امنیتی و اطلاعاتی که صورت می گیرد، دستگیری ها به سمت کسانی رفته که خرید و فروش و توزیع و نگهداری به صورت عمده و باندی فعالیت می کردند و میزان بالایی مواد را رد و بدل می کردند. تلاش اداره اطلاعات اصفهان ظرف یکی دو هفته اخیر خوب بود. از آنها تشکر می کنم. دو باند قوی را زدند که از یکی نزدیک به 200 کیلو تریاک و 140 کیلو هروئین گرفتند. باند دیگری در یزد ضربه خود که بیش از 900 کیلو تریاک و بیش از 100 کیلو حشیش از قاچاقچیان ضبط شد.

اژه ای بار دیگر به خانواده ها نصیحت کرد مراقب بستگان و جوانان خود باشند که در دام قاچاق مواد مخدر نیفتند. این مشکلی است که بسیاری از خانواده ها گرفتار آن هستند و اگر به مواردی برخورد کردند به سیستم اطلاعاتی و نیروی انتظامی گزارش دهند.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هشتاد و یکم نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

اظهارات آقای اشرفی اصفهانی درباره به خارج فرستادن پول هنگفت توسط آقای بقایی درست است؟ آیا نام آقای احمدی نژاد یا برخی وزرا و مسولان ارشد دولت سابق در این پرونده مطرح شده؟

خبرآنلاین

اگر کسی محتویات پرونده قضایی را طرح کند، خلاف است. آقایی که اسم بردید نمی دانم از کجاگفته و چه گفته. مگر این که ایشان به عنوان مسئول رسیدگی به تخلفات اداری دولت چیزی گفته اند، باید دید طبق وظیفه گفته اند. اگر او از محتویات بازجویی متهم چیزی گفته باشند، صحیح نیست. البته من این را ندیده ام. درباره اینکه چه کسانی متهم هستند، این را قانون به هیچ وجه امکان اظهار نظر تا مراحل نهایی یا نیمعه نهایی پرونده نمی دهد و موضوع قابل طرح نیست. برای اینکه ممکن است بحثهایی مطرح شود یا نامی از اشخاص برده شود که بعدا این بحثها شکل دیگری بیابد.

یا کسانی را متهم به بازپرس نامی را به عنوان مطلع یا شاهد یا سایر عناوین بگوید و بعدا پرونده شکل دیگری پیدا کند.

اسم متهم اصلی بیان شده، ولی وقتی بازداشت شد، فقط گفتیم فلانی بازداشت شد. اگر کسی بازداشت شود، این با این موضوع که اسم کسی مطرح است یا نیست، فرق می کند.

تعداد زیادی کامنت از مخاطبان داریم که درباره بلاتکلیفی پذیرفته شدگان در آزمون سال 92 قوه قضاییه سئوال کردند. دلیل تعلل قوه قضاییه درباره استخدام این اشخاص چیست؟

خبرآنلاین

ما طبق برنامه پنجم می توانستیم ظرف این برنامه 4 هزار قاضی استخدام کنیم و به تناسب نیز کارمند استخدام کنیم. استخدام قاضی طبق قانون در اختیار قوه است و ما اقدام کردیم و سالانه سهمی را که داشتیم در طول برنامه استخدام کردیم و امیدواریم این تا پایان نیز با توجه به کمبود استخدام شود. درباره کارمندان، اجازه دولت شرط است و نهایت فشار روی قضات است به خصوص درباره قضات جدید که کارمند متناسب باید داشته باشند که برای هر قاضی 3 کارمند است. ولی دولت اجازه استخدام نداده و مقدار بسیار معدودی اجازه داده و چون اجازه نداد ه اند نمی توانیم به کار بگیریم. اگر هم به کتار بگیریم، بودجه اش را حتما نمی دهند. مشکل بودجه داریم ولی مشکل اصلی، دولت اجازه استخدام نیرویی که برنامه پنجم به ما داده بود را نیز نداده است.

قبول داریم تعدادی از این اشخاص بلاتکلیفند و ما نیز بسیار در فشاریم ولی اجازه استخدام کافی به ما داده نشده است.

چرا مجرمان خرد به دلیل بخشنامه منع صدور حکم حبس بیشتر شدند؟

-

از این بابت مجرمان زیاد نشدند.و بخشنامه ای که هست، بخشی به قانون تبدیل شده. یک سیاست کلی درباره حبس زدایی داریم. اگر بتوانیم جرم زدایی کنیم و مواردی که ضرورت ندارد جرم تلقی شود، را از لیست جرایم خارج کنیم. درباره کسانی نیز که بازداشت ضرورت ندارد، اینها بازداشت نمی شوند. بازداشت نیز طبق قانون یا باید موقت باشد و الزامی است که مشمول این بخشنامه نیست. برخی از متهمان نیز سریعتر می توانند کفیل یا وثیقه آماده کند، این توصیه شد که فرصت به متهمان داده شود تا قبل از زندان رفتن، وثیقه بدهد. این بخشنامه نمی تواند موجب افزایش جرم شود، بلکه در کاهش جرایم کمک می کند تا از مشکلات خانوادگی و فردی متهمی که بازداشت می شود، کم می شود.

چرا آگهی های برخی وکلا برای تبلیغات طلاق توافقی سریع اقدام می کنند و قضات نیز سریع حکم صادر می کنند؟

مهر

هر مسلمانی می تواند حس کند کانون خانواده هر قدر گرمتر و پایدارتر باشد، به نفع همه جامعه است و اگر کانون خانواده متزلزل شد، چه مشکلاتی پیش می آید. بخشی از مشکلات خانوادگی، غیر از بحث قضایی است. باید فرهنگسازی شود و رسانه ها مضرات جدایی و طلاق را که آنقدر مضموم و مغضوب است، تاکید شود. در طلاق که نام توافقی گذاشته اند، قانون و شرع می گوید اگر کار به جایی رسید که تصمیم طلاق شد، دو داور از دو سو انتخاب شود تا تلاش کنند برای صلح و سازش، اگر ناچار شدند، طلاق  آخرین راه است. نه اینکه با کوچکترین اختلاف، اقدام به طلاق شود. قوه قضاییه این روزها در مقامی است که چه اقدامی کند تا مشاوره و ... صوری نباشد. ما نیز قبول داریم بخشی از این کارها واقعی نیست و تلاش بین ذات البین نمی شود. تلاش می کنیم قانون را اصلاح کنیم یا با ظرفیت قانونهای موجود، اقدامات صوری را تبدیل به واقعی کنیم، این کار را توسط قاضی، دفتر دار و مشاوران انجام می دهند. مجموعه این کارها در دست اقدام است.

رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی چه شد؟ آیا بابک زنجانی در زندان است؟

ایران

من تاکنون از نمایندگان مجلس نشنیده ایم ایشان در زندان نیست و بعید می دانم این را بگویند. اینکه بگویند کاری برای این پرونده نشده، صحیح نیست. از زمان بازداشت ایشان تاکنون اقدامات سنگین و فوق العاده ای انجام شده. شاهد این مدعا نیز پرونده ها و کیفرخواستی است که در دادگاه است. دادگاه در این موضوع مانده که چه مدتی می تواند این مطالب را مطالعه کند. میزان بازجویی، تحقیقات از مطلعان و شرکای جرم و رسیدگی به شکایات دولتی و غیر دولتی، ردیابی پولها و عدم همکاری و عدم صداقت متهم که در زمان دادسرا همکاری نکرد و نگفت پولها را کجا برده و برای ردیابی، اقدامات فوق العاده ای در داخل و خارج کشور انجام شد. چند بار هیات هایی برای تحقیق و بررسی و ردیابی پولها به خارج اعزام شدند. وکلایی که می خواهند این پرونده را بخوانند، مدت طولانی باید بازجویی و تحقیقات و ادله را وقت بگذارند و بخوانند. به وکلای او توصیه می کنیم نروند ده پرونده بگیرند و بعد بگویند وقت مطالعه نداریم. باید وقت بگذارند و روزی 7-8 ساعت مطالعه کنند. به خصوص اگر می خواهند میلیاردی حق الوکاله بگیرند. هر نماینده مجلس نیز درخواستی دارد، طبق قانون

آیا نامه نمایندگان مجلس درباره پدیده شاندیز یا میزان درباره تخفیف جرم متهمان به شما رسیده؟

ایرنا

چنین نامه ای ندیده ام. پرونده هایی که مطرح می شود، تلاش می شود مردم لطمه نبینند و به پولشان برسند. می خواهند اموال شناسایی و حفظ شود. نهایت تلاش در پدیده شاندیز و سایر شرکتها شده تا پول مردم هدر نرود. ولی وقتی از سوی بانک مرکزی اعلام جرم شود و موسسه منحل شود و مسئولان شرکت نیز حاضر به ادغام در بانک رسمی نیستند و شکایت نیز هست، برخورد قضایی صورت می گیرد.

پرونده فروش فرودگاه قشم چه شد؟

اعتماد

حجم تخلفات را نمی  دانم چقدر است و بستگی به پایان پرونده دارد. پرونده در حال رسیدگی است و دو سه نفر بازداشت شده اند و در مرحله تحقیقات دادسرا است.

محکومی که رئیس پلیس گفته بود اتهام مواد مخدر دارد و آزاد شده دوباره با 190 کیلو هروئین دستگیر شده. چرا این آزادی صورت گرفته؟

شبکه خبر

ما درباره کسانی که محکوم به حبس می شوند و در زندان هستند، افرادی هستند از سوی سازمان زندانها، دادیار ناظر زندان و نمایندگان سیستم اطلاعاتی و شورای زندان، اگر به این نتیجه برسند مجرمی که در حال تحمل کیفر است، می تواند به مرخصی برود، با تضمین، به مرخصی می فرستند. معمولا در جرایم سنگین کمتر می روند. به طور طبیعی از لحاظ انسانی، قانون و مقررات زندان برخی افراد که عزیزی را از دست می دهد، می توانند با تایید شورای زندان به مرخصی بروند. ایشان 190 کیلو تریاک داشته و به مرخصی رفته. بعدا دوباره رفته اند جلبش کنند و دیدند این مقدار مواد در منزل دارد که مدعی است مال خودش نیست. نیروی انتظامی نشنیده ام در سالهای اخیر و به خصوص درباره متهمان مواد مخدر ناراضی باشد. پلیس می گوید ما معتادان را می گیریم و بعد زود آزاد می شوند. طبق اصلاحیه قانون 89 معتاد به صرف اعتیاد به زندان نمی رود. وظیفه دولت درمان و نگهداری آنهاست. اگر پلیس این معتادان را جمع کرده و به اردوگاه برود و ازاد شود، این ها به زندان نرفته اند. بعد هم مسئله درباره خرده فروشهاست. مثلا اگر کسی 5 گرم تریاک داشت، شلاق و جریمه دارد. این جرم، حبس ندارد. تا زیر 50 گرم تریاک، مجازات غیر حبس دارد و جزای نقدی و شلاق دارد. طبیعی است وقتی آزاد شود، اعتراض کنند. ولی هروئین هر مقدار باشد، زندان دارد. برخی از این نارضایتی ها به دلیل عدم توجه به قانون است. حبس در برخی از این جرایم نداریم. شلاق و جریمه دارد. الان قانون این است.

پرونده بازداشت دبیر کانون صنفی معلمان چه شد؟

آنا

اطلاعاتی که مطرح شد صحیح نیست. الان بنا براین است کسانی که ضرورت ندارد بازداشت نشوند. بنابراین است که بازداشت موقت محدود شود. کسانی که بازداشت موقت شده اند قرار است هر چه زودتر تبدیل به سایر قرارها شود. اتهام متهمان را گاهی خودش به خانواده نمی گوید. اتهام به متهم تفهیم شده، اگر خواست به خانواده اش می گوید، اگر نخواست نگوید. گاهی متهم نمی خواهد بگوید و به خانواده اش می گوید نمی دانم. گاهی متهم به بازپرس می گوید خانواده ام اتهامم را ندانند. این متهم، حتما تفهیم اتهام شده، اگر خواست به خانواده اش بگوید یا نگوید. درباره ملاقات متهم نیز تشخیص بازپرس در مراحل اولیه مطرح است. گاهی بحث تبانی متهمان است. قانون اجازه داده به تشخیص بازپرست متهم ممنوع الملاقات یا ممانعت از تماس تلفنی شود.

درباره افشاگری مفاسد اقتصادی و نسبت دادن آن به برخی افراد که می خواهند وارد انتخابات خبرگان شوند، چه می کنید؟

میزان

ممکن است کسی بدون اطلاع به مرجع رسمی، مسایل را در رسانه ها یا فضای مجازی مطرح می کند. اگر این بحث دروغ بود، یا چیزکی است ولی چیزها می بندند، این خلاف است و اگر چنانچه مواردی باشد که در صورت شکایت، تعقیب می شود. اگر نیز مدعی العموم تشخیص دهد با نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی شود، مدعی العموم وارد می شود.

آیا قوه قضاییه پدافند غیرعامل دارد؟

-

بله، این پدافند مسئول و سازمان دارد و متولی خاص دارد. در قوه قضاییه نیز اینطور است و طرح جامعی تهیه شده و اشکالات آن قرار شده رفع شود.

برخی شرکتها پس از رفع تحریمها، آماده واردات هستند. برخی از شرکتهای داخلی نیز می گویند شرکتهایی با رژیم صهیونیستی و غرب ارتباط دارند، قوه قضاییه چه برنامه ای برای حفظ امنیت سرمایه گذاران خارجی در داخل دارد؟

راه مردم

دولت دنبال این است که موانع سرمایه گذاری و تولید را رفع کنند. هر جا بتوانیم کمک کنیم درباره سرمایه گذاری داخلی یا خارجی حمایت می کنیم و اگر موانعی وجود دارد که نیاز به کمک ما باشد، کمک می کنیم.

پرونده افشاگریها درباره موضوع بورسیه چه شد؟

دانا

این دو بخش دارد. یک  بخش کسانی هستند که ممکن است بی جهت اسمشان مطرح شده در حالی که اصلا جزو بورسیه نبودند یا کسی که کاملا بر اساس ضوابط، بورسیه شده، ولی به عنوان فرد متخلف مطرح شده، یا هر خلاف دیگری در این مسیر علیه کسی صورت گرفته باشد. اگر کسی در این موارد که جرم اتفاق افتاده، شکایت کند، قوه قضاییه رسیدگی می کند. تا این لحظه شکایتی از این دست به قوه قضاییه وارد نشده. یک نامه ای را به خود من نوشتند و اخیرا نیز یک نامه دیگر بود که به دادستان تهران ارجاع دادم بررسی کنند. اگر شاکی خصوصی است، باید به دادگستری شکایت کند. من این نامه ها را به دادستان تهران دادم تا بررسی شود. بحث دوم کمیته ای است که تعیین شده بود و ممکن است برخی از بورسیه های قبلی را لغو یا شرایط بورسیه ها را تغییر دادند و مثلا گفتند پول بدهید، اینجا ما وارد نمی شویم چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اجازه به دیوان عدالت اداری داده نشده وارد دعوا درباره تصمیمات شود. الان در حال چاره اندیشی هستیم که کسانی که نسبت به موضوع معترض هستند، راه چاره ای پیدا شود تا کمیسیونی که آمده این تصمیمات را گرفته، کارش صحیح بوده یا غلط. فکر می کنم ظرف هفته آینده به نتیجه روشن می رسد. هنوز شکایتی نشده و فقط نامه نوشته اند.

چرا یک دادگاه تشکیل شده که درباره متهمانی مانند کشورهای خارجی تحقیق کند؟

پارس

تعدادی پرونده در دادگاه علیه دولت آمریکا تشکیل شده و 50 میلیارد (نمی دانم دلار یا تومان) حکم صادر شده. این دادگاه بر اساس قانون است و پرونده ها در حال رسیدگی است و این مبلغ بابت غرامت و خسارت است.

دستگاه قضایی برای پایان دادن به موضوع تخلفات دانشجویی چه کرده؟

دانشجو

درباره تخلفات و مسایل انضباطی با ما نیست. اگر جرم در دانشگاه باشد، ما وارد می شویم. اگر جرم اتفاق نیفتد و مسایل صرفا انضباطی باشد ما وارد نمی شویم.

برای تبصره ماده 48 قانون جدید آیین دادرسی کیفری را وکلا اعتراض دارند. نظر شما چیست؟

خراسان

این مسئله منحصر به موارد خاص و امنیتی است. قانون قبل نیز اینطور بود. قانون بسیاری از کشورهای دنیا نیز اینطور است. فرق بین متهمان امنیتی و جرایم سازمان یافته با جرایم عادی وجود دارد. ممکن است در جرایم امنیتی اگر متهم بتواند یک لحظه با وکیل خود حرف بزند، ممکن است فاجعه به بار بیاید. اگر برخی که با جلیقه های انفجاری حرکت می کنند، دستگیر شد، تماس باوکیل بگیرد، احیانا او به جای دیگر اطلاع می دهد و بمبی منفجر می شود یا همدستان فرار می کنند. ضررها خیلی بیش از مقدار است. بر فرض که به این فرد متهم لطمه بخورد، آیا این لطمه با لطمه ای که به جامعه می زند، قابل مقایسه است. از سوی قوه قضاییه پیشنهاد شده بود این قسمت از موارد اتهامی مانند قابل سابق باشد که استثنا قائل شده بود. اما این پیشنهاد که وکلای مورد تایید رئیس قوه باشد، این پیشنهاد قوه قضاییه نبود. این در مجلس مطرح شد. پیشنهاد ما، اصلاح قانون و بازگشت به وضعیت سابق بود. این نحوه اصلاح را خود مجلس انجام داد که وکلای مورد تایید قوه قضاییه در این پرونده ها باشند. این پیشنهاد رئیس قوه نبود. ما نیز موظف به اجرای قانون هستیم. عمل به قانون به نفع همه است. هر وقت اصلاح شد، عمل به قانون اصلاح شده می کنیم.

آیا قوه قضاییه برای کاهش طلاق توافقی مرکز مشاوره می خواهد راه بیندازد؟

حمایت

نگفتیم قرار است مرکز مشاوره ایجاد کنیم. بلکه باید مشاوران، به صورت واقعی اقداماتی کنند تا طلاق کمتر و استحکام بیشتری در خانواده داشته باشیم. درباره قانون آیین دادرسی کیفری نیز این در حال اجراست. برخی آیین نامه نیز فرصت 3 و 6 ماهه برای تدوین دارند. داریم تلاش می کنیم بتوانیم آیین نامه ها را به موقع برسانیم. بیش از 20 مورد آیین نامه دارد.

آخرین وضعیت دکل مفقود شده، چیست؟

ایلنا

نمی دانم تعبیر مفقود شده درست است یا نه. چون باید پرونده به پایان برسد و بگویید تبانی بوده یا کلاهبرداری کرده اند. گزارشهایی در مراحل مختلف انجام شده، در ابتدای تیرماه نیز گفتم گزارش رسمی نداریم. الان دیدیم گزارش به نام دکل نیامده، به نام فرد در دو سه مرحله آمده. پرونده در دادسرای تهران است و یک نفر بازداشت شده. از افرادی نیز تحقیق شده. باید همه گزارشها را بررسی کرد.

پرونده اختلاس 108 میلیاردی در یکی از بانکها چه شد؟

واحد مرکزی خبر

نمی دانم کدام بانک است و اطلاعی ندارم. سئوالات را قبلا بگویید تا اطلاع کسب کنیم و بگوییم.

پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال تهران چه شد؟

واحد مرکزی خبر

ما و دولت مصمم هستیم. تلاش متولیان امر باید بر عدم ساخت و ساز غیرمجاز باشد. تاکید می کنیم منابع طبیعی، محیط زیست و شهرداری ها اجازه به ساخت غیرقانونی ندهند. یا اگر نتوانستند، به دستگاه قضایی ارجاع کنند تا پیشگیری کنیم. در تهران و سایر استانها، مصممیم موارد خلاف را برخورد کنیم. در استان تهران، بیش از 50 کیلومتر دیوار غیرمجاز را در مکانهای مختلف تخریب کرده اند. بیش از 1000 مورد رفع تصرف یا تخریب در 3 ماه گذشته داشتیم.

احداث خط آهن اترک-برکت که 700میلیون دلار توسط دولت و بانک اسلامی مطرح شد و پروژه را در سال 89 به کسی دادند که محکوم به جرم مفاسد بوده است. او 250 میلیون دلار پول از بانک اسلامی گرفت و متواری شد. شکایتهای زیادی شده و شما دستور به سازمان بازرسی داده اید. چرا از سال 89 تاکنون اتفاقی نیفتاده و متهم نیز آزادانه در اتریش زندگی می کند؟

مردم سالاری

از این که می گویید اطلاعی ندارم. از قبل بگویید تا جوابش را تهیه کنیم. این که متهمان دوستان خوبی دارد، من می گویم آدمهای پولدار یا حقه باز، دنبال کار می روند. دوستان من! کسی نباید به من شکایت کند. باید به دادگاه شکایت کنند. اگر کسی شاکی است باید به دادگستری شکایت کند تا زودتر انجام شود. اگر گزارش می کنید که بررسی شود، بحث دیگری است. اگر این گزارش دست من رسیده باشد و مربوط به دستگاه دولتی باشد به بازرسی کل کشور یا نیروی انتظامی یا وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه می فرستیم. سئوال را مشخصا به دفتر بگویید تا پیگیری کنیم. الان از این مسئله خبر ندارم.

پرونده آقای طاهری در عرفان حلقه صادر شد؟

تسنیم

حکم بدوی صادر شده و قابل اعتراض است و اگر اعتراض شود باید به مرحله تجدید نظر برود.

نظارت قوه بر عملکرد وکلا شامل وکلای طلاق توافقی هم می شود؟

باشگاه خبرنگاران

برخوردی نداشتیم. اگر تخلفات داشته باشند، کانون وکلا رسیدگی می کند. درباره جرم ما وارد می شویم. نظارت بر کارهای وکلا بر عهده ما نیست.

آیا مهدی هاشمی ادعاده دادرسی کرده؟

ایران

نشنیده ام.

آیا آقای احمدی مقدم و رادان در پرونده احضار شده اند؟

مهر

درخواست احضار در دادگاه توسط برخی از طرفین شده است. اما اینکه قاضی پذیرفته یا نه، اطلاعی ندارم.

درباره دستگیری افراد بدحجاب چه مجازاتهایی در نظر گرفته شده؟

-

برخی بدحجابند و برخی نیز تظاهر به این معنا می کنند در منظر و مرآی مردم. گاهی نیز مرتکب جرایم در داخل ماشین یا در خیابان و پاساژ می کنند. اینها جرم قانونی است و برخورد با آنها بستگی به اقدام فرد می شود.

47231

منبع: خبرآنلاین