رژه‌ی تیم‌های شرکت کننده در بازی‌های المپیک زمستانی 2010 یکی از بخش‌های مراسم افتتاح این مسابقات بود.

رضا دانشمندی: به گزارش خبرآنلاین در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی ونکوور کانادا برای حمل نام هر کشور پیشاپیش هر تیم یک زن یا مرد سفیدپوش کانادایی حرکت می‌کرد.
حمل پرچم کشور تیم شرکت کننده را نیز یکی از اعضای تیم بر عهده داشت. کهدر تصویر زیر قابل مشاهده است:

هنگام رژه تیم ملی ایران یک زن کانادایی نام جمهوری اسلامی ایران را حمل می‌کرد و «مرجان کلهر» نیز پرچم ایران را در دست داشت.


با توجه به پوشش غیر قابل انتشار خانم حمل‌کننده نام ایران، رسانه‌های داخلی با مشکل مواجه شدند و هر یک چاره‌ای برای انتشار این تصویر یافتند که دربردارنده نکات فراوانی است. 

برای نمونه خبرگزاری‌های ایسنا و مهر ترجیح دادند قسمت غیرقابل انتشار تصویر را کات کنند.

رفتار خبرگزاری فارس در این بین تناقض‌آمیز بود. در حالیکه فارس در تیتر خود نوشت « کلهر همه نگاه‌ها را با حجاب معطوف خود کرد» و در متن خبر هم نوشت که « پرچمداری مرجان کلهر با پوشش اسلامی مورد توجه دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفته و مدتی که کاروان اسکی ایران رژه می رفت، بیشتر تصاویر از کلهر پخش شد»، اما هیچ تصویری از این صحنه منتشر نکرد.

این خبرگزاری تصویری آرشیوی را که شاید از کلهر در حال اسکی کردن باشد چاشنی خبر خود ساخت.


بسیاری از سایت‌های خبری دیگر نیز تصویری را ضمیمه خبر خود کردند که در آن بخش غیرقابل انتشار لباس خانم حمل‌کننده نام ایران تغییر داده شده بود.

به گزارش خبرآنلاین دولت کانادا در موارد متعدد خصومت خود را با جمهوری اسلامی اثبات کرده است. برای نمونه اواخر آبان ماه بود که این کشور پیش‌نویس قطعنامه ای را در مورد نقض حقوق بشر در ایران برای کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل تهیه کرد. 

امروز نیز کانادا از کشورهای حامی سیاست‌های آمریکا در مورد ایران است و مسوولانش از ضرورت تحریم‌های بیشتر ایران سخن می‌گویند. 

به هر حال به نظر نمی‌رسد قرار دادن خانمی برای حمل نام جمهوری اسلامی اتفاقی و تصادفی باشد. احتمالا مجریان این مراسم قصد داشتند با ترتیب دادن چنین صحنه‌ای مقایسه‌ای آشکار میان زن مسلمان ایرانی و غربی را به نمایش بگذارند و بنا بر تعابیر خودساخته شان «محدودیت‌های اجباری زن ایرانی را نه تنها در حیات اجتماعی که در میادین ورزشی» هم نشان دهند.

با توجه به گزارش خبرگزاری فارس در مورد حضور شخص رییس سازمان تربیت بدنی یعنی آقای سعیدلو در مراسم افتتاح المپیک، انتظار می‌رفت او و هیأت ایرانی همراه، متوجه چنین ظرافت‌هایی باشند و از برگزار کنندگان بخواهند یکی از آقایان حمل‌کننده، پلاکارد نام جمهوری اسلامی را در دست بگیرد. 

کمترین کار این بود که لباس تیم را یکدست کنند و بجای مانتو و شلوار تیره برای زنان تیم، از رنگی روشن همنوا با لباس مردان تیم استفاده شود، همانگونه که در المپیک چین صورت گرفت که در تصور زیر قابل مشاهده است.

منبع: خبرآنلاین