خطیب جمعه تهران گفت: از رییس جمهوری و تیم مذاکره کننده هسته ای که کار نفس گیری را دنبال کردند، قدردانی می کنیم.

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: این عزیزان با نیت خیر وارد صحنه شدند و کار نفس گیری را دنبال کردند، رزمنده جبهه دیپلماسی هستند و به این عزیزان خدا قوت می گوییم.

وی با اشاره به مواضع رهبر معظم انقلاب و تبیین این مواضع گفت: رهبر معظم انقلاب هم در پاسخی که به نامه رییس جمهوری دادند و هم در خطبه دوم نماز عید فطر، بر یک کلمه تاکید کردند که این متن(توافق هسته ای) با دقت ملاحظه و مسیر قانونی آن طی شود.

خاتمی گفت: این مساله مهمی است، یعنی باید منتظر بمانیم تا مسیر قانونی این متن طی شود که در این رابطه چند نکته وجود دارد، نکته نخست اینکه مساله هسته ای مساله جناحی نیست بلکه مساله ملی و مربوط به همه است. کسانی درصدد استفاده جناحی و باندی از این مساله برنیایندT زیرا نتیجه مطلوب بدست نمی آید. مساله هسته ای مساله ای ملی است همه باید برای موفقیت و به نتیجه رسیدن آن تلاش کنیم. 

عضور هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری همچنین با تاکید بر انصاف در ارزیابی ها، گفت: دلیلی بر بی انصافی وجود ندارد، نقاط قوت و نقاط ضعف را ببینیم، نقاط قوت را دوستانه بگوییم و نقاط ضعف را تذکر دهیم. فضا را برای نقد سازنده باز بگذاریم، از این نقدهای سازنده چه بسا یک راه روشن باز می شود، اگر به هر نقدی تخریب بگوییم، نتیجه این می شود که اهل فکر و نخبگانی که اهل فکر هستند کنار بکشند.
اهم سخنان وي به نقل از ايرنا از اين قرار است:

*اگر با منتقدان دلسوز برخورد تخریبی شد، خفقان خودساخته به وجود می آید. این فضا باید همچنان باز باشد و البته منتقدان باید بصورت سازنده نقد کنند.

*مباحث اگر فصل الخطاب نداشته باشد، منجر به تفرقه می شود، فصل الخطاب نظام جمهوری اسلامی در این عرصه های کلان، مواضع آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب است. 

آمريکا در دنيا فضولي مي کند و حقش است بگوييم «مرگ بر آمريکا»

همچنين ايسنا در گزارشي از خطبه هاي نماز جمعه امروز آورده است:

* ما دروازه کشور را به روی دنیا نبسته و نمی‌بندیم. اگر وزرای کشورهای اروپایی می‌خواهند به ایران بیایند، بیایند اما باید از مواضع خصمانه خود دست بردارند.

* اصل 152 قانون اساسی می‌گوید از پایه‌های روابط بین‌الملل، روابط صلح‌آمیز با دولت‌های غیرمحارب است. پس ارتباط با دولت‌های غیرمحارب متن قانون اساسی است و کاری غیرارزشی نیست. دولت محارب مثل رژیم جعلی صهیونیستی است که نظام ما با آن ارتباط برقرار نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. در رابطه با دولت آمریکا به تعبیر امام (ره) که فرمود: اگر دولت آمریکا آدم شود ما تجدیدنظر می‌کنیم، اما تا الان آدم نشده‌اند. همچنان شیطنتشان ادامه دارد و اگر آن روز شیطان بزرگ بودند الان شیطان بزر‌گتر هستند.

*نمايندگان کشورهاي غربي قربت الی‌الله به ایران نمی‌آیند بلکه دنبال منافعشان هستند. در دوران تحریم فرانسه 3 میلیارد و 261 میلیون یورو از محل صادرات خود ضرر کرده است.

*برخی از وزرای کشورهای غربی که می‌آیند در اینجا هم با کمال پررویی بر مواضعشان اصرار می‌کنند. فابیوس به صراحت مصاحبه کرده و گفته مواضعش درباره اسرائیل همان است. ما از مسئولان‌مان انتظار داریم صریحاً به اینها بگویند که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. تقاضای ما از مسئولین این است که با پشتیبانی این ملت مطلقاً از مواضع خود عقب نشینی نکنند که ان‌شاءالله نخواهند کرد.

*حریم این ملت این است که با دشمنان این ملت دوست نباشید و اینچنین به رژیم صهیونیستی دل و قلوه ندهید.

* رجزي که آمريکا مي خواند و واقعاً نخ‌نما شده این است که اوباما و وزیر امور خارجه آمریکا می‌گویند اگر لازم باشد از طریق زور و با استفاده از گزینه نظامی مسأله را حل و فصل می‌کنیم. اولاً این رجزها که گزینه‌ها روی میز است، دیرینه است و از ‌آغاز خلقت وجود داشته است. جواب رهروان راه حق هم همیشه این بوده که هر کاری می‌خواهید بکنید، ما پای دین‌مان ایستاده‌ایم.

*نکته دیگر این است که ما به استقبال هیچ جنگی نمی‌رویم و جنگ افروزی هم نمی‌کنیم. اگر آمریکایی‌ها هم بخواهند بار دیگر شانس خود را بیازمایند تردید نکنند که رزمنده‌هایشان را با هواپیما می‌آورند اما با تابوت به شهرشان می‌فرستند. در جنگ هوایی هم توجه داشته باشند که ما تا عمق خاک دشمن، دشمن را تعقیب خواهیم کرد.

*{با اشاره به اظهارنظر جان کری درباره شعار مرگ بر آمریکا} کری گفته این شعار نه تنها به مسأله کمک نمی‌کند بلکه احمقانه است. حرف ما این است که این سخن خودش احمقانه است زیرا ریشه این شعار عملکرد خودتان است. کیست که جنایت عربستان در یمن، صهیونیست‌ها و تروریست‌های سوریه را ببیند و دست آ‌مریکا را نبیند؟ در همه جای دنیا دارید فضولی می‌کنید، پس حقتان است که مردم بگویند مرگ بر آمریکا. ثانیاً باید گفت این شعار احساساتی نیست و ریشه قرآنی دارد. خدا دوست ندارد کسی حرف بد را فریاد بزند مگر این‌که مظلوم واقع شده باشد. ملت ایران بیش از 50 سال است که توسط آمریکا مورد ستم واقع شده است و حق این ملت است که باشکوه‌تر از هر زمان بگویند مرگ بر آمریکا. در مورد این‌که می‌گویید این شعار خردورزانه نیست هم باید بگوییم که عین خردورزی است چرا که ما ظلم‌ستیزی را با همین شعار به دنیا صادر کردیم.

27215

منبع: ایرنا