در این اینفوگرافیک می‌بینید که از سال 1384 تا 1394، در هر استان ایران چه تعداد نوزاد به دنیا آمده است.

فهیمه حسن‌میری: استقبال نكردن زوج‌های جوان از فرزندآوری، كاهش جمعیت، قرار گرفتن ایران در بین كشورهایی با نرخ باروری پایین و بحران سالمندی موضوعاتی هستند كه نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته و مدتی است برای افزایش جمعیت در كشورمان و صعودی شدن آمار زاد و ولد، برنامه‌هایی در دستور كار قرار گرفته است.

این برنامه‌ها شامل اقدامات متنوعی می‌شوند ازجمله كارهای تبلیغی برای ترویج فرزندآوری، اقدامات بهداشتی و درمانی و در نظر گرفتن تسهیلات مختلف برای خانواده‌هایی كه فرزند بیشتر داشته باشند؛ به عنوان مثال اختصاص تسهیلات برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی.

اینطور كه آمارها نشان می‌دهند، چنین تمهیدات و تصمیم‌گیری‌هایی درباره افزایش جمعیت تاثیرگذار بوده و در سال‌ها و ماه‌های اخیر می‌توان رشد جمعیت را در استان‌های مختلف مشاهده كرد.

آمار سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در سه ماهه اول سال جاری، ۳۷۵ هزار و ۹۵۹ ولادت به ثبت رسیده كه نسبت به مدت مشابه سـال قبـل ۴.۹ درصـد افـزایش داشـته است. از این تعداد ولادت ثبت شده ۲۸۹ هزار و ۸۹۴ واقعه در مناطق شهری و ۸۶ هزار و ۶۵ مورد نیز در مناطق روستایی به ثبت رسیده است. همچنین به طور متوسط در مقابل هر ولادت روستایی، ۳.۴ ولادت شهری ثبت شده است. تعداد ولادت ثبت شده در مهلت قانونی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ نیز برابر با ۳۶۳ هزار و ۲۹۹ واقعه است.

البته این افزایش جمعیت در حالی است كه به نظر می‌رسد در وضعیت مادران بهبود چندانی حاصل نشده و با وجود این كه از افزایش مرخصی زایمان زنان سخن گفته می‌شود، خبرها از بیكار شدن زنانی حكایت دارند كه از این مرخصی استفاده می‌كنند. در مقایسه با دیگر كشورها نیز باید اشاره كرد كه ایران در فهرست وضعیت مناسب مادران در كشورهای مختلف دنیا، از میان 179 كشور مورد بررسی، رتبه 84 را به خود اختصاص داده كه چندان مطلوب نیست.

در اینفوگرافیك‌ زیر كه بر اساس آمار سازمان ثبت احوال تهیه شده، می‌توانید ببینید در 10 سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال 1394، میزان تولد در هر استان چه مقدار بوده است. میزان تولد بر اساس جنس و تفكیك شهری و روستایی در سال گذشته نیز به صورت جداگانه قابل مشاهده است.

براي ديدن عكس در ابعاد بزرگتر، روي آن كليك كنيد.

47234

منبع: خبرآنلاین
"