هفدهمین جشن خانه سینما در حالی با اهدای اغلب تندیسهای اصلی به فیلم «چندمترمکعب عشق» به کار خود پایان داد که خبر منتشره از طرف یک سایت مبنیبر «حذف یک فیلم از فهرست جوایز این جشن» ابهاماتی را مطرح کرد. البته همایون اسعدیان، (دبیر این جشن)، در این مراسم در واکنش به خبر این سایت سینمایی مبنیبر اینکه دستاندرکاران هفدهمین جشن سینمای ایران به دلیل فشارهای بیرونی مجبور به دستکاری در آرای داوران شدهاند، گفت: «این صحبت بیش از اینکه توهین به دستاندرکاران برگزاری این جشن باشد، توهین به مسئولان است. «شرق» ضمن احترام به رأی و نظر داوران معتقد است غیبت فیلمهایی همچون «ماهی و گربه» و «قصهها» که بهگواه بسیاری از منتقدان سینما، شایستگی نمایندگی ایران در اسکار امسال را دارند، در فهرست دریافتکنندگان این جشن خالی از انتقاد نیست. ازاینرو با کیومرث پوراحمد درباره حواشی داوری این جشن گفتوگوی کوتاهی کردیم.
در جشن خانه سینما، اکثر جوایز به فیلم «چندمترمکعب عشق» داده شد. بهنظر شما، پررنگشدن یک فیلم در جشن و نادیدهگرفتهشدن فیلمهای دیگری مثل «قصهها» منصفانه بود؟
خاطرتان هست که در دورههای قبلی هم چنین اتفاقی افتاده باشد؟
در فجر چطور؟ این یکصدایی داوران تجربه شده بود؟
در یک کلام بگویید به نظر شما چه میشود که یک فیلم اکثر جوایز را میگیرد و فیلمهای دیگری که مستحق بودند، هیچ جایزهای نمیگیرند؟
این شاید ناشی از جوگیرشدن داوران است والا چطور ممکن است تماشاگری مثل من که مدتهاست سینمای ایران را دنبال نمیکند و حتی حاضر نیست یکبار هم فیلمی را در سالن سینما ببیند، چون موبایلهای روشن مردم آزارش میدهد، آنوقت «پرویز» و «ماهی و گربه» و «قصهها» را بارها در سالن میبیند و داوران، اصلا این فیلمها را در انتخابهایشان نمیبینند؟ منظورم این است که این فیلمها آنقدر اثرگذار بودهاند که یک تماشاگر را کنجکاو کنند بارها ببیندشان. چطور میشود فیلم دیگری اکران شده باشد و همان تماشاگر، حتی ندیده باشدش و فیلم اینقدر مهم باشد، ولی در زمان اکران آنقدر تأثیر نداشته باشد که تماشاگری که سینما را دنبال نمیکند کنجکاو کند تا حداقل یکبار آن را ببیند. در این اتفاق، نحوه رأیدادن و جهتدهی برگزارکنندگان را مؤثر میدانم. سالی که خسرو شکیبایی برای «اتوبوس شب» کاندیدا شد، برای فیلمی دیگر هم نامزد شد. من تعجب کرده بودم چطور برای آن فیلم هم نامزد شده. چون هم آن فیلم، فیلم بدی بود و هم خسرو در آن فیلم خوب نبود. نهایتا برای «اتوبوس شب» جایزه گرفت ولی همان موقع فکر کردم، واقعا آنهایی که داورند چه درکی از بازیگری دارند؟ و بر چه اساسی کاندیدا انتخاب میکنند.ببینید ٤٠ داور، نهایتا در رشتههای مختلف، «چندمترمکعب عشق» را برگزیدهاند. اگر از این ٤٠نفر، چهار نفر هم اهل تحلیل و بحث بودند، حتما امکانش را داشتند که بحث ایجاد کنند. باید دید آنها اهل تحلیل نبودند یا امکانش را نداشتند؟ اگر امکانش را نداشتند که اشکال از برگزارکنندگان است و اگر امکان داشتهاند و بحث نکردهاند، که خب حتما ناآگاه و کماطلاع بودهاند یا اینکه تشتت و بیاعتمادی بالایی بین داوران بوده و امکان بحثکردن ایجاد نمیشده. به نظرم اشکال اساسی در فرمول و نحوه رأیگیری است.
۵۷۲۴۴