به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پروژه ملی موتور جستجوگر بومی پارسی جو؛ امیرعلی خیراندیش بابیان این مطلب اظهار داشت: با مطرحشدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور میکنند که این جویشگر قرار است جای گوگل و یاهو را بگیرد به همین خاطر بهطور مداوم پارسی جو با این موتورهای جستجوگر مقایسه میشود درحالیکه هدف ما پاسخگویی به نیازهای بالقوه کاربران در اینترنت است.
وی بابیان اینکه در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی باهدف پر کردن جای گوگل و یاهو راهاندازی نمیشود افزود: قرار نیست پارسی جو، جای گوگل را در ایران بگیرد چراکه پارسی جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال میکنند و درواقع کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه موتورهای جستجوی بومی در کشورهای مختلف دنیا، محبوبیت فراوانی در سطح جامعه دارند، گفت: این تجربه در کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه،جمهوری چک و ویتنام با موفقیت همراه بوده و روزبهروز با استقبال گستردهتری از سوی مردم روبهرو میشود.
خیراندیش در تشریح این محبوبیت تصریح کرد: پرس و جوی کاربران در فضای وب به سه دسته کلی تقسیم میشود، اولین اینکه پرسوجوها جنبه دریافت معلومات و اطلاعات متنوع دارند، دسته بعد پرسوجوهایی که بهمنظور یافتن یک سایت خاص است و درنهایت جستجوهای تراکنشی هستند که برای انجام کاری مشخص و هدفی خاص در راستای رفع نیاز خود انجام میدهیم و درواقع جستجوها در این بخش کاربردی هستند و کمتر جنبه اطلاعاتی دارند که از آن جمله میتوان به دانلودها و خرید اشاره کرد.
مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جستجوگر پارسی جو خاطرنشان کرد: نقطه قوت موتورهای جویشگرهای بومی پاسخ دادن به جستجوهای تراکنشی در قالب سرویسهای خاص است درحالیکه استفاده کنونی کاربران از گوگل و یاهو جنبه دریافت اطلاعات و پیدا کردن سایتهای مختلف را دارد.
خیراندیش ادامه داد: بهطور نمونه موتورهای بومی کشور کره جنوبی، 97 درصد از سهم بازار جستجو را در اختیاردارند که یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجوی کره جنوبی، نیور، 73 سهم از بازار جستجو را در اختیار دارد و مردم برای رفع نیازهایی اعم از خرید، گوش دادن آهنگ، سفر و غیره در قالب سرویسهای کاربردی متنوع از این موتور استفاده میکنند درحالیکه دانشجویان و اساتید برای پیدا کردن مقالات انگلیسی به موتورهای غیر کرهای مانند گوگل مراجعه میکنند.
وی در ادامه به کاربران اینترنت در ایران اشاره کرد و اضافه کرد: بر اساس آمارهایی که در مورد ضريب نفوذ اينترنت در كشور وجود دارد، ایران دارای بیش از 40 میلیون کاربر اینترنت است که روزانه در حدود 110 میلیون پرسوجو به موتورهای مختلف ارسال میشود که سهم گوگل حدود 100 میلیون پرسوجو است، درحالیکه در کره جنوبی با 45 میلیون کاربر اینترنت، روزانه 390 میلیون پرسوجو دارد که موتور "نیور" 285 میلیون از این پرسوجوها را پاسخ میدهد.
خیراندیش در پایان افزود: با توجه به اینکه کشور ما و کره جنوبی ازنظر آمار کاربران اینترنت تفاوت چندانی ندارند، تعداد پرسوجوها در کره در حدود 4 برابر ایران است که این اختلاف بیانگر خلأ موجود در پاسخگویی به نیازمندیهای کاربردی آنها است و استفاده ما از موتورهای جستجو در حال حاضر محدود به پرسوجوهای معلوماتی و اطلاعاتی میباشد که این امکان وجود دارد تا با شکلگیری موتور جستجوگر بومی، به رفع نیازهای بالقوه کاربران پرداخته شود.
5656