پس از مقام‌های ایران،روس‌ها هم اعلام کرده‌اند که به زودی دو فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت 100 برای «بهره‌برداری و آزمایش» به ایران اجاره داده می‌شود. این هواپیما اما چه مشخصاتی دارد؟

یوری سلیوسار، رئیس شرکت هواپیما سازی روسیه در گفت و گو با  خبرگزاري دولتي اين كشور اعلام كرده كه فعلا دو هواپيماي سوپرجت 100 به ايران اجاره داده مي‌شود تا مقام‌هاي ايران مشخصات و ايمني آن را امتحان كنند و مورد آزمايش قرار دهند. 

پس از آن قرار است تصميم‌گيري نهايي درباره خريد و تحويل اين هواپيماها به شركت‌هاي هوايي ايران تا پايان سال 2015 صورت بگيرد. چرا ايران اما به چنين هواپيمايي نياز دارد؟

ایران دارای 76 فرودگاه است که خیلی از این فرودگاهها پروازشان به هفته ای یک یا دو پرواز محدود شده است، و علت اصلی آن کمبود هواپیمای صد نفره است. نمونه مشابه سوخوی سوپرجت 100 هواپیما فوکر 100 است که در حال حاضر تمامی آن به غیر از 10 یا 15 فروند آن پرواز ندارند. همچنين هواپیمای ان دی 83 كه همه آنها تقريبا نياز به جايگزين شدن با هواپيماهاي جديد دارد. به همين خاطر است كه نياز اصلي خطوط هوايي ايران هواپيمايي با ظرفيت زير 100 مسافر است و تحمين زده شده كه حداقل به 100 فروند از اين نوع هواپيما وجود دارد.

سوخو سوپرجت 100 يک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به عنوان همکار اصلی شروع شد. اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ مي ۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی آرماویا از ایروان به مسکو در سال 2011 صورت گرفت. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اعلام كرده كه اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاین‌های ايران مایل به خرید سوپرجت 100 خواهند بود. روس‌ها در سالهاي گذشته بارها گفته‌اند كه اين هواپيما از لحاظ فني تمامي دانش صنعت هواپيمايي شرق و غرب را به صورت يك‌جا دارد و سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه های فرود، سیستم های الکترونیکی و دیگر قطعات شرکت‌های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند. علاوه بر اين سوخوی سوپر جت 100 اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که به با ناوبري «Fly by Wire»(سامانه‌ الكترونيكي هدايت هواپيما) هدایت می شود.

نحوه کنترل اين هوپيما برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و با استفاده از فرمان‌هاي الكترونيكي کمترین میزان فشار و بيشترين ميزان دقت را برای خلبان به همراه دارد. در مقابل رقباي غربي اما روس‌ها اين هواپيما را با قيمت پايين‌ترين(35 ميليون دلار) به فروش مي‌رسانند. مقام‌هاي سوخو همچنين مي‌گويند سوپرجت 100 هزينه پروازي بسيار پايين‌تري نسبت به گزينه‌هاي مشابه خودش دارد. در خطوط داخلي هوايي روسيه سوپرجت 100 براي جايگزيني توپولف 134 در نظر گرفته شده است.
مقام‌هاي روسيه هم به خوبي مي‌دانند كه در ميان افكار عمومي ايران خاطره خوبي از هواپيماهاي مسافربري روسي وجود ندارد و به همين خاطر اعلام كرده‌اند كه آماده پشتيباني فني مناسب در اين زمينه هستند.
بايد ديد كه دو فروند اجاره داده شده به ايران مي‌توانند از امتحان‌هاي در نظر گرفته شده سربلند بيرون آيند يا خير؟

5454

منبع: khabaronline
"