وحید حسینی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها اظهار داشت: شهر تهران از نظر آلودگی با یک فاجعه رو به رو بوده و در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مشابه سال قبل کمی بهتر است، به طور معمول وضعیت هوا در نیمه دوم سال بهدلیل انباشت آلایندهها بیشتر است.
وی پیرامون ذرات معلق افزود: گردوخاک اثر طبیعت بوده و طبیعت هم خیلی قادر نیست ذرات خیلی ریز تولید کند و خیلی هم مشکلساز نبوده ولی این انسان است که میتواند ذرات بسیار ریز مانند ذرات ریز حاصل از احتراق و غیره تولید کند، درست است که اهواز وضعیت بدی دارد و شاید هم روزی خالی از سکنه شود ولی باید گفت معلق طبیعیساز و انسانساز باهم متفاوت هستند، بنابراین جنس ذرات معلق موجود در اهواز با اصفهان و تهران متفاوت است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به مقایسه وضعیت هوای کلانشهرهای اصفهان و تهران گفت: تهران بالغ بر 32 درصد و اصفهان 46 درصد روزها فراتر از حد مجاز بوده و با افزایش این درصدها اثرات مخرب آن بر سلامتی نیز بیشتر و بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه از نظر سازمان بهداشت جهانی، حد مجاز ذرات معلق 10 میکروگرم است، گفت: متاسفانه این حد در اصفهان 50 میکروگرم بوده که بسیار نگرانکننده است، زیرا براساس مطالعات صورتگرفته ذرات معلق در اوج ترافیک به 120 هزار ذره در سانتیمتر مکعب میرسد، این در حالی است که ذارت معلق در هوای سالم باید در حدود 6 هزار و حداکثر 10 هزار ذره باشد.
حسینی با بین اینکه براساس گزارشات اخیر سازمان بهداشت جهانی، مرکز بینالمللی تحقیقات سرطان در گزارش منتشر شده در تابستان 91 شواهد علمی و متقی وجود دارد که دود دیزل سبب سرطان ریه در انسان میشود.، خاطرنشان کرد: براساس این تحقیقات کاهش آلایندهها در برخی شهرها در حد مجاز سازمان بهداشت جهانی از مرگ زودرس بالغ بر 19 هزار نفر در سال جلوگیری میکند، در حقیقت 2 سال به عمر افراد اضافه میشود.
وی تصریح کرد: با افزایش تبدیل کردن ماشینهای بنزینی به دیزلی در اروپا نرخ سرطان ریه نیز افزایش پیدا کرده، در همین راستا در آلمان با افزایش خودروهای دیزلی نرخ مرگومیر ناشی از سرطان ریه نیز افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: برای نخستین بار اندازهگیری ذرات معلق کمتر از 7 دهم میکرون در تعدادی از مناطق تهران آغاز شده است.
وی با بیان اینکه یافتههای جدیدی در مورد آلودگی هوا داریم که امروز و فردا در این همایش تخصصی ارائه میشود، حرفهایش را این طور خاطرنشان کرد: ما این یافتهها را ارائه میکنیم و نتیجهگیری را به متخصصان و افکار عمومی واگذار میکنیم که هوای تهران چگونه است.
حسینی از کاهش تدریجی آلاینده مونوکسیدکربن در تهران خبر داد و اظهار داشت: 10 سال قبل تهران به دلیل آلاینده مونوکسید کربن روزهای بدی را میگذراند اما در حال حاضر تعداد روزهای ناسالم به دلیل افزایش آلاینده مونوکسیدکربن به صفر رسیده و این نتیجه اقداماتی است که بیش از 10 سال پیش انجام شده است.
وی افزود: اگر امروز آلاینده مونوکسیدکربن از هوای تهران حذف شده به این دلیل است که در سال 82 سازمان محیط زیست وقت جلوی تولید خودروهای کاربراتوری را در تهران گرفت و سیاستها و اقداماتی را اجرایی کرد که حالا نتیجه آن پس از حدود یک دهه به حذف یک آلاینده مهم از هوای تهران منجر شده و این نشان میدهد که برنامهها و سیاستها برای کاهش آلودگی هوا زمانبر بوده، اما در نهایت یک سیاستگذاری درست به نتیجه درست منجر میشود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش آلاینده ذرات معلق در تهران خبر داد و بیان کرد: اگر در روزهایی از زمستان آلودگی هوا در تهران به اوج میرسد و سبب تعطیلی میشود، دلیل آن افزایش آلاینده ذرات معلق است.
افزایش آلاینده ذرات معلق با ترافیک کلانشهرها نسبت مستقیم دارد
وی تصریح کرد: افزایش آلاینده ذرات معلق با ترافیک تهران نسبت مستقیم دارد و یکی از دلایل اصلی آن تردد خودروهای دیزلی در تهران بوده که با استانداردهای پایین تولید میشوند.
حسینی گفت: یافتهها نشان میدهد که میزان ذرات معلق موجود در هوا در حاشیه اتوبانها و مناطقی که در معرض تردد مستقیم خودروها هستند تفاوت آشکاری با میزان ذرات معلق موجود در هوا در مناطق دور از خیابانهای اصلی و بزرگراهها است.
وی خاطرنشان کرد: بررسیها نشان میدهد زمانی که گرد و غبار در تهران داریم ذرات معلق درشت وارد شهر میشود و طبیعت توان تولید ذرات بسیار ریز را ندارد ولی بشر از فرایند های احتراقی ذرات بسیار ریزتر تولید میکند و یافتههای جدید میگویند ذرات کوچکتر به مراتب خطرناکتر هستند و آنها بیشتر به سلامتی ضربه میزنند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اندازهگیری ذرات معلق کمتر از 7 دهم میکرون در تهران خبر داد و اظهار داشت: این کار برای نخستین بار در نقاطی از تهران انجام شد، یکی از ایستگاهها در شهرک محلاتی تهران بود. در این ایستگاه 24 ساعت ذره شماری انجام دادیم و مشخص شد بین 100 تا 200 هزار ذره در هر مترمکعب هوای تهران در این نقطه وجود داشته و این میزان 10 برابر ذرات معلق موجود در هوای سالم است.
استانداردهای یورو 2 در تولید خودروها رعایت نمیشود
وی از بیتوجهی به استانداردها در تولید خودروهای یورو 2 انتقاد کرد و افزود: بررسیهای ما نشان میدهد بسیاری از نمونههایی که گفته میشود با استاندارد یورو 2 تولید شدهاند، خارج از استاندارد یورو 2 هستند در حالی که گفته میشود آنها استانداردها را رعایت کردهاند در حالی که اگر واقعا استاندارد یورو 2 هم رعایت شود ما شاهد کاهش محسوس آلایندههای هوا هستیم.
حسینی اطلاعاتی هم درباره وضعیت خودروهای گازسوز ارائه و بیان کرد: متاسف هستیم که باید بگوییم بررسیها نشان میدهد که وضعیت گازسوزها به مراتب بدتر از بنزین سوزها است. ما در ایران برای کاهش آلایندهها به سمت استفاده از خودروهای گازسوز به عنوان خودروهایی با سوخت پاک رفتیم اما متاسفانهها یافتههای ما نشان میدهد که این فرایند شکلی بوده و استانداردها در خودروهای گازسوز رعایت نشده و به همین دلیل خودروها گازسوز وضعیت به مراتب بدتری از بنزین سوزها دارند.
وی تصریح کرد: خودروهای گازسوز آلایندههای بیشتری تولید میکنند و اگرچه سیاست گازسوز کردن خودروها سیاست درستی بوده اما کار در مرحله اجرا درست انجام نشده و نه تنها کمکی به کاهش آلودگی هوا نکرده که آلودگی بیشتری تولید کرده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: موتورسیکلتهای 125 سیسی کاربراتوری در تهران هم اغلب با استانداردهای یورو 2 فاصله دارند.
وی با بیان اینکه ترافیک تهران یکی دلایل اصلی تولید آلودگی هوا بوده، گفت: روزی 8 تن ذرات معلق از ترافیک تولید میشود این عدد کوچکی نبوده، 8 تن یعنی 8 هزار کیلوگرم ذرات معلق در هر روز به هوای تهران میرود و کامیون و موتورسیکلتها سهم عمدهای در تولید این آلاینده دارند و این نشان میدهد اگر به استانداردسازی موتورسیکلتها و کامیونها توجه کنیم، میتوانیم میزان ذرات معلق در هوای تهران کاهش دهیم.
حسینی اظهار داشت: تهران در سال 92 هم هوای سالمی نداشتیم و میزان آلایندهها در هوای تهران بالاتر از میانگین استانداردها بوده، اما با وجود این مقایسه کیفیت هوای تهران در سال 93 با سال 92 نشان میدهد روزهای ناسالم امسال کاهش یافته است.
وی افزود: روزهای ناسالم در هوای امسال 85 روز ناسالم به اضافه 3 روز بسیار ناسالم بوده در حالی که در سال 113 روز به اضافه 10 روز بسیار ناسالم بوده است. در اینکه هوای تهران امسال کیفیت بهتری پیدا کرده شکی نیست و برخی مکانیزمهای طبیعی مثل باد و ناپیداری جوی موثر بوده اما با توجه به اینکه ما در شرکت کنترل کیفیت هوا کیفیت سوخت را به طور مستمر پایش میکنیم شاهد افزایش کیفیت تدریجی سوخت در تهران بودیم و امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.
بالا رفتن غلظت آلایندهها مراجعات مردم را به اورژانس افزایش میدهد
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه آلودگی هوا در طول روز تغییر میکند، بیان کرد: براساس مطالعات دقیق همان طور که غلظت آلایندهها در شهر بالا میرود مراجعات مردمی به اورژانس نیز افزایش پیدا میکند.
وی با اشاره به اینکه سفتشدن دیواره رگها بهشدت به آلودگی هوا بستگی دارد، تصریح کرد: از 10 عامل ناشی از مرگ ومیر در کشور 4 مورد آن مربوط به سفت شدن دیواره رگها است.
حسینی گفت: مطابق آمار محافظهکارانه وزارت بهداشت سالانه بالغ بر 6 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران از بین میروند، متاسفانه اگر در مکانی تصادف یا سقوط هواپیما رخ دهد بیشتر از این آمار بهچشم میآید.
وی با بیان اینکه حتی خودروهائی که پارک هستند نیز ایجاد آلودگی میکنند، خاطرنشان کرد: خودروی پارک شده نیز دارای آلایندههای تبخیری هستند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه خودروهای بیکیفیت یکی از عوامل آلودگی هوا هستند، اظهار داشت: تمام خودروهای ساخت داخل که استاندارد یورو 2 را نیز دارند براساس این استاندارد مجاز هستند که بهازای یک کیلومتر پیمایش 2.7 گرم بر کیلومتر آلاینده تولید کنند، اما این رقم برای خودروهای ساخت داخل بین 7 الی 8 گرم بر کیلومتر است.
گسترش خدمات الکترونیکی سبب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها میشود
وی با بیان اینکه حملونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا موثر بوده، افزود: گسترش خدمات الکترونیکی، احداث زیرگذر و روگذر و غیره از جمله دیگر موارد موثر در کاهش آلودگی هوا است.
حسینی با بیان اینکه تکنولوژی نیز در کاهش آلودگی هوا موثر است، بیان کرد: تغییر تکنولوژی مانند تبدیل پیکان به 405 از جمله این موارد بوده که تاثیرگذار است، در همین راستا باید خودروهای فرسوده و کاربراتوری حذف شوند.
وی با اشاره به اینکه موتورسیکلتهای CG125 کاربراتوری یک فاجعه هستند، تصریح کرد: این موتورسیکلتها 3 برابر یک 405 یورو 2 آلاینده تولید میکنند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه متوسط گوگرد سوخت تهران 7 هزار و 600 پی پی ام است، گفت: استاندارد جهانی 50 بوده، اصفهان نیز باید سوخت دیزل بدون گوگرد و کمتر از 50 را از مسئولان تقاضا کنند.
وی خاطرنشان کرد: 82 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به ترافیک بوده و تنها 18 درصد آن صنایع و غیره است، در همین راستا در تهران سالیانه 8 هزار تن ذرات معلق وارد هوا میشود که از این تعداد 4 هزار تن مربوط به ترافیک است.
حسینی با اشاره به راهحلهای بنیادین برای کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: توسعه حملونقل عمومی، حملونقل انسانمحور بهجای وسیلهمحور و تفکیک موضوع ترافیک از تولید آلودگی و ترویج روشهای حملونقل غیرموتوری تا کاهش سهم موتورهای سوخت فسیلی از جمله این راهحلها است.
وی افزود: راهحلهای مبنتی بر مهندسی در کاهش آلودگی هوا موثر بوده که متاسفانه در کشورمان هیچ جایگاهی نداشته و استفاده نمیشود، ترویج فنآوریهای کاهنده آلایندگی، فیلتر دوده برای دیزل، کاتالیست برای بنزینیها، فنآوریهای برقی و پاک و غیره از دیگر موارد موثر است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به راهحلهای مدیریتی کاهش آلودگی هوا بیان کرد: پالایش ناوگان با سیاستگذاری و اعمال مقررات از جمله این موارد بوده، طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوای تهران بیتاثیر بوده و تنها 3 درصد تاثیر داشته، در همین راستا باید بهجای اینکه به فرد یا زوج بودن پلاکها توجه کنیم باید به فرسوده بودن، کاربراتوری بوده و غیره خودرو توجه کنیم.