به گزارش خبرآنلاین، محمدسعید مهدوی کنی، فرزند بزرگ آیتالله محمدرضا مهدوی کنی، از نخستین دانشآموختگان دانشگاه امام صادق است، که پایاننامهاش را در زمینه «مفهوم غنا از دیدگاه فقهای شیعه» با راهنمایی پدرش و مشاوره آیتالله باقری کنی، ارائه داده است.
او در گفت وگویی با هفته نامه پنجره به ضعفهای موجود بر سر راه تولید نظریه پرداخته و به تشریح وضعیت دانشجویان در دانشگاه امام صادق پرداخته است.
مهمترین محورهای مصاحبه با فرزند آیت الله مهدوی کنی را در زیر می خوانید:
- دانشگاه امام صادق هنوز نتوانسته برای تولید برنامهریزی کند. الان بیشتر به یکسری حوادث و اتفاقات متکی بوده و منتظر استعدادهایی هستیم که در اثر شکوفایی آنها قدمهایی بهسمت جلو برداشته شود.
- هنوز دانشگاه امام صادق با هدف آغازین خود مبنی بر تربیت اندیشمندان مولد علم و نظریهپرداز توسط خروجیهای دانشگاه، فاصله دارد. با وضعی که در کشور در حوزه علوم انسانی وجود دارد، شاید رسیدن به سطح نظریهپردازی بهطور خوشبینانه طی 20 سال آینده ممکن خواهد بود.
- با ادبیات غرب نمیتوانیم به تحلیل فرهنگ اسلامی بپردازیم. برای مثال کلمه دموکراسی پدر و مادری دارد که شما نمیتوانید آن را از اصلش جدا کنید و بگویید منظورمان اسلامی آن است. دموکراسی اسلامی دارای معنایی متناقض است.
- باید گفتمان اسلامی را در قالب واقعیت جامعه امروزی بیان کنیم که لازمهاش شناخت درست جامعه و تعامل با آن است. و الان نخبگان از فضای جامعه بهدورند که این خود منجر به عدم زایش فکر میشود و اگر اندیشهای هم تولید شود، بهدور از فضای مرتبط با جامعه است.
- من معتقدم نظر مقام معظم رهبری تأکید و تزریق انگیزه برای حرکت بود؛ چراکه نظام و حاکمیت بدون داشتن خوراک فکری مناسب در حوزه علوم انسانی تداوم نخواهد یافت.
- فراموش شدن این رسالت ادعایی غیرواقعی است؛ چراکه این موضوع دائما در دانشگاه گوشزد میشود و ما مثل دانشگاه امام صادق (ع) در کشور کم داریم.
- مشکل اصلی در فقدان نظریه پردازی، عدم وجود فداکاری است. بسیاری از دانشجویان حاضر به پرداخت هزینه گزاف این کار نیستند. البته افرادی وجود دارند که دنبال این کار هستند، اما فکر میکنند نظریهپردازی خم رنگرزی است و با شعار کار درست میشود. نکته دوم هم کمبود انگیزه و مشوقها و تزریق آن به دانشجو است حتی به یک معنا پارهای از واقعیتها از واقعیتهای اجتماعی انگیزهکشی است.
- با وجود فرهنگ مدرکگرایی در کشور، تولید علم سادهاندیشی است.
- امام صادقیها نه طلبه مطلقند و نه دانشجوی مطلق و دانشجویان باید این هویت تلفیقی را برای خود قائل باشند و شخصیتی داشته باشند که تعادلی بین آرمانخواهی و واقعگرایی ایجاد کنند و این اعتدال یک شخصیت پخته میخواهد.