علی اصغر فانی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقادات مطرح شده در خصوص تعطیلی دو روزه اخیر مدارس به علت آلودگی هوا گفت: طبق مصوبه دولت، کمیته اضطرار نسبت به تعطیلی مدارس تصمیم گیری میکند و ما تابع آن هستیم.
او گفت: در این کمیته نمایندگان وزارت بهداشت، محیط زیست و سایر دستگاههای مربوط حضور دارند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه سلامت دانش آموزان برای ما بیش از هر چیز دیگری حائز اهمیت است و راضی نیستیم سلامت آنها به خطر بیفتد عنوان کرد: امیدواریم وضعیت هوا بهبود یابد.
او در پاسخ به پرسش دیگری درباره حل مشکل پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی گفت: دولت ردیفی در بودجه برای پرداخت پاداش پایان خدمت همه بازنشستگان کشور مشخص کرده و اعتبار 4500 میلیارد تومانی پیش بینی کرده است و امیدواریم مشکل پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان به طور کامل حل شود.
فانی همچنین درباره بودجه آموزش و پرورش در سال آینده گفت: بودجه آموزش و پرورش به بیش از 28 هزار میلیارد تومان در لایحه فعلی که اکنون در مجلس است رسیده و نسبت به رقم مصوب سال گذشته 21.6 درصد رشد را نشان میدهد.
او گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم با مدیریت بهتر بودجه آموزش و پرورش را با مشکلات کمتری اداره کنیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره دریافت کارت زرد دومش از سوی نمایندگان مجلس در روز گذشته گفت: بنده انجام وظیفه می کنم و در خصوص اموری که باید اجرا شود وظایف خود را انجام میدهم. روز گذشته در مجلس گزارشی از تحولات آموزش و پرورش در دو سال اخیر ارائه کردم و احساس میکنم آموزش و پرورش در مسیر صحیح حرکت کرده است.
او گفت: همچنین آموزش و پرورش در مسیر عقلانیت و برنامه ریزی جهت گیریهای درستی را نسبت به پیش بینی اقدامات برای اجرای سند تحول دنبال میکند و در این مسیر هرگونه مشکلی را تحمل میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره علت عدم لحاظ رتبه عالی و خبره برای بخشی از فرهنگیان در طرح رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی مصوبه دولت در روزهای پایانی سال 93 بود و از مهرماه 94 اجرایی شد. برای همکارانی که در مهر 94 شرایط احراز رتبه خبره و عالی نداشتند احکام در آینده اجرا خواهد شد.
او گفت: راه اندازی مراکز تعیین صلاحیت حرفهای معلمان در سند تحول مطرح شده و سال آینده رتبه بندی بر اساس آن اجرا خواهد شد.
انتقاد وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس و تکذیب خصوصی سازی مدارس
وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد از مطرح شدن موضوعاتی از قبیل خصوصی سازی مدارس توسط آموزش و پرورش گفت: آنچه اکنون در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی و طی مراحل است، لایحه دائمی شدن مدارس غیر دولتی است و خصوصی سازی نیست.
علی اصغر فانی در مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه در بسیاری از مناطق دور افتاده کشور، تنها نماینده حاکمیت آموزش و پرورش است و پرچم جمهوری اسلامی بر فراز مدارس در این مناطق برافراشته هستند افزود: آموزش و پرورش در طول تاریخ همواره با کسری بودجه مواجه بوده و ما هم آنرا قبول داریم.
وی افزود: امسال بودجه آموزش و پرورش 24 هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که ماه گذشته بیش از 2000 میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل پرداخت کردیم و اگر بخواهیم این مبلغ را به کل ماههای سال تعمیم دهیم در واقع 24 هزار میلیارد تومان حقوق دادهایم و برای سایر فعالیتهایمان هیچ بودجهای نداشتیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هزینههای جاری 105 هزار مدرسه نیازمند اعتبار هستند گفت: همیشه کسری بودجه داریم و گاهی اوقات در رسانهها و در مجلس از وزیر انتقاد میکنند که چرا مطالبات را پرداخت نکرده است. باید از آنها پرسید شما چقدر بودجه دادهاید که حالا انتظار د ارید؟ هرچه میدهید همانقدر باید انتظار داشته باشید.
فانی ادامه داد: مدیریت بر منابع آموزش و پرورش یک مسئله بسیار مهم است، البته دولت بدون کمک مردم نمیتواند امور جاریش را پیش ببرد. یک اصل اساسی در آموزش و پرورش توسعه مشارکتهاست. در برخی رسانهها مطرح میشود که آموزش و پرورش در حال خصوصی سازی است و فریاد وامصیبتا سر میدهند، در حالی که باید گفت آموزش و پرورش توسعه مشارکتها را دنبال میکند و چیزی غیر از این نیست.
فانی با بیان اینکه اجرای آموزش همگانی بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت است و ما از امکانات دولت، دستگاهها و مردم برای اجرای اصل 30 قانون اساسی استفاده میکنیم اظهار کرد: لایحه دائمی شدن مدارس غیر دولتی اکنون در مجلس در دست بررسی است و لایحه مربوط به خصوصی سازی نیست که برخی به غلط و از روی سهو آن را طور دیگری مطرح میکنند. مراحل بررسی و تصویب قانون دائمی کردن مدارس غیر دولتی در کمیسیون آموزش مجلس در حال طی شدن است و انشالله در صحن علنی به نتیجه خواهد رسید.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاستهای اعلامی ما توسعه مشارکتهاست و ذیل آن کارهای مختلفی انجام دادیم که تفاهم نامه با بیش از 25 دستگاه از جمله آنهاست گفت: در همین راستا منابع فراوانی جذب کردهایم و تقویت شوراها را دنبال میکنیم. قانون شوراهای آموزش و پرورش یک قانون مترقی است که از سال 77 تصویب شده و 22 سال از عمر آن میگذرد و ابعادی دارد که هنوز به آن ورود نکردهایم.
فانی افزود: یک پیام قانون شوراها جلب مشارکت سایر دستگاهها و پیام دیگر آن توسعه تمرکز زدایی در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک سازمان بسیار متمرکز است و رسمیت در آن بالاست به این معنا بخشنامهها، مقررات و قوانین در آن بسیار بالاست و قانون شوراها میتواند رسمیت را در آموزش و پرورش کاهش دهد.
۴۲۲۳۶