اف-22 رپتور از جنگنده‌های نسل پنجم است که ویژگی‌های پیشرفته و پیچیده فراوانی دارد. یکی از مهمترین خصوصیات این جنگنده موتورهای خاص و کم نظیر آن به حساب می‌آید که استارت شروع به کار آن دیدنی است.

 

 

Video Link

 

 

اف-22 رپتور كه توسط شركت‌هاي لاكهيد مارتين و بوئينگ ساخته مي‌شود را پنهان كارترين جنگنده جهان مي‌دانند. اين جنگنده در وهلهٔ نخست به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد اما قابلیت‌های ثانویه‌ای برای مأموریت‌های حمله به زمین، جنگ الکترونیکی و تجسس سیگنال هم دارد. اف-۲۲ با توجه به حساسیت تکنولوژی آن به هیچ کشور دیگری فروخته نشده و درخواست‌های ژاپن، استرالیا و رژيم صهيونيستي برای خرید آن رد شده‌است.

موتورهای به کار رفته در این هواپیما قابلیت کنترل دمای گاز خروجی برای کاهش خط اثر حرارتی دارد که مشابه این تکنولوژی فقط در بمب افکن رادارگریز بی-2 اسپیریت بکار رفته است و حتی جنگنده نسل پنجمی سوخو پک فا هم دارای این تکنولوژی پیچیده نيست. رپتور یکی از معدود هواپیماهایی است که از قابلیت ابرپیمایش (سوپرکروز) برخوردار است یعنی می‌تواند بدون روشن کردن پس‌سوز موتور در سرعت‌های مافوق‌صوت پرواز کند. اف-۲۲ از قاعدهٔ «دید اول، شلیک اول» پیروی می‌کند، یعنی این جنگنده قبل از اینکه هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی کرده، به سمت او شلیک کرده و زودتر هم از منطقه جنگ دور می‌شود.

5454

منبع: 38
"