به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اکثر مردم با وجود رشد چشمگیر تکنولوژی در صنعت خودروسازی علاقه زیادی به خودروهای اسپرت و تندرو دارند اما در طول تاریخ این صنعت، خودروهای کند ولی جالبی تولید شدند که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. بنابراین ما در این خبر به معرفی تعدادی از این خودروهای جالب اما کند می پردازیم.
۱- سیتروئن دی اس
سیتروئن دی اس مسلما یکی از جذابترین و به یاد ماندنیترین خودروهایی است که تا به حال ساخته شده؛ البته بدون در نظر گرفتن سرعت آن. این خودرو همراه با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، ترمزهای دیسکی و ظاهر اشرافیای که داشت، توانست شوکی به صنعت خودروسازی در سال ۱۹۵۵ وارد کند.
در واقع دی اس چیزی فراتر از یک خودرو بود چرا که بعد جنگ جهانی دوم توانست تواناییهای صنعتی فرانسه را به رخ جهانیان بکشد، به همین دلیل این خودرو در فرانسه از محبوبیت بالایی بر خوردار است.
۲- فیات ۵۰۰
فیات بعد از جنگ جهانی دوم خودرویی مقرون به صرفه و کاملا ایتالیایی را با الگو گرفتن از فولکس واگن تولید کرد. در آغاز به این خودرو نوواا ۵۰۰ یعنی ۵۰۰ جدید میگفتند.
طراح این خودرو دانته گیوکوسا بود که مفهوم خودروهای کوچک شهری را بنیانگذاری کرد. این خودرو در آغاز دارای ۱۸ اسب بخار قدرت بود، اما نمونههای بعدی دارای توان بیشتری بودند. همانند سیتروئن 2CV در فرانسه، مینی در انگلیس و فولکس بیتل در آلمان این خودرو نیز به یک خودوری ملی تبدیل شد.
۳- اینترنشنال هاروستر اسکات
این خودرو با وجود شباهتی که به فورد برانکو دارد ولی مانند آن مشهور نیست، اما در نوع خود جالب است. اینترنشنال برای رقابت با جیپ در سال ۱۹۶۱ تولید اسکات را آغاز کرد و تا سال ۱۹۸۰ تولید آن را ادامه داد.
دو نسل اول اسکات دقیقا خودرویی بود که از یک کارخانه تولیدکننده وسایل نقلیه کشاورزی انتظار دارید، اما نسل سوم اسکات که در دهه ۷۰ میلادی معرفی شد، با فورد برانکو و شورولت بلیزر به رقابت پرداخت و توانست موفقیت نسبتا مناسبی کسب کند.
۴- فولکس واگن کارمن گیا
کارمن گیا که بر اساس فولکس بیتل ساخته شد به عنوان کندرو ترین خودروی اسپرت جهان شناخته میشود. این خودرو توسط استودیو طراحی گیا که در ایتالیا واقع است طراحی شده و از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ تولید آن ادامه داشت.
کارمن گیا دارای موتورهای ۱.۲ ، ۱.۵ و ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خوابیده بود که در قویترین موتور دارای قدرتی برابر با ۵۰ اسب بخار بود. این خودرو در آلمان و برزیل تولید میشد که مدلهای مونتاژ شده در آلمان کاملا دستساز بودند. کارمن گیا از بیتل نیز آهستهتر است، ولی مالکیت یک کارمن گیا کلاسیک لذت منحصر به خود را دارد.
۵- لند روور سری یک، دو و سه
اگر خودروهای شاسیبلندِ قدیمی نبودند، هرگز خودروهای اسیووی امروزی ساخته نمیشدند، بنابراین تولید هیچکدام از آنها بدون فایده نبوده است.
سه نسل اول لندروور مثال واضح این حرف است، زیرا با وجود سرعت پایین، دارای قدرت بالایی بودند که توانایی آفرود آنها را افزایش میداد. ولی نمونههای امروزی لندروور علاوه بر قدرت بالا، دارای سرعت و شتابی در حد خودروهای اسپرت هستند که رانندگی با آنها را لذتبخشتر میکند.
۶- مرسدس ۳۰۰D
مرسدس بنز کد اتاق W۱۲۳ با موتور دیزل به دوام بالا مشهور است، اما سرعت بالایی ندارد. در حقیقت این مرسدس تمام ویژگیهای یک مرسدس کلاسیک را دارا است که شامل طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و قابلیت اطمینان میشود.
اتاق وی۱۲۳ مرسدس به صورت ۴ در سدان است، اما نمونههای کوپه ۲ در آن نیز موجود است که جذابیت بیشتری نسبت به نمونه سدان دارند. مرسدس ۳۰۰دی از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ تولید میشد که بسته به نوع موتور از ۷۷ تا ۸۳ اسب بخار قدرت داشت.
۷- لینکلن کانتیننتال
این خودرو را نماد تکبر و خودبینی آمریکای دهه ۶۰ می دانند، اما با تمام این اوصاف کانتیننتال در زمان ما نیز زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. نسل چهارم کانتیننتال که خودروی مورد نظر ما است، دارای موتورهای ۷.۰، ۷.۵ و ۷.۶ لیتری V۸ بود که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ میلادی تولید می شد.
با وجود وزنی برابر با ۲۲۶۸ کیلوگرم، کانتیننتال خودرویی سریع و چابک نخواهد بود. در عوض کانتیننتال بسیار لوکس و اشرافی بود که بیشتر طبقه مرفه جامعه توان تهیه آن را داشتند.
۸- جیپ رانگلر
جیپ با استفاده از تجربههای خود در جنگ جهانی دوم در تولید خودروهای دو دیفرانسیل تبحر خاصی پیدا کرده است. جیپ رانگلر نیز از نشانههای این تجربه است، با این خودرو قادر خواهید بود به هرجا بروید، از جنگل و کوه گرفته تا ساحل و کویر.
اما رانگلر با وجود تواناییهای آفرود بالا، سرعت پایینی دارد. این خودرو از سال ۲۰۰۶ تا کنون در حال تولید است که بیشتر طرفداران این خودرو افراد علاقمند به آفرود هستند.
۹- هوندا سیویک CVCC
بعضی از اوقات خودرویی با وجود یک قابلیت ساده، جذاب و دلنشین میشود و در تاریخ باقی خواهد ماند. هوندا در دهه ۷۰ میلادی برای اولین نسل سیویک که به آمریکا صادر میشد از تکنولوژی تازه خود یعنی موتور سیوی سیسی استفاده کرد. از تفاوتهای دیگر سیویکهای صادراتی استفاده از کاتالیزورهای گرانتر بود.
کمپانی فورد و کرایسلر این تکنولوژی جدید هوندا را تایید کردند، اما شرکت جنرال موتور و مدیر ارشد آن یعنی ریچارد گتنبرگ به کارایی آن شک داشت و این تکنولوژی را قبول نکرد. زمانی که این خبر به گوش سویچیرو هوندا بنیاد گذار شرکت هوندا رسید او از مهندسان این شرکت خواست این سیستم را روی موتور V۸ جنرال موتور نصب، تا به کتنبرگ ثابت کند که اشتباه میکند.
بنابراین زمانی که شما با یک هوندا سیویک رانندگی میکنید، فقط مشغول رانندگی با یک خودروی اقتصادی و شهری نیستید، بلکه مشغول رانندگی با یکی از افتخارات سویچیرو هوندا و کمپانی بزرگ او هستید. در واقع سویچیرو هوندا با این کار غول خودروسازی آمریکا (جنرال موتور) را به زانو در آورد.
۱۰- سوبارو برات BRAT
یکی دیگر از خودروهایی که در لیست کندروترین و جذابترین خودروهای تاریخ قرار میگیرد، سوبارو برات است. این خودرو که فقط برای صادرات از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۴ تولید شده از خودروهای محبوب و پرطرفدار وارداتی به ژاپن نیز محسوب میشود.
برات را در انگلستان با نام ۲۸۴ و در استرالیا با نام برامبی میشناسند. این خودرو قابلیت حمل دو سرنشین را دارد و اسم خود را از روی مخفف گرفته است. از نکات جالب این خودرو این است که چهلمین رئیس جمهور آمریکا رونالد ریگان مالکیت یک سوبارو برات مدل ۱۹۷۸ را تا سال ۱۹۹۸ بر عهده داشت. این خودرو که مخصوص بازار آمریکا تولید شده، بر مبنای سوبارو لئون سدان ساخته شده و در طراحی آن از شورولت ال کامینو الهام گرفته شده است.
۱۱- ساب ۹۳
این خودرو دارای موتور دو زمانه ۳ سیلندر به حجم ۷۵۰ سیسی بود که توان تولید ۳۳ اسب بخار را داشت. این خودرو اولین خودروی سوئدی بود که به خارج از کشور صادر شد.
این خودروی عجیب و غریب اسکاندیناویایی با اینکه موتور ضعیفی دارد اما به اندازه کافی جالب است تا رانندگی با آن لذتبخش باشد.
17503