تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲

گروهی از شرکت‌های همکار در صنعت بیوتکنولوژی موفق به ابداع روشی شده‌اند که می‌تواند بر پایه اثر پاولف، تنها ظرف مدت چند‌ساعت زنبورها را برای کشف مواد منفجره و بمب‌های احتمالی آماده کند.

محبوبه عمیدی: مدت‌هاست که ایده تربیت زنبورها و استفاده از آنها در کشف مواد منفجره پنهان‌شده یا بمب‌های احتمالی مطرح شده، اما مشکل اینجاست که برای این کار تاکنون روش قابل‌قبولی وجود نداشته است. به تازگی گروهی از شرکت‌های انگلیسی همکار در زمینه بیوتکنولوژی روش موفقی را برای تربیت این زنبورها در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطرح کرده‌اند: یک اردوگاه زنبوری که می‌تواند زنبورهای ساکن در این منطقه را به سرعت به زنبورهای تربیت‌شده قابل اعتماد تبدیل کند.

زنبورها حس بویایی قوی‌یی دارند و به خوبی می‌توانند بوی مواد منفجره را استشمام کنند. اما تربیت آنها بسیار‌زمان‌بر است. به همین دلیل گروهی از شرکت‌های انگلیسی به کمک یکدیگر موفق به طراحی ابزاری شده‌اند که می‌تواند زنبورها را به شکل گروهی آموزش دهد.

به گزارش نیوساینتیست، در این روش هر گروه از زنبورها در معرض بوهای گوناگونی قرار می‌گیرند و هنگام پراکنده‌شدن یک رایحه خاص در محیط، به آنها شیره داده می‌شود. تنها چند ساعت کافی‌ است تا آنها رایحه مرتبط با پاداش را شناسایی کنند، این گروه هر زمان که مجددا با این بو برخورد داشته باشند، به امید دریافت شیره، زبان را از دهان‌شان خارج خواهند کرد. این تأثیر غیرارادی پاولف در محیط توسط ارسال امواج زیر‌قرمز به سر زنبورهای تربیت‌شده، قابل رؤیت است.

این زنبورها پس از آموزش به محفظه‌ای حاوی آشکارساز بو که VASORیا «بازشناسی بویشی خاص برای تحلیل ماده فرار» نام دارد، منتقل خواهند شد.

این ابزار آموزشی در حال حاضر در مراحل آزمایشی قرار دارد، زنبورهای انتخاب‌شده تنها 2 روز را در مرحله آموزش و کشف به سر خواهند برد و پس از آن به محیط آشنا و آرام کندو بازخواهند گشت.

منبع: نیوساینتیست