عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است که «در شرایط رکود تورمی، سیاست‌ها و برنامه‌ها برای معالجه اقتصاد باید هدفمند باشد.»

محمد خوشچهره در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت رکودی و تورمی کشور اظهار داشت: «دولت یازدهم این شرایط را به ارث برده و با شرایطی به اسم رکود تورمی مواجه است که در مطالعات اقتصادی گفته می‌شود که این وضعیت نادر پیش می‌آید.»

وی افزود: «رکود و تورم متضاد یکدیگر هستند و نباید همزمان با یکدیگر رخ دهند و بروز همزمانی آنها اشکال دارد. به عبارتی، رکود و تورم مانند تب و لرز هستند. بنابراین معالجه سخت خواهد.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: «رکود یعنی کسادی و زمانی که رکود ایجاد می‌شود، تقاضا وجود ندارد و کالا روی دست تولیدکننده و عرضه‌کننده می‌ماند، بنابراین در شرایط رکودی قیمت‌ها کاهش می‌یابد. این در حالی است که ما با رکود تورمی مواجه هستیم، یعنی قیمت‌ها بالا می‌رود.»

خوشچهره عنوان کرد: «مفهوم ساده تورم این است که پمپاژ پول می‌کنید که به تولید شتاب دهید، بنابراین شتاب دادن به تولید و رونق، یکی از عوارض تورم خواهد بود؛ البته یکی از دلایل همیشگی تورم نیست.»

وی با بیان این‌که رونق با رکود همخوانی ندارد، متذکر شد: «شرایط مانند تب و لرز است. اگر شخص ناآشنا باشد، تا می‌بیند بیمار می‌لرزد، پتوی بیشتری روی بیمار می‌اندازد. این باعث می‌شود تب بیمار بالاتر می‌شود. اگر قرار باشد فقط تب بیمار را پایین بیاورد، دمای بدن بیمار را کاهش می‌دهند. این باعث لرز بیمار می‌شود.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که معالجه رکود و تورم باید همزمان، توامان و هدفمند باشد، گفت: «در تورم یا رکود، ابزارهای مداخله دولت، سیاست‌های پولی و مالی است.»

خوشچهره ادامه داد: «سیاست‌های پولی و مالی این‌گونه است که در صورتی که بخواهند رکود را کم کنند، باید پمپاژ پول را زیاد کنند و سیاست‌های انبساطی در پیش گرفته شود.»

وی عنوان کرد: «برعکس، اگر تورم قرار باشد کنترل شود، باید پمپاژ پول کاهش یابد و سیاست‌ها انقباضی باشد؛ یعنی ارائه تسهیلات بانکی محدود شود و به تبع آن، نرخ بهره متناسب با شرایط تغییر کند.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این‌که در شرایط رکود تورمی، سیاست‌ها و برنامه‌ها برای معالجه اقتصاد باید هدفمند باشد، تصریح کرد: «اشتباه دولت از این‌جاست. درست است که دولت وارث شرایط رکودتورمی بوده، اما موردی عمل کرده و دو سال اول را روی تورم کار کرده و نرخ تورم را پایین آورده است. این در حالی است که وضعیت رکودی تشدید شده است. به همین دلیل، دولت دنبال بسته‌های حمایتی برای رکود بوده است.»

خوشچهره تاکید کرد: «معالجه رکود و تورم باید همزمان، توامان و هدفمند باشد.»

22539

منبع: خبرآنلاین