رئیس جمهور راه حل دولت احمدی‌نژاد برای کاهش تورم و ساخت مسکن با پول بانک مرکزی را خطرناک خواند و در عین حال از تکمیل مسکن های مهر در این دولت خبر داد.

 به گزارش خبرآنلاين، دکتر حسن روحاني در سخناني که به تلاش‎هاي دولتش به مهار تورم اشاره داشت، گفت: برغم این كه دولت گذشته برای جبران شكاف مسیری را انتخاب كرد كه خطرناك بود و آن استفاده از پول بانك مركزی برای ساخت مسكن بود كه ریسك بسیار بزرگی به حساب می‌آید و به تعبیر من پول بانك مركزی صرفا باید در شرایط اضطرار و آن هم در حد محدود كه از خطر نجات پیدا كنیم، مورد استفاده قرار گیرد.  متاسفانه در آن دوران پول بانك مركزی وارد مسكن شد كه عامل بزرگ تورم گردید و این كار به نوعی برداشت از جیب مردان است چرا كه عامل اصلی تورم كسری بودجه می‌باشد.

وي با اشاره به اینكه شاید با صرفه ترین كار در گذشته این بود كه به بافت فرسوده توجه بیشتر می شد گفت: تامین مسكن در داخل شهر یا اطرف آن با مسكن مهر در بیابان فرق دارد.

حجت الاسلام حسن روحاني در دیدار با اعضای شورای مركزی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، سخنانش را با تبریك سالروز حساب 100 حضرت امام(ره) و شروع فعالیت این بنیاد، آغاز کرد که به زعم وي در طول تاریخ فعالیت اين بنياد موفقیت های خوبی در زمینه بازسازی، بهسازی و ساماندهی مسكن های روستایی و طرح های هادی حاصل شده است.

به گفته رئيس جمهور، تاسيس بنیاد مسكن از سوي امام در آوان انقلاب، نشانگر نیاز جامعه به مسكن و اهمیت آن در زندگی مردم بود. افتتاح حساب 100 قبل از تشكیل جهاد سازندگی و بسیاری از نهادهای انقلابی دیگر نيز نشان از اراده ایشان بر این بوده كه در زمانی كوتاه افراد به شدت نیازمند را برای تامین مسكن یاری كنیم.

او سپس از برنامه هاي دولت یازدهم در زمینه مسكن خبر داد. از جمله «صندوق پس انداز جوانان» تا با پس انداز آنان در كنار كمك هایی كه بانك مسكن از طریق تسهیلات در اختیارشان قرار می دهد بتوانند صاحب مسكن شوند.

اهم سخنان روحاني را به نقل از خبرگزاري ها بخوانيد:

** مسكن جزو نیازهای اولیه مردم است و حضرت امام(ره) بر آن تاكید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری به این مساله تاكید دارد منتها در سال‌های اخیر كلیت مسكن با فراز و فرودی مواجه شد و 30 تا 35 درصد سرمایه گذاری مسكن كه می‌بایست همیشه در بخش مسكن صرف شود، در اواخر دهه 80 به دو برابر رسید و بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری در مسكن صورت گرفت كه بخش بزرگی به خانه‌های مجلل و مراكز تجاری اختصاص یافت.

**در این زمان می‌بینیم که در سال 91 و اوایل 92 با مسکن فراوان و شروع رکود ، خانه‌های خالی ، مراکز تجاری و برج‌های نیمه تمام مواجه می‌شویم.

** از زمانی که کاهش تورم در دولت يازدهم شروع شد به دلیل این که با مسکن اضافی روبرو بودیم می‌بینیم که در دو سه سال اخیر تقریبا قیمت مسکن رشد نداشته و اخیرا تغییراتی در آمار به وجود آمده است .

**در دولت گذشته برای جبران این شکاف از مسیر خطرناکی از پول بانک مرکزی برای ساخت مسکن استفاده شد.در حالی که دست زدن به پول بانک مرکزی برای پروژه‌های بزرگ ریسک بزرگی است. از پول بانک مرکزی تنها در شرایط اضطرار و آن هم به صورت محدود می‌توان استفاده کرد، اما وقتی پول بانک مرکزی وارد مسکن شد یکی از عوامل بزرگ تورم شد.از طرفی ارزش پول مردم هم یک دفعه کاهش یافت؛ چرا که برداشت از بانک مرکزی برداشت از جیب مردم و عامل تورم می‌شود.

** بانک مسکن هم در دولت معضلی پیش پای دولت بود؛ چرا که به هر حال دولت قبلی قولی به مردم داده بود و دولت جدید را موظف می‌کرد که آن قول‌ها را عملی کند.

** مگر مسكن مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسكن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز هیچ‌یك از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسكن باید راه صحیح را انتخاب كنیم.

**در زمینه مسكن در كشور، بخش خصوصی توانمندی كه باری را به دوش بگیرد، زیاد نداریم و این مهم در بسیاری از كشورها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ضمن این كه نیازمند تحقیقات مفصل در زمینه حفظ انرژی و كاهش انرژی و بهره‌برداری از فضا در موضوع مسكن هستیم.

** با مشكلاتی به نام مهاجرت های بی رویه در شهرهای بزرگ مواجه هستیم كه تصرفات غیرقانونی را ایجاد می كند و مسائل فرهنگی كه ریشه آن به مسئله اشتعال باز می گردد در آن موثر است.

** در بسیاری از كشورها، بخش خصوصی خانه هایی را معامله می كند و در كنار فضای سبز و تفریحی، ورزشی و خدماتی، بخشی را به مسئله مسكن اختصاص می دهد و تجمیع می نماید و ما نیز باید مدلی برای مسئله مسكن پیدا كنیم. اگر فكر كنیم با پول دولتی مشكلات جامعه حل می شود درست نیست. در اقتصاد مقاومتی نیازمند سرمایه هستیم و باید از بخش خصوصی و جذب سرمایه داخلی و خارجی در زمینه های مختلف از جمله مسكن بهره مند شویم.

** ما در بافت فرسوده حركت خوبی نداریم و اگر بنیاد مسكن طرح هایی داشته باشد مشروط به جذب سرمایه توسط بخش خصوصی، دولت از آن حمایت خواهد كرد ولی باید هدف این باشد كه مشكلات مردم به بهترین شیوه از لحاظ مسكن حل شود.

** روستاها می توانند مراكزی به عنوان گردشگری به حساب آیند. اجرای طرح های مسكن از جمله طرح های هادی توسط بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در این زمینه موثر است اگرچه 30 درصد جمعیت كشور در روستاها زندگی می كنند ولی حل فضا و بهسازی و نوسازی مسكن روستایی از موضوعات مهمی است كه دولت امسال نیز بیش از گذشته به بنیاد كمك خواهد كرد.

**در زمینه مسكن یكی از مسئولیت های مهم دولت در كنار حل مشكلات مسكن، خروج مسكن از ركود است و آخرین خبرها در روزهای اولیه سال جاری حركت در زمینه خروج مسكن از ركود است كه آغاز شده اگرچه كافی نیست و مسیر زیادی در پیش داریم ولی دولت اقدامات خود را انجام خواهد داد.

**مسكن مهر را با هر مشكلی تكمیل خواهیم كرد و با كمك بیشتر به بنیاد مسكن برای طرح تغییر در بافت فرسوده اگر طرحی داشته باشید كه توسط بخش خصوصی قابل اجرا باشد، دولت از آن حمایت خواهد كرد. تلاش دولت این است كه طرح های نیمه تمام را به مردم و بخش خصوصی واگذار كند حتی اگر حاضر باشیم پول نگیریم چرا كه اجرای آن می تواند تحول خوبی در ساخت و ساز و بخش مسكن به وجود آورد.

2727

منبع: khabaronline
"