به گزارش خبرآنلاین، مهرداد لاهوتی، سيدمحمدحسين میرمحمدی، علیرضا سلیمی، حسن کامران، عوض حیدرپور و سیدمهدی موسوینژاد از دیگر مخالفان لایحه بودجه بودند که پشت تریبون مجلس قرار گرفته و از دلایل خود برای مخالفت با کلیات لایحه ای سخن گفتند که بنا به گفته عوض حیدرپور در کمیسیون تلفیق دستخوش تغییرات زیادی شده است.
عدم همخوانی هزینهها و درآمدها، عدم توجه به اقتصادمقاومتی، بالا بودن بودجه عمرانی، عدم توجه بودجه به وصول مالیات، بیتوجهی به صندوق توسعه ملی و .. ...از دیگر محورهایی بود که مورد نقد این نمایندگان قرار گرفت.
قیمت غيرواقعي نفت در بودجه
علیرضا سلیمی نماینده محلات از نمایندگان مخالف با لایحه بودجه 95 با بیان اینکه ما منکر نقاط قوت این لایحه نیستیم اما انتقاداتی نیز به آن وارد است، گفت: ما از زحمات وزیر نفت تشکر میکنیم اما قیمت نفت 40 دلاری در لایحه بودجه آرمانگرایانه است و محقق نخواهد شد. ما امسال نفت را نزدیک به 30 دلار فروختیم و معلوم نیست بتوانیم سال آینده نفت را با 40 دلار بفروشیم. این نرخ نفتی که در بودجه درنظر گرفته شده آرمانگرایانه است و ممکن است دولت با کسری بودجه مواجه شود و به سوی فروش دارایی ها یا انتشار اسکناس برود که منشاه تورم خواهد شد.
اهم اظهارات این نماینده را در ادامه بخوانید؛
*بودجه عمرانی امسال 20 هزار میلیارد عملکرد داشته است اما در لایحه سال 95 این بودجه 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده یعنی 3 برابر شده است. معلوم است که این میزان قابل تحقق و دست یافتنی نیست.
*متاسفانه در لایحه 95 با افزایش هزینه ها روبرو هستیم، در لایحه دولت بخش هزینه ای 197 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در کمیسیون تلفیق به 207 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که منطبق بر اقتصادمقاومتی نیست. آنهم در شرایطی که دائما بر چابک سازی دولت و کوچک سازی دولت تاکید می شود این رویکرد مغایر با این امر است.
*در بحث هدفمند کردن یارانهها کار خوبی در کمیسیون تلفیق انجام شده است اما ما نیازی به این مصوبه نداشتیم چرا که دست دولت برای حذف سه دهک باز بود و از اختیارات دولت بود. ما برای حذف 3 دهک بانک اطلاعاتی نداریم و مجبوریم رندومی عمل کنیم که برخی ذی حقان حذف و برخی که باید حذف می شدند باقی میمانند.
* قرار بود درصد بودجه پژوهشی افزایش یابد و به 4 درصد برسد اما عملکرد سال جاری کمتر از نیم درصد بوده است. در حوزه فرهنگ در کل بخشها نزدیک به 18 درصد افزایش داشتیم اما حوزه فرهنگ نسبت به بقیه بخش ها 4 درصد افزایش کمتری داشته است. در حوزه فرهنگ برخی نهادهای مردمی و انقلابی رشد صفر درصد داشتند و 12 ردیف در بخش فرهنگ حذف شده است. این عادلانه نیست. مطالبات حق التدریسان و بازنشستهها بر روی زمین مانده است.
*در بخش بهداشت با کسری زیادی روبرو هستیم این بودجه باعث می شود که فقط در بخش بیمه نزدیک 15 هزار میلیارد تومان کسری مواجه بشویم که چارهاندیشی در این راستا نشده است. در حوزه تورم کارهای خوبی توسط دولت صورت گرفته است که جای تشکر دارد اما با همین کاهش باز هم تورم موجود ما بیش از چهار برابر نرخ متوسط جهانی و دو برابر نرخ خاورمیانه است.
*در سال 94 نرخ رشد اقتصادی منفی بوده است با این بودجه که به مجلس آمده منحنی تورم رو به افزایش می رود و رکود روز به روز بیشتر می شود . منابع کشور محدود است اگر هزینهها را بالا ببریم یعنی دولت بیش از گذشته قرض کند این قرض کردن یعنی رشد اقتصادی کمتری را در سال جاری شاهد باشیم. امسال هم رشد اقتصادی مناسب نبود و این خطر هست که شیب رشد اقتصادی در سال جاری نزولی تر شود.
* امسال به دلیل اینکه درآمدهای مالیاتی و نفتی تحقق نیافت با فروش سهم و داراییهای منقول مواجه بودیم، این دارایی ها در حال تمام شدن است، سوال این است که برای نسل آینده چه خواهیم کرد؟
*حقوق و مزایای افزایش حقوقبگیران 12 درصد افزایش یافته درحالیکه تورم بیش از 12 درصد است این یعنی فشار بر این طبقه و افزایش شکاف طبقاتی.
دریافت مالیات راهکار برون رفت از اتکا به درآمدهای نفتی
مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف لایحه بودجه 95 مجلس به موضوع درآمدهای مالیاتی در بودجه اشاره کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی در بودجه 94، 88 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در بودجه 95 به 101 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حال طبق بررسیهای مرکز پژوهشها متوسط طرحها و درآمدهای مالیاتی از سال 83 تا 93 حدود 91 هزار میلیارد تومان بوده است که این نشان میدهد در این میزان درآمد مالیاتی در سال جاری محقق نخواهد شد و دولت با کسری مواجه میشود.
وی با بیان اینکه بخشی از درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است، تصریح کرد: که این رقم در سال گذشته 29 هزار و 800 میلیون تومان بوده که تنها 13 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. این یعنی 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده محقق نشده است که بخواهیم آن را در سال جاری افزایش دهیم. آن هم در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری 11.5 درصد پیش بینی شده است ولی قرار است مالیات بر ارزش افزوده 50 درصد افزایش داشته باشد.
اهم اظهارات نماینده لنگرود را در ادامه بخوانید؛
* دریافت مالیات راهکار برونرفت از اتکا به درآمدهای نفتی است، دریافت مالیات منوط به داشتن پایگاههای اطلاعاتی شفاف و درست است که در غیر این صورت تنها فشار مضاعفی برا بر مردم وارد خواهد کرد.
* هزینههای جاری دولت در سال گذشته 174 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده بود که پیشبینی شده این میزان در بودجه 95 به 197 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. آن هم در شرایطی که عملکرد 9 ماهه دولت حاکی از هزینه 132 هزار میلیاردی یعنی بالای 80 درصد افزایش است. در این شرایط نرخ تورم 11.5 درصد در کنار نرخ افزایش هزینههای جاری 12.8 درصد تنها نشان دهنده انبساطی بودن بودجه 95 خواهد بود.
* در بودجه قیمت هر بشکه نفت حدود 40 دلار و به دنبال آن درآمد 68 هزار و 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. حال اینکه متوسط فروش نفت به ازای هر بشکه در سال گذشته 30 دلار بوده و هم اکنون 3 میلیون بشکه بیشتر از ظرفیت اوپک نفت صادر میشود.
* ما از دولت برای تلاشش در جهت برگرداندن مشتریهای از دست رفته نفتیاش به دلیل تحریمها قدردان هستیم اما طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در خوشبینانهترین حالت تنها درآمد 61 هزار میلیارد تومانی نفتی محقق میشود که این یعنی دولت با این موضوع دچار کسری میشود.
* 43 درصد از تملک داراییهای سرمایهای در ردیفهای متفرقه پیشبینی شده است که این به معنای مخدوش شدن نظارت مجلس و باز گذاشتن دست دولت است.
* با وجود اینکه رشد اقتصادی کشور 3 درصد ذکر شده است اما پیشبینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی به سمت کاهش سوق پیدا کند و سال آینده رشد اقتصادی منفی باشد که این موضوع باید در بودجه دیده شود.
* دولت حدود 11.5 هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکتهای دولتی پیش بینی کرده است اما این میزان برای واگذاری نیست بلکه برای واگذاریهای صورت گرفته در سالهای گذشته است که دولت میخواهد اقساط آن را وصول کند. با توجه به اینکه ما این دولت را عاقل میدانیم انتظار داریم موضوع خصوصیسازی را پررنگتر کند و تعداد بیشتری از سهام شرکتهای دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید.
بودجه 95 عملیاتی نیست
سیدمحمدحسین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جایگاه مخالف لایحه بودجه 95 از نمایندگان خواست که به دلیل عدم توجه کافی بودجه 95 به موضوع اقتصاد مقاومتی به بخش تولید با کلیات بودجه موافقت نکنند.
وی گفت: بودجهای که امسال از سوی دولت ارائه شده است بودجهای است که عملیاتی نیست و شاخصها و موارد سال قبل مجددا تکرار شده است.ما هر سال در بودجه پیش بینیهای درستی را انجام میدهیم اما این پیش بینیها باید بتواند عملیاتی شود نه این که شاهد بودجهی غیر تکاملی و تکراری باشیم که اعداد و ارقام سال گذشته در آن مجددا تکرار شده باشد.
اهم اظهارات این نماینده مجلس را در ادامه بخوانید؛
* آیا در بودجه راهکاری برای کم کردن هزینههای دولت دیده شده است، در بودجه تنها پیش بینی درآمدهای نفتی و مالیاتی دیده شده است حال این که طبق گزارش مرکز پژوهشها عملکرد مالی استانها منفی بوده است. وقتی رکود اقتصادی وجود دارد و به تولید توجه نمیشود چطور قرار است درآمدهای مالیاتی محقق شود.
* هر سال در لایحه بودجه حذف دهکهای پردرآمد از دریافت یارانههای نقدی دیده میشود اما دولت به دلایل مختلف این کار را انجام نمیدهد موضوعی که امسال باز هم کمیسیون تلفیق آن را در بودجه لحاظ کرده است.
بیمه مداحان در بودجه دیده شده اما بیمه قالیبافان را حذف کردند!
حسن کامران نماینده اصفهان هم به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 95 تاکید داشت که باید در این لایحه توجه ویژه به ایثارگران، هنرمندان و خبرنگاران صورت گیرد.
وی با انتقاد از عدم بررسی ردیفها و جداول بودجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما باید به دقت جداول و ردیفها را مورد بررسی قرار دهیم، اما متاسفانه حتی جدول 17 را که مربوط به اعتبارات فرهنگی است از ما بهتران میبینند.
اهم اظهارات نماینده اصفهان را بخوانید؛
*در این جداول بیمه مداحان را پیش بینی می کنند و از سوی دیگر بیمه قالیبافان را قطع میکنند. ما همچنین باید به هنرمندان، خبرنگاران و سختی کار آنها در این جداول توجه کنیم. به کدام هیات فقیر توجه شده است؟
*مسئولان اگر میخواهند اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند اول در زندگی خود شروع کنند مگر می شود مسئولی ساده زندگی نکند ولی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.
* در بخش مناطق آزاد قرار بود در بودجهی آنها نظارت شود. الان کدام صادرات را میتوان نام برد که خروجی مناطق آزاد باشد؟ اگر ما در مناطق آزاد درست عمل میکردیم صادرات غیر نفتیمان افزایش مییافت اما چه اتفاقی در این زمینه افتاده است؟
* رهبری فرمودند بودجه بنیه دفاعی باید حداقل 5 درصد بودجه عمومی کشور باشد. دولت و مجلس هم موظفند سیاستهای ابلاغی را اجرایی کنند. در همین سیاستها رهبری سهم صندوق توسعه را 30 درصد عنوان کردند و گفتند باید حداقل 2 واحد به آن اضافه شود؛ پس چرا سهم صندوق را به 20 درصد کاهش دادهایم؟
*در بحث سفرهای خارجی لیست آورده بودند گفتند که طرف خارجی هزینه را میپردازد، بعد آمدند گفتند خارجیها دبه کردند و نمیدهند، الان که دروازه باز شده و هیمیروید اول بگویید منبع هزینههای این سفرها کجاست.
تغییرات کمیسیون تلفیق دست دولت را برای اجرای بودجه می بندد
عوض حیدرپور از دیگر مخالفان لایحه بودجه 95 بود و معتقد بود تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه داده است دست دولت را برای اجرایی کردن آن خواهد بست.
وی گفت: لایحه بودجه با دو دسته اشکالات روبرو است، یک دسته اشکالات ساختاری و دیگری اشکالاتی که به رفتارهای کمیسیون تلفیق باز می گردد.
اهم اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در ادامه بخوانید؛
*اینکه آقای مصری عنوان کردند که مخالفت معنایی ندارد حرف درستی نیست، اگر دولت لایحهای بیاورد و کمیسیون اصل این لایحه را دستگاری کند و تغییراتی در آن به عمل آورد که دولت نتواند آن را اجرا کند لازم است که موافق و مخالف صحبت کنند و پیشنهادات لازم را ارائه دهند.
* در بحث بودجه دفاعی پیشنهاداتی که کمیسیون امنیت ارائه داده بود به طور کامل عملیاتی نشده است. به دلیل شرایط خاص منطقه و وضعیتی که داریم تاکید داریم که به بنیه دفاعی و پیشنهادات کمیسیون امنیت توجه شود.
*نکته مهم بالا رفتن هزینههای دولت و عدم تامین منبع موثق برای این میزان افزایش هزینهها است. در نتیجه این موضوع با کمبود بودجه مشهودی روبرو خواهیم شد که دولت را برای رفع هزینههایش به سمت چاپ پول می کشاند. این موضوع هم باعث بالا رفتن نقدینگی و افزایش تورم لجام گسیخته و فشار بر مردم میشود. اگر این هزین ها کم شود به نفع ملت و در راستای کاهش فشارها به مردم است.
*در جزئیات جداول هزینهها و درآمدها تغییرات وسیعی در کمیسیون تلفیق صورت گرفته که دست دولت را برای اداره خوب کشور خواهد بست.
* طبق لایحه بودجه 95 و گزارش کمیسیون تلفیق درآمد 29 هزار و 400 میلیارد تومانی از محل مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است که این میزان باعث فشار بر مردم، اصناف و کسانی میشود که ما میخواهیم با رضایت آنها کشور را اداره کنیم.
* در لایحه بودجه پیش بینی شده که وزارت و شرکت نفت برای توسعه حوزههای مشترک نفتی اوراق بفروشد و از بخش خصوصی درآمد کسب کند تا از این حوزهها بهره براری کند. این منبع مطمئن برای نجات منابع مشترک در خلیج فارس و حوزه مشترک بین ما و عراق نیست و باید راهکار اساسی و محکمتری در نظرگرفته شود.
*به وزارت نفت اجازه داده شده تا 5 درصد به قیمت هر لیتر از فرآوردهای نفتی اضافه کند تا بتواند سامانههای رساندن مواد و فرآوردهای نفتی به مردم را اصلاح و تامین کند. این در شرایطی است که ما نتوانستیم قانون هدفمندی را به درستی عملیاتی کنیم و باز هم این موضوع در گزارش کمیسیون تلفیق مغفول مانده است. و باعث نارضایتی بخشی از مردم شده که یارانههای آنها قطع شده است.
رابطه سرد و بیگانه دولت با صندوق توسعه
مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس آخرین مخالف لایحه بودجه بود. وی با بیان اینکه بودجه 95 باید محل اجرای اقتصاد مقاومتی باشد گفت: قطعا یکی از مولفههای عملیاتی کردن فرمایشات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، همین لایحه بودجه است. اگر بخواهیم این شعار را عینیت ببخشیم باید به تبیین و تدوین درست لایحه بودجه 95 بپردازیم و لذا توجه کنیم که محور بودجه 95 مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد.
اهم اظهارات نماینده دیر و کنگان را در ادامه بخوانید؛
*من سوالی از دولت و مجلس دارم آن هم اینکه چرا به دنبال کاهش سهم صندوق توسعه ملی هستند؟ این صندوق یکی از مولفه های مهم تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است و میتواند تولید را در کشور رونق ببخشد، پس چرا دولت اصرار بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی دارد و میخواهد 30 درصد را به 20 درصد برساند؟ این رابطه سرد و بیگانه دولت با صدوق توسعه ملی آیا نشان از عدم توجه دولت به اقتصاد مقاومتی نیست؟
*مگر در صندوق توسعه چه اتفاقی می افتد به جز اینکه یکی از بازوهای رونق تولید داخلی است، صندوق توسعه ملی در جهت رونق تولید داخلی عمل میکند لذا باید نگاه مان به این صندوق اینگونه باشد، این صندوق می تواند رقابت را در بخش تولید اینجاد کند.
*در سال 95 عدم همخواهی بین هزینه ها ودرآمدها مشهود است. وقتی این همخوانی نباشد اتفاقاتی بوجود می آورد. در سال گذشته برداشتهای متعدد از صندوق توسعه و ذخایر بانک مرکزی را شاهد بودیم که باعث افزایش پایه پولی کشور و تورم در کشور شد. این موضوع به این خاطر بود که بودجه واقعی بسته نشده بود. باید درآمدها و هزینه ها را واقعی بینییم نه اینکه درآمدها کاذب و هزینه ها واقعی باشد که دولت با کسری بودجه مواجه شده و به ناخونک زدن از ذخایر کشور روی آورد.
*در بحث مالیات سوال این است که دولت چرا مالیات را وصول نمیکند؟ خیلی از مشکلات این است که مالیات واقعی دیده نمیشود از سوی دیگر مالیات وصول نمی شود. چرا؟ اگر مالیات تحقق پیدا نکند که باید به سراغ نفت برویم.
*وابستگی بودجه به نفت در بودجه سال 95 افزایش چشمگیری داشته است، این اتفاق برخلاف اقتصاد مقاومتی است. به عنوان مثال سال گذشته یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت به فروش رسیده است و برای سال جاری 2 میلیون و 250 هزار بشکه پیش بینی شده که باید به مسائل آن هم توجه داشت.
* وقتی برای تقویت بنیه دفاعی 5000 میلیارد تومان منابع درآمدی پیش بینی شده این رقم باید واقعی در بودجه دیده شود.
27216