ایسنا نوشت: امام جمعه مشهد گفت: اگر بناست مشکل تهاجم دشمن را در عرصه معیشت مردم، مذاکره و دست دادن به دشمن حل کند پس دیگر چه نیازی به اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله سیداحمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نکته قابل توجه در در شناخت وظایف اجتماعی و سیاسی راهبردی است که مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال به عنوان شعار سال به ما ارائه می کنند، راهبردی که مسوولین نظام و مردم باید تمام جریان زندگی سیاسی اجتماعی خود را بر مبنای آن تنظیم کنند.

وی ادامه داد: بیش از ده مورد از راهبردهایی که مقام معظم رهبری از سال 69 تا به الان تحت عنوان شعار سال ارائه کردند مربوط به اقتصاد است که این موضوع دلالت بر این مساله می کند که دغدغه رهبری معیشت و گذران مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معیشت مردم هم دغدغه رهبری است و هم باید مدیران و مسوولین به آن توجه کنند، گفت: با وجود تمام دغدغه های فرهنگی و سیاسی که مقام معظم رهبری دارند ایشان امسال را به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از سال 89 به‌وسیله مقام معظم رهبری وارد ادبیات نظام شد و این اصطلاح در بین تمام اصطلاحاتی که برای ماهیت‌های مختلف و متنوع اقتصادی در مکتب‌های اقتصادی و در مباحث فناوران و دانشمندان و متخصصین اقتصاد مطرح می‌شود در واقع این یک اصطلاح جدید و یک ابتکار خاص فنی و تخصصی است.

علم الهدی با بیان اینکه در مقابل اقتصاد وابسته، مستقل و ریاضتی مسئله اقتصاد مقاومتی الگوی خاصی است که در مکاتب اقتصادی برای اولین بار فکر بارز و برجسته رهبر حکیم این امت آن را مطرح کرده است، افزود: پسوند مقاومتی، این خصوصیت را به اقتصاد مقاومتی می‌دهد که مثل اقتصاد ریاضتی، اقتصاد وابسته و اقتصاد مستقل بحث، بحث اقتصادی صرف نیست، پسوند مقاومتی باعث می‌شود که غیر از مسائل اقتصادی، این نوع الگو دارای ابعاد سیاسی و ابعاد فرهنگی هم باشد و در حوزه سیاست و فرهنگ هم این الگو با زیربنای اقتصادی است ولی درعین‌حال نقش مؤثری را هم در توسعه فرهنگ استقلالی دینی و هم در حوزه سیاست عزتمدارانه انقلابی باید ایفا کند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در پسوند مقاومتی، دو نگاه به اقتصاد مقاومتی وجود دارد، افزود: یک نگاه این است که ‌الگوی اقتصاد مقاومتی تنها کاربردش در برابر تهاجم دشمن به عرصه اقتصاد است و تنها آنجا کاربرد دارد، آن روزی که دشمن معیشت مردم با تحریم، توطئه هدف قرار بدهد و موقعیت معیشتی مردم در مخاطره قرار گیرد الگوی اقتصاد مقاومتی در برابر دشمن بتواند مقاومتی در مردم ایجاد کند که در برابر این تهاجم اقتصادی و معیشتی ‌مردم بتوانند این تهاجم را دفع کنند.
29213

 

منبع: isna