جشنوارهی موسیقی نواحی ایران که در دولت محمود احمدینژاد تعطیلشده بود، امسال دوباره احیاء شد و به زادگاهش (کرمان) بازگشت، اما این برگزاری در حد و اندازهای نبود که از آن انتظار میرفت.
محمود احمدینژاد و مدیران فرهنگیاش که شعار ملیگرایی و بومیگرایی میداد و بر داشتههای فرهنگی ایران تأکید میکرد، گاه در عمل برخلاف این شعارها حرکت میکردند و دست به اقداماتی میزدند که از اساس با این شعارها در تضاد بود. نمونهاش همین تعطیلی جشنوارهی موسیقی نواحی ایران بود که ۶ دوره در شهر کرمان برگزارشده بود و بهتدریج به گردهمایی بزرگ خنیاگران و راویان اصیل موسیقی نواحی ایران تبدیلشده بود.
سال گذشته با اعلام احیای دوبارهی این جشنواره از سوی مسئولان وزارت ارشاد، خاطرات گذشته زنده شد و همه امید داشتند که جشنواره موسیقی نواحی بهروزهای اوج خود بازگردد؛ اما تغییر تاریخ جشنواره پس از سکوت مسئولان و اعلام برنامهها تنها چند روز مانده به برگزاری این رویداد، گویای جشنوارهای شتابزده بود. از سوی دیگر برگزاری نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی پس از وقفهای سهساله تنها در سه شبانهروز زمانی اندکی در اختیار هشتاد گروه راهیافته به جشنواره گذاشت.
تصمیم علی مرادخانی بهعنوان معاونت هنری وزارت ارشاد مبنی بر پوشش اخبار از طریق رسانههای مستقر در شهر کرمان و حذف خبرنگاران تخصصی موسیقی از پوشش این رویداد، اعلام نشدن اسامی مهمانان و منتشر نشدن گزارش از اجراهای غیررقابتی، درنهایت جشنواره موسیقی نواحی را به محاق برد. با توجه به این موضوعات به نظر میرسد، مسئولان تنها قصد احیای جشنواره را داشتهاند و با توجه به کمبود بودجه ناچار به حذف برخی بخشها شدهاند. حالآنکه با جذب اسپانسر و البته تبلیغات بیشتر امکان معرفی هر چه بیشتر نوازندگان این جشنواره به جامعه فراهم میشد.
نمونهی این اتفاق در بخش تجلیل از پیشکسوتان جشنواره هم رخداد. سی پیشکسوت موسیقی نواحی ایران که قرار بود از طریق نهمین جشنواره موسیقی نواحی به جامعه معرفی شوند، بیهیچ توضیح اضافهای مورد تجلیل قرارگرفته و به شهرهای خود بازگشتند. حال یکهفتهای گذشته و جستجوهای اینترنتی هم بیفایده است؛ چراکه هیچ گزارشی از اجرای این هنرمندان در کرمان منتشرنشده و با هر بار جستجو خبر اختتامیه مقابل چشمهایمان گشوده میشود. خبری که به نام بردن اسامی پیشکسوتان محدودشده و نشان میدهد مسئولان اجرایی جشنواره دلیلی برای توضیح بیشتر ندیدهاند.
مطلبی درباره میهمانان خارجی و ایرانی نهمین جشنواره هم وجود ندارد. انگارنهانگار که یکی از بخشهای مهم دورههای ابتدایی جشنوارهی موسیقی نواحی اجراهای پیشکسوتان بود که در قالب شبهای استادان در هتل گواشیر کرمان اجرا میشد.
کسانی که آن سالها در جشنوارهی موسیقی نواحی ایران حضور داشتند، اجراهای شیرمحمد اسپندار نوازنده دونلی (ساز بادی خاص سیستان و بلوچستان)، خلیفه میرزا آغه غوثی (دفنواز)، غلام مارگیری قادر عبدالله زاده معروف به «قالِ مَه رَه»(نوازندهی شمشال کردستان)، حاج قربان سلیمانی (خواننده و دوتار نواز قوچانی) و نور محمد درپور (خنیاگر و نوازندهی دوتار) و ... را در این شبها هنوز هم از یاد نبردهاند.
احیای این جشنواره بهخودیخود اقدام ارزشمند و قابلتوجهی است، اما ایکاش در دورههای آینده شاهد چنین اتفاقاتی در جشنواره نباشیم و دوباره روزهای اوج این جشنواره و موسیقی نواحی ایران را شاهد باشیم.
5757