انتخابات هیات رییسه موقت مجلس، اگرچه صحنه وزن کشی دو گروه سیاسی بود اما نشان از واگرایی‎های درون جناحی نیز داشت.

به گزارش خبرآنلاین، نتیجه انتخابات هيات رئيسه موقت، 9 بر 3 به نفع فراکسیون ولایت مجلس تمام شد. 

اما نکته جالب در آراء ریخته شده به سبد اصلاح طلبان در این است که علیرغم اینکه عارف در رقابت با لاریجانی 103 رای کسب کرد، اما مسعود پزشکیان در کرسی نایب رییسی مجلس 154 رای بدست آورد.

اگرچه ممکن است برخي تصور کنند که از ميان اصولگرايان مجلس هم کساني به پزشکيان راي داده اند؛ اما اصولگرايان هم دو نامزد اختصاصي داشتند (دهقان و حاجي بابايي) و هم علي مطهري با وجهه اصولگرايي بيشتر به آنها نزديک بود تا پزشکيان. با اين استدلال آیا مي‎توان راي پزشکيان را راي خالص اصلاح طلبان مجلس دهم دانست؟ اگر چنین است چرا تنها 103 نفر از اين جناح و به نوعي اعضاي فراکسيون اميد به رياست عارف راي دادند؟آیا اختلاف اين  دو راي گویای این است که 50 تن از اعضاي اين فراکسيون، بر خلاف راي تشکيلاتي شب گذشته خود، به رياست علي لاريجاني راي دادند؟

مصطفی کواکبیان گفته است 50 نفر از لیست امید رای خود را به جای عارف به سبد لاریجانی ریختند، با ما عکس يادگاري گرفتند اما سبدشان را جاي ديگري گذاشتند!

چند وجهي بودن ليست انتخاباتي «اميد» پيش از اين نيز، چنين احتمالي را آفريده بود. ترکيبي از اصلاح طلبان، اصولگرايان مستقل و چهره هاي معتدل در اين فهرست حضور داشتند که دور از ذهن نبود در بزنگاهي چون انتخابات هيات رئيسه مجلس، راهشان را از هم سوا کنند.

در انتخابات شوراي شهر تهران نيز شاهد چنين رويکردي از سوي الهه راستگو بوديم که به جاي محسن هاشمي به محمدباقر قاليباف به عنوان شهردار راي داد. نتيجه اين رويکرد غيرتشکيلاتي او، چنين شد که راي به اخراجش از حزب اسلامي کار دادند. حال بايد ديد که فراکسيون اميد، 50 نفري که به رياست عارف راي ندادند را اخراج خواهد کرد يا نه؟

27216

منبع: khabaronline
"