تسنیم نوشت: رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه فاتحه شوراها با تصویب قانون برنامه ششم توسعه خوانده می‌شود، گفت: ماده ۴ بندهای الف، ب و ج این قانون باید حذف شود.

مهدی چمران عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره با تاکید بر دغدغه‌های کنونی شورائیان اظهار داشت: در حال حاضر مسئله حادی که اعضای شورا بر آن تاکید دارند برنامه ششم توسعه، قانون مدیریت شهری و موضوع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها‌ست.

وی با اشاره به اینکه بند چهار قانون برنامه ششم توسعه که برگرفته از بند یک این قانون است نباید اجرایی شود، تصریح کرد: در صورتی که این بند قانونی اجرایی شود فاتحه شوراها و شهرداری‌ها را باید خواند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها و شهرداری‌ها در حال حاضر با مشکل مالی مواجه هستند، ابراز کرد: با تصویب این قانون آب باریکه‌ای که شوراها و شهرداری‌ها در تامین منابع مالی خود دارند نیز قطع می‌شود.

چمران با اشاره به اینکه در حال حاضر مالیات بر ارزش‌افزوده متعلق به شهرداری‌ها که باید به صورت ماهانه پرداخت شود این اقدام صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: با تصویب قانون مذکور مالیات بر ارزش‌افزوده متعلق به شهرداری‌ها خزانه دولتی واریز و از آنجا به منظور توزیع اعتبار بین شوراهای شهرها و شهرستان‌ها در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این امر توزیع ناعادلانه اعتبارات را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: هدف از تعیین این مصوبه را تمرکززدایی اعلام می‌کنند در حالی که مفهوم دقیق تمرکز‌زدایی به معنای واقعی خود در بین مسئولان جا نیفتاده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه از دیگر دلایل عنوان شده برای تعیین لایحه برنامه ششم توسعه وابسته نکردن وزارت اقتصاد و دارایی به درآمدهای نفتی است که برای اجرایی کردن این امر به درآمدهای شورا و شهرداری‌ها چنگ می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس دوست ندارد امپراطوریش کوچک شود، خاطرنشان کرد: همه بر این امر واقفیم که هر چه دولت‌ها کوچک و کم هزینه‌تر باشند چابک شده و بازدهی مطلوبی خواهند داشت.

۴۷۴۷

منبع: تسنیم
"