به شیخ الوزرا معروف است؛ نه به دلیل سابقه حضور در دولت،بلکه به دلیل تجربه کاری اش. به جرات می توان گفت ارشدترین مدیر اجرایی صنعت نفت است.

مثل فرماندهی است که می خواهد، گردانش اول نظم داشته باشند و بعد دقت و سرعت.کارکنان صنعت نفت که این شیوه مدیریتی را می پسندند،به او ایمان دارند.اما آنها که عادت کرده اند در بی نظمی کار کنند،طبیعی است که انتقاد کنند.البته سیاستمدارانی هم که گاهی تمایل دارند نفتکش یا دکلی هم گم شود وعین خیالشان نباشد،منتقد سرسخت او هستند،چون می دانند با توسعه صنعت نفت و البته قراردادهای جدیدی که او به شدت اجرای آنها را توصیه می کند، جایی برای رانت خواری آنها باقی نمی ماند.

آنقدر که او را به خیانت و بستن قراردادهای ترکمانچای و چه و چه متهم می کنند.اما  25 ساله وزیر بودن،به تنهایی کفایت می کند که نشان دهد،او از معتمدان نظام جمهوری اسلامی است.او برای وجب به وجب صنعت نفت و گاز این کشور رنج کشیده و هر بخش از این صنعت را مثل فرزندانش دوست دارد که اگر چنین نباشد، بیژن نامدار زنگنه 25 سال وزیر نمی شد.

مرد 64 ساله زاده کرمانشاه، ۵ سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال وزیر نیرو در دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی ۸ سال وزیر نیرو و در دولت سید محمد خاتمی ۸ سال وزیر نفت بوده است.

زنگنه تنها در 8 سال دولت محمود احمدی نژاد هیچگونه مسئولیتی نداشت.اما با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92،یکبار دیگر او وزیر نفت شد تا پروژه های به اغما رفته صنعت نفت را احیا کند.پروژه های عظیم پارس جنوبی،توسعه صنعت پتروشیمی و بزرگترین طرح توسعه صنعت گاز ایران به نام او رقم خورده است.

 اگرچه 8 سال آرزوهای او برای جهانی کردن صنعت نفت ایران به دلیل سیاست های غلط از دست رفت اما او همچنان امیدوار است.نزدیکانش می گویند،زنگنه همچون جوان تازه نفس با وسواس پروژه های صنعت نفت وگاز را بازدید می کند و در جریان ریز به ریز مسایل همه پروژه های این صنعت قرار دارد.

می داند که کدام پروژه چه مشکلی دارد.برای سرمایه هایی که در 8 سال دولت قبل از بین رفت،حسرت می خورد و برای احیا دوباره آنها،حتی اگر ذره ای امید باقی مانده باشد،از هیچ کوششی فروگذار نیست. او در حوزه دیپلماسی نفت هم مدیر قدرتمندی است.

مواضع او ثابت کرده که گروه 13 نفره اوپک بدون ایران نمی تواند،تصمیم بگیرند.هرزمان او وزیر نفت بوده،مواضع ایران در اوپک قدرتمند بوده؛آخرین موضع گیری هوشمندانه او درباره طرح فریز نفتی بود.مقتدرانه به اعضای اوپک ثابت کرد که بدون ایران نمی توانند برای تولید نفت تصمیم بگیرند. بی شک نام زنگنه بر پیشانی صنعت نفت برای تلاش های شبانه روزی اش باقی خواهد ماند.

شما کاربران محترم خبرآنلاین می توانید دیدگاه  خود را در بخش نظرات ثبت کنید.

 

3535

منبع: خبرآنلاین