از مهمترین و اساسیترین چالشها در مسیر ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اصلاح نگاه و رویکرد به معلم و تعلیم و تربیت است؛ دیدگاهی که بر دولتمردان و برخی افراد جامعه و مسئولان غلبه دارد و خلاف این تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری است که: هدف آموزش و پرورش این است که انسان خام را به انسان مفید تبدیل کند. یعنی انسان را بر اساس فطرت الهی او پرورش دهد. البته این دیدگاه با نگاه جزئینگری که تربیت را فقط تربیت نیروی انسانی تعریف میکند، تفاوت بسیاری دارد.
محمود فرشیدی وزیر اسبق اموزش و پرورش طی یادداشتی، ضمن بیان مطلب فوق افزود:بعضی دیدگاهها دربارهی معلم و آموزش و پرورش، یک نگاه غیر تربیتی و فانتزی است. گروهی تصور میکنند که معلم مراقب بچهها است. برخی دیگر معلم را انتقالدهندهی علم و دانش تلقی میکنند. بنابراین لازم است تمام این دیدگاهها را اصلاح نمود. افزون بر آن، باید چالشهای اقتصادی پیش روی تحول بنیادین آموزش و پرورش را نیز رفع نمود که نیازمند یک حمایت ملی است. البته چنانچه چالش دیدگاه برطرف شود، چالشهای بعدی نیز بالتبع اصلاح خواهد شد.
اوافزود: اغلب عوامل آموزش و پرورش کنونی کشور بهگونهای طراحی شده که یک انسان مطلوب غرب را طراحی و تولید کند. این در حالی است که در نظام آموزش و پرورش اسلامی باید عوامل بهگونهای در کنار هم چیده شوند که برونداد آن انسان مطلوب اسلام باشد. برای این منظور باید به فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی بازگشت، حال آنکه نظام آموزشی کنونی بر اساس فلسفه و تلقی غرب از انسان است. از این رو باید بررسی نمود که اسلام چه تعریفی از انسان دارد و فلسفهی تعلیم و تربیت در اسلام چیست و بر اساس فلسفهی اسلام، باید ضرورتها را با همت صاحبنظران نهادینه نمود.
متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید