تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸

مهدی فاخری

دانش فنی در رابطه با تجارت بین‏المللی در داخل کشور مطلوب نیست و شرکت‏هایی ایرانی که فارغ از دولت و اتاق برنامه ریزی کرده و در بازارهای بین‏المللی حضور پیدا می‏کنند و قوانین تجارت بین‏الملل را می‏دانند شاید در حدود 5 درصد باشند. بنابراین باید سعی کنیم دانش و موقعیت جامعه تجاری خود را افزایش دهیم تا در سطح دیگر کشورها قرار بگیرند. تجارت خارجی ما جهان گرا نیست و ایجاد نگرش، ابزار و افزایش ظرفیت در آن باید تقویت شود.

گفتنی است دولت در برخی موارد باید ایده‏های خود را اصلاح کند یعنی وقتی صحبت از تعامل بخش خصوصی و دولتی می‏کنیم باید یک طرف دولت و یک طرف بخش خصوصی باشد، در حالی که در نشست‏هایی که حضور پیدا می‏کنیم، بخش خصوصی در اقلیت است.

این موضوع را می توان در رابطه با WTO  به کار برد. در مورد بحث (WTO ) نیز برای آنکه یک پیوست هوشمندانه صورت بگیرد باید دولت، بخش خصوصی و جامعه دانشگاهی کشور حضور فعال داشته باشد، اما اگر دولت بدون توجه به ایده‏های بخش خصوصی این اقدام را انجام دهد با چالش‏های بسیار زیادی رو به رو می‏شود. باید یک ارتباط سامان یافته ای با تجار ایجاد کنیم. به طور کلی در روابط بین‏المللی سرعت و کیفیت مساله اصلی است و  بر این اساس در معاونت بین‏المللی اتاق ایران در نظر گرفته شده است این سرعت و کیفیت را افزایش پیدا کند.

گفتنی است اتاق بازرگانی هنوز نیازمند تحولات زیادی است و در کشورهای دیگر اتاق‏های بازرگانی از تکنولوژی‏های مدرن برای ارتباطات خود استفاده می‏کنند و باید در اتاق ایران هم از این تکنولوژی‏های مدرن استفاده کرد.

در برخی مواقع مسایل جانبی مسؤولیت‏های اصلی اتاق را تحت شعاع قرار می‏دهند. این مسایل جانبی ممکن است ماهیت سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی داشته باشند، اما باید سعی کنیم هم زمان با تحول جهان متحول شویم و باید به اتاق به عنوان یک جامعه وصل به جهان نگاه کنیم، نه یک جامعه وصل به تجار صرف و بنابر این باید در ساختار و قانون اتاق تجدید نظر صورت گیرد.

مسأله آخر اینکه در داخل اتاق نیازمند آموزش هستیم، این آموزش‏ها از آموزش‏های تئوریک اولیه تا آموزش‏های تشریفاتی را در بر می‏گیرد. چون برنامه‏های جدید، این نیازها را ایجاد می‏کند. ما در اتاق‏های شهرستان‏ها «مدیریت بین‏الملل» را ایجاد کرده‏ایم و برای تشکل‏ها هم این طرح را در دستور کار داریم و بعد تمام این مدیران، باید آموزش ببینند تا به اهداف بین‏المللی خود دست پیدا کنیم.

 *معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران

منبع: خبرآنلاین