مهدی ایل بیگی فیلمبردار «انزوا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی که در بخش مسابقه ملی سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره فیلمبرداری این اثر گفت: «یک هفته پیش از فیلمبرداری «انزوا»، مرتضی علی عباس میرزایی مرا به دفتر خود فراخوند و روی یک تخته وایتبرد گفت ما میخواهیم مثلا این سکانس را فیلمبرداری کنیم، تو با چه لنزی این صحنه را ضبط میکنی؟ که من هم نظرم را ارایه دادم. به همین ترتیب ما ۱۰ روز در حال تعامل و توافق با یکدیگر بودیم و برای هر پلان دقیقا میدانستیم که قرار است چه چیزهایی را فیلمبرداری کنیم. حتی نوع ضبط اینسرتها را هم میدانستیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم به هیچ عنوان از وسیلهای استفاده نکنیم و تصاویر را به صورت دوربین روی دست ضبط کنیم تا بتوانیم آنچه را که مدنظرمان است به مخاطب نشان دهیم.»
او افزود: «فیلمبرداری این اثر بسیار سخت بود زیرا با لنزهای مختلف و در عین حال به صورت دوربین روی دست کار میکردیم. البته باید بگویم که این فیلم بازیگرمحور است و به همین دلیل فیلمبرداری ما از چهار زاویه با لنزهای مختلف انجام شد. برای مثال تمام صحنهها از لنز ۸۵ به لنز ۱۳۵ و از لنز ۱۳۵ به زاویه دیگری کات میخورد. چنین تصاویری میتواند افرادی را گیج کند اما ما به شکل بسیار خوبی از این امر جلوگیری کردیم ضمن اینکه من بسیار خوشحالم که دستیاران حرفهای در این اثر با من همکاری و به پیشرفت کار کمک کردهاند.»
ایل بیگی با اشاره به همکاری با مرتضی علی عباس میرزایی به عنوان کارگردان بیان کرد: «کار کردن با مرتضی علی عباس میرزایی به دلیل وسواسی که دارد امر سختی است و من بعد از اتمام فیلمبرداری این اثر، یک هفته به طور کامل استراحت کردم.»
این فیلمبردار در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به سختیهای سبک دوربین روی دست عنوان کرد: «من به صورت دوربین روی دست از چهارراه سیروس تا حوالی قبر آقا که دو چهارراه میشود مقابل نادر فلاح به صورت عقب عقب با لنز ۸۵ راه میرفتم. ما دو بار این صحنه را برداشت کردیم چون بار اول پای من قفل کرد و دیگر نتوانستم راه بروم. در پی این موضوع همکاران من میگفتند که میخواهی باز ادامه دهی؟ من گفتم با کمک خدا این کار را انجام میدهم.»
ایل بیگی در پایان گفت: «من در آثار متعددی به عنوان فیلمبردار فعالیت داشتهام اما از این به بعد این دیالوگ من خواهد بود که سینمای من به قبل و بعد از «انزوا» تقسیم میشود.»
57243