به گزارش زومیت،طی سالهای گذشته در بازار خودروی بسیاری از کشورهای دنیا، کلاس خودروهای کراساوور و شاسیبلند به محبوبیت چشمگیری دست یافته است؛ در این بین خودروهای کراساوور جمعوجور به دلیل عملکرد قابل قبول، فضای مناسب و قیمت مناسبی که دارند، به انتخاب بسیاری از افراد بهخصوص جوانان بدل شدهاند. شرکت رنو نیز برای بهرهگیری از این گرایش بهوجودآمده و سوددهی بیشتر، با عرضهی خودروی زیبایی همچون کپچر، سعی دارد به رقابت با کمپانیهای دیگر فعال در این حوزه بپردازد.
شرکت رنو خودروی کراساوور کپچر ۲۰۱۷ را در نسخههای متنوعی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میکند. نسخههای بنزینی این خودرو با پیشرانههایی با حجم ۸۹۸ و ۱۱۹۷ سیسی عرضه میشوند. بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت رنو، این پیشرانهها به ترتیب قادر به تولید توان بیشینهی ۹۰ و ۱۲۰ اسب بخار هستند. توان بیشینهی هردوی این پیشرانهها در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است.
کراساوور رنو کپچر در داخل کشور توسط شرکت ایران خودرو و تنها با پیشرانهی ۱.۲ لیتری و جعبهدندهی خودکار عرضه میشود. پیشرانهی یادشده از چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل شده است و از توربوشارژر نیز بهره میبرد، ضمن آنکه عملکرد سوپاپهای آن توسط سیستم VVT یا سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، تنظیم میشود.
طبق اعلام ایرانخودرو، این پیشرانه قادر است حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر، بهترتیب در دورهای موتور ۴۹۰۰ و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت رنو کپچر ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و مدتزمان مورد نیاز برای رسیدن آن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۹ ثانیه است. ایرانخودرو میزان مصرف سوخت رنو کپچر را در حالت ترکیبی، ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.
طراحی بدنه و کابین رنو کپچر
کپچر از همان پلتفرمی استفاده میکند که پیش از این در خودروهای نیسان جوک و رنو کلیو به کار گرفته شده بود. این خودرو با طول۴۱۲۲ میلیمتری خود، اندکی از هاچبک کلیو با طول۳۹۸۶ میلیمتر طویلتر؛ اما به میزان اندکی از نیسان جوک ۴۱۳۵ میلیمتری کوتاهتر است.
این خودرو زیر نظر لارنس ون دن اکر، مدیر واحد طراحی کمپانی رنو طراحی شده است و بنویت بوشارد، مدیر واحد تولید رنو از آن بهعنوان «کراساوور غیرتهاجمی و کامپکتی» یاد میکند که «بسیار کاربرپسند» است. در نمای خارجی رنو کپچر از دو رنگ استفاده شده است و طراحی آن از بسیاری لحاظ به رنو کلیو، برادر کوچکتر این خودرو شباهت دارد؛ چراغهای جلویی که تا بخش جانبی خودرو کشیده شدهاند، نشان بزرگ رنو که در دماغهی خودرو نصب شده است و انحنای جانبی جذاب، از جملهی شباهتهای بین دو خودروی یادشده هستند.
در نمای عقب خودرو، چراغهای کوچک و عریض رنو کپچر به همراه ستونهای انتهایی پنجرهها که به سمت بالا کشیده شدهاند بر پویایی و جذابیت آن افزودهاند؛ درحالیکه قوس عریض و برجستهی چرخهای آن، حس خودرویی اسپرت را القاء میکنند. رویهمرفته طراحی نمای خارجی رنو کپچر بسیار جذاب و خاص است و نمیتوان ایراد خاصی از این لحاظ به آن وارد کرد. کپچر خودرویی است که با طراحی چشمگیر و زیبا، میتواند نگاهها را به سوی خود معطوف کند. طبق ادعای رنو، این خودرو به گونهای طراحی شده است تا نقش خودرویی چندمنظوره (MPV) را داشته باشد.
رنو برای هماهنگی بهتر نمای داخلی و خارجی کپچر، در داخل کابین نیز از دو رنگ استفاده کرده است. متأسفانه فضای داخلی این خودرو بهاندازهی نمای خارجی آن جذاب نیست و طراحی بسیار سادهای دارد. مواد بهکاررفته در ساخت بخشهای مختلف کابین مانند داشبورد و کنسول از نوع پلاستیک سخت هستند و کیفیت چندان بالایی ندارند.
در حالت کلی، اگرچه کابین رنو کپچر طراحی ساده و مناسبی دارد؛ اما برخی رقبای آن اعم از پژو ۲۰۰۸، طراحی جذابتر و چشمنوازتری دارند. کراساوور پژو به لحاظ کیفیت مواد بهکاررفته در کابین نیز به رقیب فرانسوی خود برتری دارد. البته کابین کپچر مشکلات دیگری نیز دارد؛ طبق نظر برخی کارشناسان، صندلیهای کپچر در ارتفاع نسبتا پایینی قرار گرفتهاند و از این رو سوارشدن به این خودرو، چندان حس یک خودروی کراساوور را به سرنشینان منتقل نمیکند؛ ضمن آنکه برخی دید شیشهی عقب خودرو را مناسب نمیدانند و از این رو استفاده از دوربین عقب را توصیه میکنند.
امکانات رفاهی رنو کپچر
رنو کپچر از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره میبرد که از بین آنها میتوان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکنندهی سرعت، سیستم مصرف بهینهی پیشرانه (ECO-Mode)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HSA، سنسور پارک و دوربین دندهعقب، سیستم ورود و خروج با کارت، استارت هوشمند و سیستم پایش فشار تایرها اشاره کرد.
ایمنی رنو کپچر
شرکت رنو کراساوور زیبای خود را به مجموعهای متنوع از سیستمهای ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهی کودک، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و در نهایت کمربند ایمنی جلو به همراه پیشکشنده اشاره کرد. رنو کپچر از چهار کیسهی هوای ایمنی بهره میبرد؛ دو کیسهی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبهرو بر عهده دارند. کیسههای هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت میکنند.
رنو کپچر در تستهای سال ۲۰۱۳ موسسهی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستارهی ایمنی شد؛ نمرههای کسبشده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:
محافظت از سرنشینان بزرگسال: ۸۸ درصد
محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۹ درصد
محافظت از عابران پیاده: ۶۱ درصد
سیستمهای ایمنی و کمکی راننده: ۸۱ درصد
تجربه رانندگی رنو کپچر
سیستم تعلیق کپچر در سرعتهای پایین عملکرد بسیار خوبی دارد و بهخوبی ارتعاشهای حاصل از ناهمواریهای جاده را جذب میکند. این خودرو عمدتا یکی از راحتترین تجربههای سواری را در کلاس خود ارائه میدهد؛ اما در سرعتهای بالا و حین گذر از پستیها و بلندیها، عملکرد سیستم تعلیق خودرو، کمی با مشکل مواجه میشود.
از آنجایی که کپچر بر مبنای برادر کوچک هاچبک خود، کلیو، توسعه داده شده است؛ هندلینگ آن نیز تا حدودی به خودروی یادشده شباهت دارد؛ این کراساوور توانایی خوبی در گذر از پیچها دارد، چسبندگی مناسب با جاده و پاسخدهی فرمان بسیار قابل اتکا، از دیگر تواناییهای رنو کپچر در بخش هندلینگ و فرمانپذیری است.
چنانچه پیشرانه در حال کار در دورهای موتور بسیار بالا نباشد؛ صدای آن بهخوبی حذف میشود و در داخل کابین شنیده نمیشود. ضمن آنکه نویزهای محیطی و جادهای در داخل کابین در حد آزاردهندهای به گوش نمیرسد. از همین رو سواری آرام و راحتی توسط کپچر برای سرنشینان به ارمغان میآید.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
کپچر را میتوان یکی از کراساوورهای پرطرفدار اروپا دانست که جزو محصولات پرفروش شرکت رنو نیز محسوب میشود. این خودرو در حال حاضر جزوی از محصولات ایرانخودرو بهحساب میآید و شامل گارانتی ۳ سالهی این شرکت نیز میشود ؛ اما با توجه به راهاندازی قریبالوقوع خط تولید پژو ۲۰۰۸ در واحدهای تولید ایرانخودرو، ممکن است رنو نیز نسبت به همکاری با سایپا یا اطلسخودرو جهت مونتاژ آن در ایران اقدام کند.
بهطور کلی مالکان رنو کپچر از عملکرد پیشرانه و جعبهدندهی آن رضایت دارند و عمدهی شکایات آنها به نوردهی نامناسب چراغهای هالوژنی، عملکرد نامناسب سیستم تعلیق عقب و انتقال تکانها به سرنشینان ردیف عقب، کیفیت نامطلوب مواد بهکاررفته در ساخت داشبورد و کیفیت پایین سیستم صوتی خودرو بازمیگردد.
قیمت رنو کپچر
کمپانی رنو خودروی کراساوور کپچر را در بازارهای جهانی تحت نسخههای متنوعی عرضه میکند، قیمت پایهی ضعیفترین نسخهی این خودرو با پیشرانهی ۰.۹ لیتری و جعبهدندهی دستی، معادل ۱۸,۸۰۰ دلار است، ضمن آنکه برای پایینترین نسخهی این خودرو که از پیشرانهی ۱.۲ لیتری و جعبهدندهی اتوماتیک بهره میبرد، برچسب قیمتی ۲۳,۲۰۰ دلاری در نظر گرفته شده است؛ اما این خودرو در کشورمان تنها با پیشرانهی ۱.۲ لیتری و با جعبهدندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک با کلاچ دوگانه به فروش میرسد. قیمت رنو کپچر 2017 معادل ۱۱۰ میلیون تومان است.
۵۴۵۴