در حال حاضر رفوژ میانی 10 بزرگراه به نقطه امن بیتوته این افراد تبدیل شده و پس از ترافیک و آلودگی هوا، سومین معضل جدی ترافیکی تهران محسوب میشود.
رانندگان طبعا در خط سرعت بزرگراه احتمال حضور عابر را نمیدهند و از طرفی کارتنخوابها با ظاهر ژندهپوش و تیرگی غالب بر لباسهای کثیفی که به تن دارند، ممکن است در لحظه اول به ویژه در ساعات اولیه صبحگاه قابل مشاهده نباشند و به چشم نیایند. از سوی دیگر سطح هوشیاری معتادان خیابانی به دلیل مصرف مواد مخدر و محرک اغلب پایین است و در نتیجه آنها به دلیل عدم هوشیاری کامل، قادر به کنترل کامل رفتار خود نیستند. همه این موارد سبب میشود که پراکندگی معتادان خیابانی و کارتنخواب در سطح شهر، نگرانی نسبت به افزایش سوانح ترافیکی ناشی از بیتوته و شبخوابی این افراد در رفوژهای میانی معابر بزرگراهی را تشدید کند. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکنون آمار تصادفات ناشی از این پدیده را در سال جاری اعلام نکرده است، اما اغلب اعضای شورای شهر تهران طی ماههای اخیر بارها پخش و پراکنده شدن بخشی از معتادان بعد از مداخله شهرداری در محلههای ناامن منطقه 12 را گوشزد کردهاند. گزارشهای دورهای اعضای شورایاری مناطق 10، 11، 13، 14، 15، 16 و 17 در صحن شورای شهر نیز حاوی گلایهمندی آنها از افزایش حضور معتادان خیابانی در محلههای این مناطق بعد از اجرای طرح انضباط شهری است. مناطق نامبرده دور تا دور منطقه 12 قرار گرفتهاند و به دلیل مسافت اندک، اولین مقصد کوچ کارتنخوابها و معتادان متجاهری هستند که از ماموران جمعآوری سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گریختهاند.
مشاهدات میدانی نیز نهتنها حضور کارتنخوابها در نقاط امن و دور از دسترس 10 معبر بزرگراهی اصلی را تایید میکند، بلکه حاکی از افزایش تجمع معتادان در فضاهای دیگری همچون زیر پلهای سوارهرو است. به گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، عدهای از کارتنخوابها حتی داخل کانالهای آبرو حاشیه بزرگراهها را برای سپری کردن شب انتخاب میکنند به نحوی که با ابزارهایی درهای فلزی این کانالهای سرپوشیده را برداشته و وارد آن میشوند. با این حال صرفنظر از ابعاد اجتماعی این پدیده که در جای خود قابل بحث و بررسی است، مهمترین جنبه آن کارتنخوابی در رفوژ بزرگراهها است که به دلیل مشکلات ترافیکی که در پی دارد، نیازمند مداخله جدی و فوری مسوولان قبل از تبدیل آن به یک بحران تمامعیار است.
47302