تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲

جدال خودروسازان برای تصاحب تندر90 ادامه دارد.

رسول شقاقی: پس از قبول تلویحی رنوپارس مبنی بر کناره‌گیری از تامین قطعات این خودرو و سخنانی که در مورد وحدت مدیریتی این پروژه بیان شد پیش‌بینی می‌شد رقابتی سنگین بین پارس‌خودرو و ایران‌خودرو بوجود آید. نحوه تامین قطعه، حفظ کیفیت، افزایش تیراژ و نقش سه طرف قرارداد از مهمترین سوالاتی بود که مطرح شد. گرچه پیشنهاد خبرآنلاین ارائه برنامه از سوی دو خودروساز بابت تمام ابهامات و همچنین در نظر گرفتن نفع صنایع خودروسازی بود اما نگاهی به اخبار هفته گذشته نشان می‌دهد مسیر دیگری برای در اختیار گرفتن این پروژه از سوی خودروسازان اتخاذ شده است.

ایران‌خودرو در همین مدت کوتاه پنج خبر از جانب پنج مقام مختلف با عناوین «تولید تندر90 در ایران خودرو 3 برابر شد»، «برای تولید 3 خودرو روی پلت‌فرم ایکس90 با رنو توافق کرده‌ایم» «قرارداد تندر90 باید اصلاح شود» «گارانتی تندر 90 ایران خودرو پنج ساله شد» و«تاکید ایران‌خودرو بر عرضه گسترده قطعات تندر90» روانه رسانه‌ها کرد تا اشتهایش برای در اختیار گرفتن این پروژه را نشان دهد.

در این میان پارس‌خودرو گرچه سکوت کرده اما نباید از یاد برد شروع بازی از سوی این شرکت بود که در سال‌های گذشته بیشترین استفاده تبلیغاتی را در مورد تفاوت نمرات کیفی دو خودرو تولیدی در دو شرکت برده و چون همیشه اندکی بهتر از ایران‌خودرو در این نمرات بوده با تبلیغات این تفاوت اندک را چنان پررنگ کرده که قیمت بازار تندر پارس‌خودرویی گران‌تر از ایران‌خودرویی است. بعید نیست در هفته جاری این رقابت جذاب که فعلا متاسفانه تبلیغاتی شده ادامه یابد. در این تبلیغات البته هنوز هیچ‌یک از خودروسازان برنامه یا پیشنهاد مشخصی نداده‌اند و از همین رو بسیاری اینک در جاده مخصوص می‌گویند: «تندر90 سیاسی شد.»

منبع: خبرآنلاین