ایران به واسطه رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، در کشت و صادرات برخی از صیفی جات از جمله هندوانه ظرفیت بالایی دارد و هرساله حجم بالایی از تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر میکند.
در این بین برخی از کارشناسان براین عقیدهاند که صادرات محصولاتی، چون هندوانه که آب بر است به نوعی صادرات آب مجازی محسوب میشود و با وجود کم آبی در کشور تولید چنین محصولاتی صرفه اقتصادی چندانی ندارد.
نکته حائز اهمیت این است که اکثر کشورهای خریدار هندوانه، مانند برخی از کشورهای اروپایی خود توان کشت این محصول را دارند، اما به دلیل آب بر بودن تولید این محصول برای حفظ منابع آبهای زیرزمینی خود به این درک رسیدهاند که واردات به صرفهتر از تولید است.
در همین راستا ناصر شاهنوشی، کارشناس کشاورزی در خصوص افزایش صادرات محصولات آببر به ویژه هندوانه گفت: چون ایران کشور کمآبی است باید برای تولید محصولاتی تلاش کنیم که به منابع آبی ما لطمه وارد نکند و از طرفی برای کشاورزان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی در ادامه افزود: متأسفانه دولت در بخش کشاورزی سیاستهای جهتداری ندارد و از این رو کشاورزان نیز با توجه به تجربه خود مجبور به کشت محصولی میشوند که در آن سود بیشتری داشته باشند.
در این میان آمار گمرک در شش ماهه نخست سال ۹۵ صادرات بیش از ۵۶۱ هزار تن هندوانه به کشورهای مختلف جهان را نشان میدهد و در بین کشورهای مختلف، عراق بزرگترین خریدار هندوانه از ایران بوده است.
این درحالی است که صادرات هندوانه در ۱۲ ماهه سال ۹۵ به رقم ۷۲۴ هزار و ۵۰۷ تن رسید که براساس آن حدود ۱۲۳ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵ دلار ارز نصیب کشور شده است.
لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر ۳۸۲ میلیارد و ۶۱۶ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۴۹۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
براساس این گزارش در سال ۹۵، هندوانه ایرانی به بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله اتریش، هلند، آلمان، انگلستان، اوکراین، افغانستان، ترکیه، عراق و ترکمنستان صادر شده است.
در میان کشورهای ذکر شده، عراق با خرید بیش از ۹۰ میلیون دلار هندوانه از ایران بزرگترین خریدار هندوانه از کشور بوده است.
35225