وزیر صنعت، معدن و تجارت پیوند قطعهسازان ایرانی به زنجیره تامین قطعات جهانی، ورود شرکت رسمی واردکننده محصولات این شرکت به هلدینگ ایدرو-رنو و صادرات 30درصدی تولیدات مشترک را از جمله مواردی دانست که مذاکرات با رنو را ادامهدار کرده است. محمدرضا نعمتزاده همچنین آینده تولید پراید و مبنای قیمتگذاری پژو 2008 را نیز اعلام کرد و گفت: در مورد این خودرو قیمتگذاری دولتی نخواهیم داشت و قیمت آن با عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری روز صنعت و معدن علاوه بر ارائه کارنامه فعالیت این وزارتخانه، اخبار جدیدی را که بعضا مرتبط به صنعت خودرو است اعلام کرد و برخی از چالشهای موجود در بخش صنعت و معدن را مورد ارزیابی قرار داد. «اعلام آخرین وضعیت قرارداد ایدرو و رنو،خداحافظی قطعی با پراید در اواخر سال97 و چگونگی قیمتگذاری پژو 2008» از جمله اخباری است که محمدرضا نعمتزاده در این نشست مطرح کرد.رفع تحریمهای بینالمللی، ورود شرکتهای بزرگ خودروسازی برای سرمایهگذاری در کشور را به همراه داشت و موجب شد تا رایزنی با برخی از این شرکتها رنگوبوی جدی به خود گیرد. در این خصوص میتوان به مذاکرات صورتگرفته میان ایدرو و رنو اشاره کرد. مذاکراتی که نزدیک به 10 ماه پیش به مرحله امضای تفاهمنامه رسید؛ اما با وجود اعلام چند بازه زمانی برای تبدیل این تفاهمنامه به قرارداد از سوی سازمان گسترش هنوز دو طرف از مرحله تفاهمنامه عبور نکردهاند. آخرین اخبار از نهایی شدن این تفاهمنامه در اواخر اردیبهشت حکایت داشت؛ اما با وجود حضور مسوولان این شرکت فرانسوی در ایران قرارداد نهایی امضا نشد و ظاهرا آخرین رایزنیها برای رسیدن به توافق نهایی همچنان ادامه دارد.
«پیشبینی 60 درصدی سرمایهگذاری رنو، تاکید بر صادرات 30 درصدی، پیوند قطعهسازان ایرانی به زنجیره تولید جهانی و ورود شرکت واردکننده محصولات رنو به ایران به هلدینگ ایدرو _ رنو» از جمله الزاماتی است که برای این قرارداد در نظرگرفته شده؛ الزاماتی که میتوان گفت راه را برای نهایی کردن این قرارداد دشوار کرده است و حال نعمتزاده با ورود هیاتی از رنو به ایران در هفته جاری از احتمال نهایی شدن این قرارداد خبر میدهد.
چالشهای بهوجودآمده در پیش فروش پژو 2008 اولین خودروی برجامی از دیگر موارد مطرحشده در این نشست است. خودرویی که پیش فروش آن حواشی بسیاری داشت و نارضایتی متقاضیان این خودرو اروپایی را به همراه داشت. نعمتزاده در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اعلام قیمتهایی که از خودروی پژو ۲۰۰۸ صورت گرفت و این خودرو از تسهیلات گمرکی نیز برخوردار شد، نهایتا پیشفروش آن ۶۰ میلیون تومان شد؛ درحالیکه قیمتهایی با حدود قیمت نهایی ۷۰ و ۹۰ میلیون تومان برای این خودرو مطرح شده بود، گفت: در حقیقت موضوع خودروی ۲۰۰۸ ارتباط مستقیم با وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد، بلکه طرف حساب مشتریان و بخش متصدی تولید این خودرو،یک شرکت بزرگ و باسابقه تولیدکننده است. از طرف دیگر خودروی پژو ۲۰۰۸ اولین تولید سرمایهگذاری مشترک پژو و ایرانخودرو است که امیدواریم بعد از این همکاریهای بیشتری نیز اتفاق بیفتد. وی افزود: درخصوص پیشفروش این خودرو باید گفت نمیتوان برای اولین سری تولید خودرو تیراژ بالایی را به تولید رساند؛ چراکه مسائلی همچون قطعهسازی آن هنوز بهطور کامل راه نیفتاده و ما هم برای حمایت از تولیدات داخلی به هیچ وجه قصد نداریم خط تولید این خودرو تبدیل به خط مونتاژ شود و منتظریم تا قطعهسازان بتوانند توانایی لازم برای ورود به بازار آن و متعاقبا سرعت دادن به خط تولید خودرو را به دست آورند. به گفته نعمتزاده، ورود شورای رقابت به حوزه قیمتگذاری متاسفانه میراثی است که از دولت قبل به جای مانده و این در حالی است که ما اعتقاد داریم بازار خودرو انحصاری نیست و نباید قیمت دولتی برای آن تعیین شود که در این میان عدهای از این قیمتگذاری منتفع شوند؛ بلکه قیمت باید در عرضه و تقاضای بازار و تصمیم تولیدکننده به دست بیاید. داستان توقف تولید پراید از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود. استارت توقف تولید پراید سال گذشته و با اعمال استانداردهای جدید زده شد و حال اخبار اعلامشده از خداحافظی این خودرو از خطوط تولید دراواخر سال 97 حکایت دارد. جاخوش کردن این خودروی قدیمی در جاده مخصوص موجب شده بود تا اعلام توقف تولید این خودرو چندان جدی گرفته نشود اما وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف قطعی تولید این خودرو تا اواخر سال 97 خبر داد و افزود: استانداردهای خودرویی در حال ارتقا است و با توجه به شرایط این خودرو تصور میکنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید سال ٩٧ باشد.
3939