ایلنا نوشت:
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بسیاری از خودروهای قدیمی فاقد کمربند ایمنی در صندلی عقب هستند و در سایر خودروهای ساخت داخل نیز در ردیف عقب تنها برای دو سرنشین کمربند ایمنی تعبیه شده، با اجباری شدن بستن کمربند ایمنی اگر قرار باشد تنها 2 سرنشین در ردیف عقب خودرو بنشیند و تعداد مسافران تاکسی از 4 مسافر به 3 مسافر کاهش یابد این موضوع منجر به افزایش نرخ کرایهها میشود و از طرف دیگر باید خودروهای بیشتری را برای حمل مسافران در شهر در نظر بگیریم که این کار هم تشدید ترافیک را به دنبال خواهد داشت.
سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: ظرفیت استاندارد خودروهای داخلی برای ردیف عقب 2 نفر تعریف شده است اما عملا در تمام خودروها از ردیف عقب برای 3 سرنشین استفاده می شود و با توجه به الزامی شدن بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشین های خودرو باید برای وسایل نقلیه عمومی به ویژه تاکسی ها به بسترسازیهای لازم صورت گیرد.
تشکری هاشمی تصریح کرد: در خودورهای وارداتی برای صندلی عقب برای هر 3 سرنشین کمربند ایمنی در نظر گرفته شده اما خودروهای داخلی قدیمی که بعضا فاقد کمربند در ردیف عقب هستند و یا تنها 2 کمربند ایمنی دارند، در چنین شرایطی بهترین راه حل این است که خودروسازان وظیفه برجا مانده و قدیمی خود را انجام دهند و ضمن آنکه در خودروهای جدید برای تمام سرنشین های کمربند ایمنی تعبیه کنند، نسبت به نصب کمربند ایمنی برای سه سرنشین در ردیف عقب خودروها به خصوص خودورهای در اختیار حمل ونقل عمومی اقدام کنند.
معاون شهردار تهران با تاکید براینکه در مجموع این قانون بسیار خوب و برای افزایش ایمنی مسافران ضروری است گفت: برای آنکه ردیف عقب خودروهای موجود برای سه سرنشین مجهز به کمربند ایمنی شود باید در صندلی خودروها اصلاحاتی صورت گیرد که این کار کاملا فنی است و صرفا باید توسط خودروسازان انجام شود.
وی با تاکید براینکه از خودروسازان انتظار داریم نهایت همکاری را برای تحقق این مهم داشته باشند گفت: نباید اجازه دهیم به دلیل نگرانی مردم از اعمال قانون، افراد خودشان و به صورت غیر استاندارد اقدام به نصب کمربند ایمنی در خودروها کنند زیرا این کار می توانند ایمنی و سلامت سرنشینان را با خطر جدی مواجه کند و باید هرگونه اقدام برای تجهیز ردیف عقب خودروها به کمربند ایمنی توسط خودروسازان و به صورت کاملا استاندارد صورت گیرد.