به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شنيدن جزئيات كد مالياتي شاید شما را به هیجان نیاورند، اما بسيار مهم هستند و در نهايت ممكن است تغيير كند. در حقيقت، 12 ماه آينده به يك زمان حساس تبديل مي شود.
با وجود شروعی ناهموار، اصلاحات مالياتي در دستور كار كنگره قرار دارد و ايده هايي كه در نظر گرفته ميشوند، به خصوص در مورد ماليات بر كسب و كار، صرفا اصلاحاتی در سيستم انعطافناپذیر ما محسوب نمیشوند. آن تصميمات به طور جدي چگونگی کسب درآمد دولت را تغییر میدهند و انگيزه تصميم گيرندگان بخش خصوصي را دگرگون ميسازد. اين براي کسانی که مثل من علاقمند سياستهای مالياتي هستند، بسيار جذاب است. اما درک آن برای همه اهمیت دارد.
نيروي انگيزشي در پس اصلاحات ماليات کسب و کار اين است كه نرخ ماليات قانونی بر شركتها در ايالات متحده آمريكا يكي از بالاترينها در جهان است. نرخ بالا انواع رفتارهاي ناسازگار را تشويق ميكند، از قبيل نگه داشتن پول در شركتهاي تابعه در خارج از كشور و دستکاری ساختارهاي شركتي براي سوءاستفاده از نرخهاي پايينتر در خارج از كشور.
ماليات بر شركتهاي فعلي مورد قبول كوين آ.هاست نیست، اقتصادداني كه اخيرا بوسيله رئيس جمهور ترامپ به رياست شوراي مشاوران اقتصادي منصوب شده است. برخي از تحقيقات آقاي هاست نشان ميدهد كه مالياتهای ما بر شركتهاي بزرگ ممكن است چنان تحريف شده باشد كه كاهش در نرخ ممكن است درآمد مالياتي را افزايش دهد.
در یکی دیگر از مقالهها، آقای هاست دريافت که مالیات بر شرکتها دستمزد را براي کارگران بخش صنعتي کاهش میدهد. در جهاني که سرمایهداراي تحرك است و نيروي کار نیست، سرمايه از کشورهای با مالیات بالا فرار میکند و کارگران بايد بار بهرهوری کمتر و كاهش درآمد را تحمل كنند.
با اين حال بحث در كنگره فراتر از بحث ساده نرخهاي ماليات است. نقشه راه بهتر، همان طور كه به وسيله سخنگوي پارلمان پاول راين و نماينده جمهوري خواه كنگره كوين بردي، مورد حمایت قرار گرفت، وعده تغييرات اساسي در ماهيت ماليات بر كسب و كار را میدهد، كه بيشتر این تغییرات از نظر من، قدمی در مسير درست است. اما چهار مسئله كليدي وجود دارد.
جهانی در برابر کشوری: اكثر كشورها قصد دارند ماليات را بر فعاليتهاي اقتصادي كه در داخل سرزمينشان قرار دارد اعمال كنند. چنين سيستمي کشوری ناميده ميشود. در مقابل، ايالات متحده داراي ماليات بر شركتهایی با سیستم جهانی است. اگر يك شركت مستقر در ايالات متحده يك محصول در خارج از كشور توليد و سپس آن را به خارج از كشور بفروشد، خزانهداري ما هنگامي كه آن محصول به داخل كشور بازگردانده ميشود، بخشی از سود را به عنوان مالیات از آن دریافت میکند.
طرح مالياتي مجلس سيستم ما را به سمت استانداردهاي جهاني حركت ميدهد. شركتهاي آمريكايي قادر به رقابت در خارج از كشور و با شرایطی برابر با شركتهاي كشورهاي ديگر خواهند بود. انگيزه مالياتي براي انحرافهای شرکتی حذف خواهد شد.
درآمد در مقابل مصرف: بسياري از اقتصاددانان بحث كردهاند كه مالياتبندي بايد براساس مصرف و نه درآمد صورت گیرد. مالياتهاي بر مصرف انگيزه سرمايهگذاري و پس انداز را كمتر كاهش ميدهند و در نتیجه براي رشد اقتصادي مطلوبتر هستند. علاوه بر اين، مالياتهاي بر مصرف به طور قابل توجهي عادلانهتر هستند: این مالیاتها بر استاندارد زندگیای که مردم از آن لذت میبرند بسته میشوند و نه بر ارزش آنچه تولید میکنند.
طرح مجلس به سمت ماليات بر مصرف حركت ميكند و اجازه میدهد تا كسب و كارها هزينههاي سرمايهگذاري خود را بلافاصله كسر نمايند، بر خلاف حالتی که در آن کسب و کارها این هزینهها را به آرامی و طی زمان مستهلک کنند. با معافيت کسب و کارها از مالیات بر درآمدهایی که مجدداً سرمایهگذاری میکنند، دولت اساسا سودهاي مصرفشده را مالياتبندي ميكند.
مالياتبندی مبداً-محور در مقابل مقصد-محور: در حال حاضر مالیاتبندی مبداً-محور پايه اصلي سيستم ماليات بر شركتها است. در این سیستم مالیات بر سود کالاهایی که در ایالات متحده تولید میشوند بسته میشوند و توجهی به جایی که این کالاها مورد مصرف قرار میگیرند صورت نمیگیرد. جايگزين پيشنهاد شده در طرح مجلس، این گونه خواهد بود که در آن تمام كالاهاي مصرف شده در ايالات متحده، صرف نظر از جايي كه ساخته شدهاند مالیاتبندی میشوند. اين رويكرد مقصد-محور، واردات را مالیاتبندی میکند و صادرات را از آن معاف میسازد، این سیستم گاهي اوقات اصلاح مرز ناميده ميشود. به اين ترتيب ماليات بر كسب و كار شباهت بسياري به مالياتهاي ارزش افزوده در اروپا خواهد داشت.
بعضي از طرفداران این سیستم استدلال ميكنند كه تغيير به ماليات مقصد-محور، كالاهاي آمريكايي را رقابتيتر ميكند و كسري تجاري ما را كاهش میدهد. برخي منتقدان نیز مطرح کردهاند كه این کار به شدت به شركتهايي كه به واردات و مشتريانشان وابسته هستند، آسيب ميرساند. اما هر دو استدلال احتمالا اشتباه هستند.
واضح است که تاثير فوري این تغيير کاهش واردات و تشويق صادرات است. اما در عین حال به معني کاهش عرضه دلارهاي آمریکایی در بازار ارز خارجي، و افزایش تقاضای دلار توسط خارجیها است. در نتيجه، ارزش دلار افزایش خواهد یافت و كالاهاي خارجي را براي آمريكاييها ارزانتر و كالاهاي آمريكايي براي خارجيهاي گرانتر میکند. تغییر نرخ ارز، تاثير اوليه بر واردات و صادرات را جبران ميكند.
مزيت اصلي ماليات مقصد-محور آسانتر بودن شناسایی مکان مصرف یک کالا به نسبت شناسایی مکان تولید آن است. در دنيايي كه شركتهاي چند مليتي كالاها را با استفاده از قطعاتی از سراسر جهان توليد ميكنند، مالياتهاي مبداً-محور شرکتها را تشویق میکند تا با دستکاری قیمتهای انتقال، سیستم را دور بزنند. ماليات بر مبناي مقصد به آساني قابل دور زدن نیست.
بدهي در مقابل سهام: در حال حاضر، بنگاهها ميتوانند پرداختهاي بهرهای به صاحبان اوراق قرضه را جزء کسورات مالیاتی قرار دهند، اما پرداختهای سهامی به صاحبان سهام جزء این کسورات قرار نمیگیرد. اين روش، شركتها را تشويق ميكند تا روش تأمین مالی خود را به جای سهام، بر بدهی استوار کنند، و اين باعث آسیبپذیری بیشتر آنها از لحاظ مالی خواهد شد.
طرح مجلس اين رفتار نامتقارن با بدهی و سهام را با پایان بخشیدن به معافیت مالیاتی پرداختهای بهرهای اصلاح میکند. در این طرح مالیات کسب و کار بر مبنای جریان وجوه نقدی آن خواهد بود: یعنی درآمد منهای پرداختهای دستمزدی و هزینههای سرمایهگذاری. حال اینکه پس از آن اين جريان پول نقد چگونه و به چه ترتیبی به صاحبان سهام و صاحبان بدهي پرداخت ميشود بياهميت خواهد بود.
در حالي كه من گزینههای سياستی پيشنهاد شده توسط طرح مجلس را میپسندم، اما همه اقتصاددانان در این مورد توافق ندارند. برخی این طرح را بسیار افراطی و با عواقب پیشبینی نشده بیشمار ميدانند. ديگران نگران هستند كه انتقال از سيستم قديمي به سیستمی جديد، ارزش هزینههای ناشی از آن را ندارد، حتي اگر روش جديد بهتر باشد.
بدون ترديد، مناظره پیش رو در این مورد با بازیهای سیاسی فراوان همراه خواهد بود. هر گونه تغيير بزرگ مالياتي برندگان و بازندگاني دارد، و بازندگان مطمئناً کاری میکنند كه صدايشان شنيده شود. اما مهمترين مسئله اين است كه این تغييرات در كل برای ايالات متحده، و نه تنها برای ذینفعان خاصی، بهتر باشد. هر چه رأیدهندگان بیشتر آگاه شوند، برای همه ما بهتر خواهد بود.
مترجمان: یوسف حاجی قاسمی و سامان پناهی
35224