در همین رابطه هم قراردادی بین ایدرو و شركتهای Firema ایتالیا و Titagroup هند به صورت فاینانس در زمینه ساخت واگن مسافربری در یكی از مناطق محروم كشور منعقد شد تا این روال جدیتر پیگیری شود البته پیش از این دیدار موضوعات آن پیگیری و مطالب مورد بحث قرار گرفته بود و با حضور هیات هندی و ایتالیایی مسوولان ایدرویی این موضوع را جدیتر پیگیر شدند.
به نظر میرسد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران كه تمام هموغم خود را در سال گذشته به سرانجام رساندن قراردادهای خودرویی گذاشته بود امسال قصد دارد تا بخش حملونقل ریلی را به سرانجام برساند و سپس وارد فاز صنایع هایتك شود؛ موضوعی كه پیش از این منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفتوگو با «اعتماد» به آن اشاره و اعلام كرده بود كه در سال ٩٦ بخشهای تك و ریلی را بیش از سایر بخشها مورد توجه قرار میدهد.
منصور معظمی در دیدار با هیات مدیران عالی شركتهای صنعتی هندی از توافق سهجانبه ایدرو با دو شركت ایتالیایی و هندی برای ساخت واگن به صورت فاینانس خبر داد.
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این دیدار كه هیاتی از مدیران عالی شركتهای هندی فعال در زمینههای نفت، انرژی، تایرسازی، قطعهسازی و صنایع تكنولوژیهای نوین حضور داشتند با بیان اینكه با مذاكرات انجامشده زمینه سرمایهگذاری مشترك در ایران توسط كمپانیهای بزرگ هندی یك آغاز برای همكاریهای بزرگ میتواند باشد، گفت: ایران در تلاش است تا با فراهم كردن زمینه همكاریهای مناسب برای سرمایهگذاران خارجی بتواند حضور شركتهای بزرگ هندی و پیشرو در صنایع مختلف را در كشور فراهم كند و همچنین فرصتی را برای حضور شركتهای ایرانی در هند به وجود بیاورد.
وی ادامه داد: مجموعه ایدرو با نیم قرن سابقه در حوزه صنعت به خوبی از قواعد همكاریهای بینالمللی آگاه است و به آن اشراف دارد و آمادگی دارد علاوه بر مذاكراتی كه در حال انجام است زمینههای همكاری با شركتهای پیشرفته هند را نیز با شركتهای خصوصی ایرانی به وجود بیاورد.
معظمی با اشاره به ظرفیتهای فراوان همكاری مشترك در زمینههای فعالیتهای ایدرو به عنوان یك سازمان توسعهای در ایران گفت: مذاكرات و تعامل ایجاد شده در زمینه سرمایهگذاری و تولید مشترك در ایران توسط كمپانیهای بزرگ هندی میتواند راهگشای یك فعالیت مشترك بلندمدت باشد.
رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به پتانسیلهای فراوان برای تولید كالاهای صنعتی و توان متخصصین و همچنین نیروهای متخصص در ایران گفت: ایدرو با پنجاه سال تجربه در حوزه صنعت و همكاری با شركتهای بینالمللی و كشورهای پیشرفته صنعتی دنیا، قوانین همكاریهای بینالمللی را به خوبی میداند و آمادگی دارد علاوه بر مذاكرات فعلی زمینه همكاری شركتهای پیشرفته هندی را در زمینه صنعتی با شركتهای خصوصی ایرانی تسهیل كند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه هدف ما توسعه روابط بین دوكشور است، گفت: ایدرو تلاش میكند كه فرصت را برای حضور شركتهای ایرانی در هند و شركتهای هندی در ایران فراهم كند.
در این دیدار، سفیر كشور هندوستان نیز حضور داشت كه مجموعه مذاكرات را برای روابط دو كشور به ویژه در حوزه همكاریهای صنعتی مفید و موثر توصیف كرد و از آمادگی دولت هندوستان برای تسهیل و تسریع فعالیتهای مشترك صنعتی با ایران خبر داد.
سانوراب كومار، سفیر كشور هندوستان هم در این دیدار با اشاره به همكاریهای قابل انجام در زمینه تولید صنعتی گفت: دولت هند برای تسریع فعالیتهای مشترك صنعتی با شركتهای ایرانی آمادگی دارد.
البته در این دیدار نوشاد فوربز، رییس كنفدراسیون صنعت هند با اعلام آمادگی این كنفدراسیون برای همكاری با صنعتگران و شركتهای دولتی و خصوصی ایرانی گفت: این كنفدراسیون دویست هزار شركت زیرمجموعه دارد و زمینههای فعالیت مشترك فراوانی در ایران در مناطق مختلف وجود دارد و آمادگی كامل برای این امر در این كنفدراسیون وجود دارد.
در دیدار دكتر معظمی و هیاتی ازمدیران عالی شركتهای هندی فعال در زمینههای نفت انرژی، خودرو، تایرسازی، قطعهسازی و صنایع تكنولوژی نوین به همراه سفیر و رییس كنفدارسیون صنعت هند زمینههای همكاریهای مشترك مورد بررسی قرار گرفت.
پیش از این و در مردادماه بود كه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، توافقنامهای سه جانبه میان ایدرو، شركت آلستوم فرانسه و ایریكو (شركت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) به منظور ورود تكنولوژی و دانش این صنعت و همچنین ایجاد فاینانس میلیاردی فرانسویها در ایران به امضا رساند.
در مراسم امضای این توافقنامه، نماینده شركت آلستوم فرانسه به عنوان صاحب ٦٠ درصد از پروژه اجرایی ساخت و تولید واگنهای متروی شهری و حومه، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و غلامرضا حسننژاد، مدیرعامل ایریكو به عنوان بزرگترین واگنساز داخلی و مجری ایرانی این توافقنامه نسبت به اجرا و عملیاتی شدن مفاد این قرارداد و به سرانجام رسیدن بندهای مذكور قرارداد تا پایان برنامه ششم توسعه ابراز امیدواری كردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای این توافقنامه گفت: با وجود ركود سالهای اخیر صنایع كشور، اما با تدبیر دولت یازدهم و سیاستهای صنعتی كشور در برنامه ششم توسعه، توسعه صنایع ریلی جزو اولویتهای دولت قرار گرفته است.
یك هفته بعد از آن بود كه روسها پای قرارداد جدید ریلی ایران نشستند و با سرمایهگذاری ٨٠ درصدی روسها در كارخانه واگنسازی ایران مقرر شد تا یكساله فعال شود.
در آن روز معظمی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: حجم سرمایهگذاری روسها در قرارداد تولید مشترك واگن با ایران معادل ۸۰ درصد است؛ شركت ترنس مش هلدینگ روسیه بزرگترین شركت ساخت اتومبیل در این كشور است از محورهای مورد نظر در این توافقنامه این است كه حداكثر ساخت داخل با استفاده از توانمندیهای كشور مدنظر قرار میگیرد و مدیریت به صورت چرخشی خواهد بود. علاوه بر این منابع مالی از طریق شركت مشترك تامین خواهد بود كه از طریق شركت روسی تامین میشود.
گفتنی است كه سال گذشته شورای اقتصاد مصوبهای برای ساخت ٢ هزار دستگاه واگن جهت استفاده در مترو مصوب كرد كه هماهنگی این كار برعهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. طبق نیازسنجیهای صورت گرفته توسط وزارت كشور به ٨ تا ۱۰ هزار واگن نیازمندیم و این تعداد جدای از میزان واگنهای مورد نیاز شهری است.
39225