باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مسعود مددی کارگردان سینما به تحلیل و بررسی برخی از اتفاقات و چارچوب برگزاری جشنواره فیلم فجر پرداخت.

مسعود مددی کارگردان فیلم‌های سینمایی، درخصوص تفکیک و یا ادغام فیلم اولی‌ها با بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به تجربه‌های شخصى‌ام از دوره‌های مختلف جشنواره، تفکیک فیلم‌های سینمایی در جشنواره فجر در ديده شدن فيلم‌ها در جشنواره، پخش و اکران آن تاثير مي‌گذارد؛ فرصت بیشتری برای دیده‌شدن فیلم اولی‌ها به وجود خواهد آمد و نگرانى جدى فيلمسازان اول تا حدودى رفع می‌شود.

او بیان کرد: پس از سی و پنج دوره تاسف‌آورترین نکته عدم دستیابی به یک الگو و ساختار ثابت و منسجم برای برگزاری جشنواره است. نبودن انسجام و ثبات در برگزاری جشنواره، باعث می شود هر تصمیمی اخذ شود، بی‌ثبات باشد و تضمينی برای ماندگاری‌اش نباشد.

مددی ادامه داد: با توجه به شرایط سینمای ایران، به نظر می‌رسد دو راه بیشتر نداریم، اول اینکه جشنواره را کم اهمیت‌تر کنیم و با وجود وضعيت آشفته و بى ثبات فعلى، آن را مهم‌تر جلوه بدهیم.

این کارگردان اظهار کرد: برای کم اهمیت کردن جشنواره، شاید بشود پیشنهاد حذف جوایز را داد تا در برنامه‌ریزی جدید فرصت بیشتری برای دیده شدن فیلم ها رقم بخورد.

مددی افزود: البته شاید با حذف کامل جوایز، برخی فیلم‌ها اصلا تمایل به حضور در جشنواره نداشته باشند و یا از طرفی ممكن است با برنامه ريزى متفاوت فرصت دیده شدن بیشتری برای برخى آثار ديگر در فضايى آرام و بى حاشيه رخ دهد، اما به هر صورت در اين شكل از اهمیت چیزی به عنوان جشنواره رقابتی، با این توصیف‌ها دیگر وجود نخواهد داشت و یا از آن کاسته می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: نکته دوم مهم‌تر نشان دادن جشنواره است که با يك ساز‌و‌كار بسيار جدى و كارشناسى شده و با الگو قرار دادن جشنواره‌های جهانی و تجربه‌هاى معتبر می‌توان جشنواره‌ای موفق و با ثبات در چارچوب فضاى ايرانى برگزار کرد، که البته اين در صورتى است كه اراده جدى براى داشتن چنين فضاى معتبرى وجود داشته باشد.

مددی در پایان خاطرنشان کرد: درست یا غلط هر ساله در زمان برگزاری جشنواره فجر، چند فیلم سینمایی بیرون از جشنواره در انتظار اکران می‌مانند، چراکه این امكان بطور طبيعى بهترین فرصت برای دیده شدن و اکران فیلم‌های خود می‌دانند، اساسا چون جشنواره نتوانسته به عنوان الگویی دائم برای خودش را تثبيت كند، موفق نشده مانع انتظارهای بوجود آمده شود.

57241

 

منبع: باشگاه‌خبرنگاران‌جوان