امیر سحرخیز رییس انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران در مورد روند تاسیس این انجمن و ماموریت های صنفی آن گفت: «بعد از انصراف روانبخش صادقی و فاطمه شکیب از عضویت در هیئتمدیره انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران، عصر روز شنبه یکم مهر از علیرضا گلپایگانی به عنوان عضو عللالبدل دعوت کردیم تا جلسه تعیین سِمَتهای صنف انیمیشن برگزار شود که من به عنوان رییس، معین صمدی نایبرییس، علی نوریاسکویی دبیر، علیرضا گلپایگانی خزانهدار و بهرام عظیمی به عنوان سخنگو انتخاب شدیم.»
او ادامه داد: «اسامی اعضای جدید هیئتمدیره بلافاصله به اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت کار ارسال شد و براساس آنچه که وزارت کار به ما اعلام کرد، ظرف یک هفته حکم ثبت صنف کارگری انیمیشن صادر و موجودیت آن قانونی میشود.»
سحرخیز تاکید کرد: «البته در حال حاضر صنف انیمیشن در خانه سینما با این فرض که ثبت قانونی شده فعالیت میکند.»
او با اشاره به این که موارد مختلفی برای بررسی توسط این صنف وجود دارد، توضیح داد: «متاسفانه چند مساله در فضای انیمیشن وجود دارد که فراموش شده است؛ یکی از مهمترین مسایلی که میتواند دنبال شود، ساماندهی مشاغل انیمیشن است. انیمیشن یکی از صنفهای سینمایی است که تخصصهای مختلف آن همه در یک صنف قرار دارند از جمله انیماتور، نویسنده و... درحالی که در سینمای رئال تقریبا هر حرفه برای خود یک صنف دارد.»
رییس انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران گفت: «انیمیشن یک ژانر در سینما به شمار نمیرود بلکه خود نوعی از سینما است و به همان نسبت نیز شامل تخصصهای مختلف میشود. به همین دلیل تصمیم گرفتهایم مشاغل را به نوعی ساماندهی کنیم تا در کارگروههایی که در صنف تعریف میشود، هر کدام از شغلهای مربوط به انیمیشن نمایندهای داشته باشد و هر کدام از نمایندهها وظیفه تعریف تعرفههای دستمزد را بر عهده بگیرد. همچنین یک فرم قرارداد مشخص تعریف میشود تا اعضای صنف خود را ملزم به بستن قرارداد بدانند و بتوان حقوق آنها را در مجامعی مانند شورای داوری خانه سینما پیگیری کرد.»
سحرخیز با اشاره به این که این روزها استفاده از انیمیشن در فیلمهای سینمایی بیشتر باب شده است، بیان کرد: «همچنین چون تولید انیمیشنهای سینمایی در حال افزایش است به دنبال آن هستیم که بتوانیم با اصناف دیگر خانه سینما به تعاملهای سازنده برسیم.»
او با ابراز تاسف از این که طی سالهای گذشته فعالان حوزه انیمیشن از فضای سینما دور بودهاند، توضیح داد: «فعالان حوزه انیمیشن باید در فضای سینما حضور جدیتری پیدا کنند و ارتباط و تعاملشان با بدنه سینما بیشتر شود. همچنین در تلاش هستیم با مراکزی که در حال حاضر متولی تولید انیمیشن هستند به تفاهم برسیم تا عوامل تولیدکننده یک انیمیشن از اعضای صنف انیمیشن انتخاب شوند و از این طریق امنیت شغلی لازم برای فعالان این حوزه فراهم شود.»
سحرخیز در پایان گفت: «در انیمیشن چون همه فعالان زیر یک چتر صنفی قرار دارند و سفارشدهنده بیرون از صنف است، باید به توافقنامههای مناسبی دست یابیم که البته در این زمینه صحبتهایی با مرکز صبا وابسته به صداوسیما داشتهایم تا از اعضای صنف انیمیشن برای تولید پروژههای خود استفاده کنند. امیدواریم با ایجاد چنین مواردی شرایط بهتری را برای اعضای صنف فراهم کنیم و از فضای ناامیدانهای که در حوزه انیمیشن وجود دارد، فاصله بگیریم.»
242