پس از دو جلسه صبح و عصر امروز مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، برای ارائه رای اعتماد به منصور غلامی و رضا اردکانیان رای گیری شد و هر دو نفر با رای نمایندگان به کابینه دوازدهم پیوستند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که غلامی با 180 رای و اردکانیان با 225 رای به عنوان وزرای علوم و نیرو توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و به جمع اعضای دولت بپیوندند.

آنگونه که علی لاریجانی رئیس مجلس از تریبون اعلام کرد، از میان 278 نماینده حاضر در جلسه، 276 رای در بررسی صلاحیت منصور غلامی به گلدان‎ها ریخته شد که شامل 180 رای موافق، 82 رای مخالف و 14 رای ممتنع بود. به این ترتیب او وزیر علوم شد.
همچنین از میان 276 آرای ماخوذه، رضا اردکانیان با کسب 225 رای موافق، 38 رای مخالف و 13 رای ممتنع، توانست بر کرسی وزارت نیرو تکیه زده و جایگزین حبیب الله بیطرف شود که پیش از این نتوانسته بود به عنوان اولین وزیر نیروی پیشنهادی دولت دوازدهم، از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد.


رئیس مجلس ضمن تبریک به دو وزیر جدید دولت دوازدهم، افزود: نكاتي كه نمايندگان محترم در موافقت و مخالفت با وزرا بیان داشتند و یا ما مكتوب خدمتشان داديم، انشاءاله در مسير اجرا مورد توجه آقایان خواهد بود. از تلاش نمايندگان نیز تشكر مي‎كنم که بالاخره اين دو وزارتخانه از بلاتكليفي در آمدند.

گفتنی است دو فراکسیون مستقلین و ولایی اعلام کرده بودند که به هر دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو رای خواهند داد. اما فراکسیون امید ضمن اعلام حمایت از اردکانیان، رای به غلامی را بر عهده اعضای خود گذارده بود. از این رو می توان گفت که حمایت دو فراکسیون ولایی و مستقلین، غلامی را با 42 رای بیش از حد نصاب، راهی وزارت علوم کرد. این در حالی است که حمایت هر سه فراکسیون سبب شد که اردکانیان با اختلاف 87 رای بیش از نصاب، بتواند وزیر نیرو شود. اختلاف این دو رای نشان می دهد که 45 نفر از اعضای فراکسیون امید به غلامی رای اعتماد نداده اند.

2727

منبع: khabaronline