نشست پرسش و پاسخ «امیر» با حضور نیما اقلیما (کارگردان)، میلاد کیمرام، سحر دولتشاهی، مهدی عاملهاشمی، مصطفی قدیری، روشنک سهقلعهکی، آرتین گلچین (بازیگران) و عوامل هنری و فنی این فیلم عصر امروز (دوشنبه 16 بهمن) در پردیس سینمایی ملت برگزارشد.
در بخشی از این نشست، سحر دولتشاهی درباره غیبتش از جشنواره 35 و حضور پر رنگش در جشنواره امسال به شوخی گفت: «فکر کنم به خاطر عدم تعادل من است، چرا که من با احساسم تصمیمگیری میکنم و اینطور نیست که خیلی برنامه خاصی برای انتخاب کار داشته باشم.»
او درباره ویژگیهای نقش خود در فیلم «امیر» گفت: «من دیرتر به گروه پیوستم و اولین مواجه با فیلمنامه به آن علاقهمندم کرد. نقش شیزوفرنی برای هر بازیگری جذابیت دارد. آنقدر تسلط کارگردان روی چیزی که میخواست را دوست داشتم که فکر میکنم برایم تجربه جالبی است. برای این نقش تحقیقات زیادی کردم و با افرادی که این بیماری را دارند، صحبت کردم. در ابتدا از اقلیما خواستم که او حملههای بیشتری داشته باشد اما به دلیل کمبود وقت، نقش را کمی سبکتر کردیم. البته هنوز با نقش کنار نیامدهام و باید زمان بگذرد تا با خودم در این فیلم همراه شوم و کنار بیایم.»
نیما اقلیما هم در اینباره گفت: «سحر دولتشاهی خیلی دیر به ما پیوست ولی او بسیار با من همراهی کرد و جاهایی سلیقه خوب خودش را کنار گذاشت و جاهایی من کنار آمدم. اگر کم و کاستی هست، مربوط به من است.»
در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ، کیمرام در مورد نقش خود در «امیر» گفت: «هدف من این بود که بعد از سی سالگی وارد چنین نقشها و فضاهایی شوم. در این فیلم به سمت شخصیتپردازی رفتم و سعی نکردم بازی کنم. از اطراف و زیستم وام گرفتم و وقتی شخصیت را ساختم، سعی من متفاوت بودن بود. جنس بازیگری که من دوست دارم همین است. در سینمای دنیا این فضا بسیار و در کشور ما کم است.»
این بازیگر در واکنش به پرسشی درباره احتمال گرفتن سیمرغ از جشنواره فجر پاسخ داد: «برای من بزرگترین اتفاق این است که «امیر» ساخته شد و برای این فیلم دنبال جایزه نیستم. یکی از سختترین نقشهای زندگیام، ایفای این نقش بود و خیلی وقت بود به پیشه کردن این نوع بازی فکر میکردم. انتخاب من همین است و خیلی چیزها باید کنار هم گذاشته شود.»
در ادامه، کارگردان «امیر» در باره موسیقی متن فیلم گفت: «در فیلم، موسیقیها وضعیتها را شرح میدهند. ما تلاش کردیم که موسیقی و فیلم همراهی داشته باشند و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.»
میلاد کیمرام هم در اینباره افزود: «علی اظهری یکی از نابغههای موسیقی کشور است و سبک خاص خودش را دارد.»
علی اظهری، آهنگساز این فیلم نیز گفت: «خیلی خوشحالم که نیما اقلیما کار ما را درک کرد. ما سعی کردیم فرم بصری را به موسیقی تبدیل کنیم. سعی کردیم از فرکانسهای بم تا زیر داشته باشیم و بین آن را خالی بگذاریم.»
همچنین اقلیما درباره نکات فنی و هنری «امیر» توضیح داد: « این فیلم شخصیتمحور است و روابط طولی و عرضی را در آن باهم پیش میبریم. یک بعد از تنهایی، بعد جداشدگی او از جامعه است وسادهترین تصویر قابهای اینچنینی بود که برایش در نظر گرفتم. تجربه بصری مخاطب بر اساس محیط اطراف است. ما سعی کردیم کیفیت بصری به فیلم بدهیم که مخاطب امروزی از فضای فیلم جدا نشود.»
این کارگردان در پاسخ به اکران عمومی فیلم و بازخوردهای آن گفت: «ما عادت کردهایم مخاطب را به هیجان بیاوریم و از این هیجان پول به دست آوریم. ما این را نمیخواهیم. برای ما مهم بود که برای لحظههای مختلف فیلم کیفیت ایجاد کنیم. تلاش کنیم سوی دیگر خودش را ببیند و ارتباط برقرار کند. شاید از یک سری فرمولهای سینمایی عمومیتر مثل مثلث عشقی و... استفاده کردیم اما سعی کردیم با این کار هم حس و هم فکر او درگیر شده باشد.»
او در این باره ادامه داد: «فروش قطعا برای ما مهم است، چراکه سرمایه گذاران ما از جیب خودشان هزینه کردهاند. من میگویم جنس خوب دست مردم بدهیم، میتوانیم منتظر نتیجه خوب باشیم. امیدوارم فیلم «امیر» کاری کند که فیلمهای دیگر هم به فرمهای موردنظر خودشان بپردازند. امیدوارم دیگران این حق را بدهند که مخاطب خودش را فیلم جذب کند.»
اقلیما تاکید کرد: «ما تلاش کردیم مخاطب جذب کنیم. شاید ما نتوانیم 10 میلیاردی بفروشیم ولی حداقل دو میلیارد فروش خواهیم داشت. مخاطب در هر سطح و کیفیتی محترم است. در مثلث اثر، صاحب اثر و مخاطب اثر، همه محترم هستند و حق دارند. نکته این است که صاحب اثر میخواهد چه تاثیری روی مخاطب بگذارد. اینکه حس مخاطب درگیر شود و با ریتمهای مختلف باشیم و غلظت دراماتیک به فیلم بدهیم، که قابل احترام هم هست، کار من نبود. من صاحب اثرم و تصمیم میگیرم که میخواهم چه کنم.»
5757