انتخاب نوشت: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، با تأکید بر این که اگر کسی به اسلام و انقلاب علاقمند باشد، باید نسبت به آینده انقلاب دغدغه داشته باشد و در جهت برنامه‌ریزی برای حفظ دستاوردها و افزودن بر آنها تلاش کند، گفت: اعضای بسیج دانشجویی با مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند، نماد قشری هستند که مسئول آینده انقلاب است؛ لذا علاوه بر به کار گرفتن نیروی جوانی، باید از تجربه‌های گذشتگان نیز استفاده کنند.

اهم سخنان آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از این قرار است:

* تأمين رفاه بيشتر انگيزه اغلب تحولات تأثيرگذار در عرصه اجتماع است. اغلب انقلاب‌ها به اين دليل رخ داده که اکثریت مردم که در فقر و محروميت زندگی می‌کردند، در پي آن بودند كه با انقلاب، حاکمیت را از دست اقلیت ستم‌گر گرفته و رفاه بيشتري را براي خود تأمین کنند. اما این مسأله در انقلاب اسلامی ايران متفاوت است؛ چون از همان آغاز نهضت اسلامی توسط امام راحل(ره)، اصل، تکیه گاه و کلیدواژه اين انقلاب «اسلام» بود و بیشترین واژه‌ای که امام(ره) در کلماتش به کار برده، کلمه «اسلام» است.

* تجلی عدالت اجتماعی در جامعه نیز از ثمرات چنین انقلابی است؛ بر خلاف جوامع ديگر كه نهایت هدف مطلوب‌شان پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش بهداشت، رفاه عمومی و نظایر آن است.

* عده‌ای با القاء چنين تصوري که ثروت‌های جزئی كه در اختيار افراد عادي است، نمی‌تواند عامل پیشرفت باشد، این تفکر را مطرح كردند باید قدرت در اختيار افراد ممتاز و نخبه باشد و ثروت‌ها در يك‌جا جمع شود،‌ تا با تجمع ثروت، زمینه پیشرفت‌های علمی و صنعتی فراهم شود و بقیه مردم از نتيجه پيشرفت‌ها منتفع شوند؛ نتیجه اين تفكر سرمایه داری است که در حال حاضر تا حد زيادي از این تفکر فاصله گرفته‌اند و حاكمان فعلي آنها در عمل، لیبرال هستند.

* نباید سرمایه‌های ملي کشور فقط در اختیار گروه، جناح و طبقه خاصی قرار بگیرد، تا اين افراد سودهای سرشاری به جیب بزنند و مردم دیگر كه از آن سرمايه‌ها بي‌بهره‌اند، روز به روز فقيرتر شوند. امروز ما علی‌رغم همه پیشرفت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی، هم‌چنان در زمینه عدالت اجتماعي عقب هستیم؛ چون اغلب افراد فقط به فکر منافع خودشان هستند و اگر سخنی هم در اين زمينه گفته می‌شود، فقط برای دلخوش کردن و فريب دیگران است.

* از عدالت اجتماعی محروم مانده‌ایم و هنوز این تفکر که هر کسی بايد به فکر خودش باشد، حاكم است؛ بلکه با روي كار آمدن برخي افراد که بهره چنداني از تربیت دینی ندارند و فداکاری‌هاي رزمندگان را ندیده‌اند، شرايط سخت‌تر هم شده است و این خود مانع بزرگي برای تحقق عدالت اجتماعی است.

* مفهوم عقب‌ماندگي در زمينه عدالت اجتماعی در کلام رهبری اين است كه برخی از كساني كه در مصادر امور هستند، غير عادل و رانت‌خوارند و فقط به فکر حزب و جناح خود هستند.

*قرآن کریم انسان‌هایی که فقط به فکر منافع خود، و شکم وشهوت هستند، را به چارپایانی تشبیه می‌کند که رها شده‌اند، تا بچرند؛ چنین كساني حتی از چارپایان پست‌ترند. دین آمده تا انسان را به مقامی فراتر از حیوانیت، بلکه فراتر از فرشتگان برساند.

* {با يادآوري برخي توطئه‌هاي شیاطین علیه انقلاب و نظام اسلامی} به عنوان نمونه، آزادی که یکی از شعارهای اساسی انقلاب بود، توسط عده‌ای به اين معنا تفسير شد که هر کس، هرکاری خواست انجام دهد و کسی حق ندارد مانع آنها شود؛ آيا لازمه اين تفسير چيزي جز سوق دادن انسان به سوي حیوانیت است؟! بر اساس این تعریف از آزادی، زندگی ارزشمند انسانی و تعیین ضوابطی برای رسیدن به انسانیت، بی‌معناست. اخیراً هم برخی گفتند هر استادی بايد آزاد باشد كه سر کلاس، هر چه خواست بگوید!

* ارزش‌ها در غرب، تغییر کرده است. بنا به گفته يكي از مهاجرين دانشمند زمانی در کانادا، نپوشيدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی می‌شد؛ اما امروز زنان در همان كشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و اين امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان اين کشورها به این مسأله افتخار می‌کنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز می‌کنند؛ اين امر تدريجاً از عقب رفتن روسری‌ها شروع شده، و به رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسيده و به مرور ادامه خواهد يافت، تا آزادی غربي به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند!

* طبیعتاً در فضائی که آزادی با چنین معنایی بالاترین ارزش‌ها تلقی شود، جایی برای احکام اسلام، باقی نمی ماند. روح این سخن ابتدا از سوي منافقین مطرح شد که گفتند اسلام تاریخ‌مند است و احکام آن، اختصاص به زمان خاصی داشته است! امروز اگر از ربا انتقاد کنید، با تمسخر به شما مي‌گويند مگر فعاليت اقتصادي بدون نظام ربوی ممکن است؟ رباخواري در گذشته اعلان جنگ با خدا بوده، امروز اين كار عین جهاد فی سبیل‌الله است! از سوي اين افراد اصل رباخواري پذيرفته شده، فقط بحث بر سر این است که سود، 30 درصد باشد، یا 28 درصد!

* این که کسانی بتوانند به این راحتی مغالطه کنند و قانون جنگل را به جاي معناي واقعي آزادي به مردم قالب كنند، نشان می‌دهد، در زمینه مسايل فرهنگی کار جدي نشده است. در حالی كه كساني كه براي اهداف انقلاب جانفشاني كردند اصلاً چنین معنایی از آزادی به ذهنشان نمی‌رسید. با اين مغالطات و سوء استفاده از چنين مفاهيمي در آينده بايد فاتحه اسلام را خواند.
2727

منبع: انتخاب